Grijp eerst dat laaghangend fruit

11 oktober 2019 | Monique van Gevelt

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid.

Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is niet voor ze weggelegd. Ze willen 'doen'. Lekker veel actie in de zaak!

Logisch, want de kick die je krijgt van topdrukte is verslavend. De adrenaline schiet door je het lijf en de dopamine zorgt voor een soort euforie. Je wordt er gewoon een blijer mens van. Maar die slome momenten zijn deprimerend en desastreus voor je motivatie. Je kent het gevoel wel dat je bekruipt wanneer die stille momenten aanhouden en je omzet wegzakt. Je gaat overal vraagtekens bij zetten en maakt je zorgen.

Omzet blijkt voor horecaondernemers soms een ongrijpbaar fenomeen

De reden om advies in te winnen is vaak een te laag rendement. Aan de ene kant kun je dan kosten drukken en afspraken en contracten heronderhandelen. Aan de andere kant ga je kijken hoe de omzet verhoogd kan worden. Iedereen breekt weleens zijn hoofd over hoe er meer klandizie kan worden aangetrokken en een hogere omzetsnelheid kan worden gerealiseerd. Er blijkt een arsenaal aan mogelijkheden om je omzet op te krikken. Maar ze zijn niet allemaal goed voor je bedrijf.

Om de omzet te stimuleren grijpen horecazaken vaak naar het mechanisme van het verruimen van de openingstijden of het pushen van omzetmomenten die slecht lopen. Zoals een lunch die je maar niet van de grond krijgt. Dan worden de wildste dingen verzonnen. Speciale lunchmenu’s, social deals of kortingsacties worden ingezet.

Horecaondernemers willen vaak 6 tot 7 dagen in de week open zijn voor lunch en diner. Omdat ze denken zo meer om te zetten of door sociale druk. Zij baseren hun budget en investeringen hierop en verwachten dat het met minimale marketinginspanning gaat draaien. Ze rekenen zich rijk. Je moet namelijk al op een toplocatie zitten wil je bedrijf vanzelf gaan draaien. Maar die locaties zijn prijzig en je zal daar een behoorlijke omzet tegenover moeten zetten.

Toch houdt dit ondernemers niet tegen om op 'dooie momenten' alles aan te grijpen voor een beetje extra omzet. Vaak is dat een kansloze exercitie, want er staan te veel kosten tegenover. De gedachte is dat je toch al een medewerker hebt staan op die luwe uren en dat diegene dan wat om handen heeft. Maar eigenlijk moet de vraag zijn waarom jij tijdens die luwe uren zo nodig open moet zijn.

Vraag en aanbod

Het voelt ongemakkelijk als je bedrijf te leeg is. Als er geen reuring is. Krijg zo’n situatie maar eens omgedraaid. Met de diensten die wij als horeca leveren kunnen wij niet ver vooruit produceren of hét op plank leggen en wachten op betere tijden. Vandaag een tafel niet verkocht is een verloren kans.

Maar wat je niet wil is aanbod creëren voor iets waar geen of weinig vraag naar is. Als je de omzet wilt verhogen, zoek dan eerst eens naar het laaghangende fruit. Je focus ligt dan op de momenten waar er überhaupt al vraag naar je diensten is. Dat zijn de momenten waar je de verkoop kan optimaliseren. Je kunt namelijk betere prijzen vragen of het volume verhogen. Bijvoorbeeld door extra verkoop aan tafel, de laatste tafels actief in de markt te zetten of het omzetmomentum langer vast te houden. Pas als je de makkelijke omzetmomenten optimaal hebt uitgenut verleg je de aandacht naar de meer lastige omzetmomenten zoals een extra lunch of extra dag open.

Dus als er op de topdagen en -avonden nog geen rijen voor de deur staan is het verstandig eerst deze te optimaliseren voordat je alle focus verlegt naar nieuwe omzetmomenten en kansen.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: