Glutenvrije consumenten willen meer vegetarische opties

12 september 2017 | Roy Spijker

Een fors deel van mensen met een glutenintolerantie wil het eetpatroon omgooien en minder vlees, vis of zuivel eten. Dat blijkt uit een enquête die Viva Las Vega’s hield voorafgaand aan de allereerste editie van de Vrij Van & Veggie Food Fair, op 6, 7 en 8 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht.

Maar liefst 22% van de ondervraagden zegt graag minder vlees te willen eten. 12,3% is zelfs van plan álle dierlijke producten te laten staan (vlees, vis, zuivel, ei, dierlijke toevoegingen zoals varkensgelatine in drop). Een derde (33,6%) geeft aan nu al een paar keer per week vegetarisch te eten. 16% vindt het bij de keuze van voedsel belangrijk of het vegetarisch of plantaardig is. In totaal vulden 122 mensen de vragenlijst in.

Glutenvrij en eivrij
Het is voor glutenvrije consumenten vaak nog lastig om producten te vinden zonder ei. Kippenei wordt namelijk vaak gebruikt als bindmiddel ter vervanging van gluten. “Er bestaan echter tal van opties om ei te vervangen in glutenvrij voedsel,” vertelt Pablo Moleman van Platform Eiwitinnovatie, onderdeel van Viva Las Vega’s. “Wij kunnen producenten helpen met concreet advies om gemakkelijk hun product glutenvrij EN vegan te maken”.

Gezond en duurzaam
Een groot aantal deelnemers van de enquête zegt behoefte te hebben aan informatie en inspiratie. “Ik wil graag minder vlees en dierlijke producten eten maar vind het lastig om dan lekkere snacks te vinden”. Ook vragen sommigen zich af hoe ze écht gezond en duurzaam kunnen eten. En hoe ze de omgeving meekrijgen in hun nieuwe eetwensen: “Ik woon nog thuis en vind het moeilijk om mijn ouders ervan te overtuigen om ook mee te doen”.

Vrij Van & Veggie Food Fair
Op de Vrij Van & Veggie Food Fair komen ‘Vrij van’-thema’s samen. Foodies met interesse in onder andere Gluten Vrij, Lactose Vrij, Suiker Vrij, Melk Vrij en Ei Vrij kunnen er gerechten proeven, kookworkshops volgen en inspiratie opdoen. Sprekers en koks geven elke dag doorlopend lezingen en kooksessies. Ook bekende foodbloggers zijn aanwezig. Viva Las Vega’s zorgt binnen deze beurs voor extra plant power met smaakvolle 100% plantaardige producten en sprekers uit binnen- en buitenland. De beurs wordt georganiseerd door Expo Business Communications, ook bekend van de Free From Functional Food Expo.

Viva Las Vega’s
Viva Las Vega’s heeft tot doel zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker te kiezen voor plantaardige voeding, want dat is beter voor de gezondheid, de dieren en het milieu. De organisatie doet dat onder andere met de Met Zonder Ei-campagne en de online VeggieChallenge, waaraan inmiddels meer dan 20.000 mensen hebben meegedaan.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Onderwijs
Heb jij het Beste Leerbedrijf Horeca?

Het is weer zover. De volgende editie van Beste Leerbedrijf Horeca gaat weer van start! Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) organiseert namens de branche de wedstrijd voor de 4e keer. Leerlingen en docenten kunnen vanaf 18 juni de leerbedrijven, waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel, no...

Koffie & thee Advertorial
Profiteer nu van een gratis Lonka Professional proefpakket

Om je kennis te laten maken met de overheerlijke en per stuk verpakte Lonka Professional Fudge en Soft Nougat, en om zelf te ervaren hoe heerlijk deze lekkernijen smaken bij koffie en thee, heeft Lonka een proefpakket samengesteld. Vul het aanvraagformulier in en ontvang geheel vrijblijvend een ...

Achtergronden Culinair Fastfood
Lekker of smerig? Domino’s komt met chocolade pizza

Op zaterdag 16 juni onthulde Domino’s haar nieuwste pizza. De choco-lotta pizza gemaakt met echte Belgische chocolade van het merk Callebaut. Het is de eerste zoete pizza op het menu van Domino’s. De pizza is vanaf 9 juli in alle vestigingen verkrijgbaar. Feestelijke pizza De choco...

Amsterdam Opening Culinair
Chef Sidney Schutte opent brasserie

Een plek waar je altijd aan kunt schuiven, meteen vanuit kantoor of rechtstreeks vanuit huis. Geen dresscode, wel goed eten. Geen poespas, wel kwaliteit. Café Cliché is een nieuw initiatief van chef Sidney Schutte dat eind augustus haar deuren opent aan de Middenweg 35 in Amsterdam. He...

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: heb jij het Lekkerste Lunchroombroodje van 2018?

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Dat broodje staat misschien al ergens op de kaart, maar waar? Tot 5 oktober 2018 kunnen medewerkers en eigenaren van dagzaken en lunchrooms in Nederland hun creatie inzenden via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. De voorwaarden vind je hier: https://www.lunch...

Fonte Frappés: veganistisch, minder suikers en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: