Glutenvrije consumenten willen meer vegetarische opties

12 september 2017 | Roy Spijker

Een fors deel van mensen met een glutenintolerantie wil het eetpatroon omgooien en minder vlees, vis of zuivel eten. Dat blijkt uit een enquête die Viva Las Vega’s hield voorafgaand aan de allereerste editie van de Vrij Van & Veggie Food Fair, op 6, 7 en 8 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht.

Maar liefst 22% van de ondervraagden zegt graag minder vlees te willen eten. 12,3% is zelfs van plan álle dierlijke producten te laten staan (vlees, vis, zuivel, ei, dierlijke toevoegingen zoals varkensgelatine in drop). Een derde (33,6%) geeft aan nu al een paar keer per week vegetarisch te eten. 16% vindt het bij de keuze van voedsel belangrijk of het vegetarisch of plantaardig is. In totaal vulden 122 mensen de vragenlijst in.

Glutenvrij en eivrij
Het is voor glutenvrije consumenten vaak nog lastig om producten te vinden zonder ei. Kippenei wordt namelijk vaak gebruikt als bindmiddel ter vervanging van gluten. “Er bestaan echter tal van opties om ei te vervangen in glutenvrij voedsel,” vertelt Pablo Moleman van Platform Eiwitinnovatie, onderdeel van Viva Las Vega’s. “Wij kunnen producenten helpen met concreet advies om gemakkelijk hun product glutenvrij EN vegan te maken”.

Gezond en duurzaam
Een groot aantal deelnemers van de enquête zegt behoefte te hebben aan informatie en inspiratie. “Ik wil graag minder vlees en dierlijke producten eten maar vind het lastig om dan lekkere snacks te vinden”. Ook vragen sommigen zich af hoe ze écht gezond en duurzaam kunnen eten. En hoe ze de omgeving meekrijgen in hun nieuwe eetwensen: “Ik woon nog thuis en vind het moeilijk om mijn ouders ervan te overtuigen om ook mee te doen”.

Vrij Van & Veggie Food Fair
Op de Vrij Van & Veggie Food Fair komen ‘Vrij van’-thema’s samen. Foodies met interesse in onder andere Gluten Vrij, Lactose Vrij, Suiker Vrij, Melk Vrij en Ei Vrij kunnen er gerechten proeven, kookworkshops volgen en inspiratie opdoen. Sprekers en koks geven elke dag doorlopend lezingen en kooksessies. Ook bekende foodbloggers zijn aanwezig. Viva Las Vega’s zorgt binnen deze beurs voor extra plant power met smaakvolle 100% plantaardige producten en sprekers uit binnen- en buitenland. De beurs wordt georganiseerd door Expo Business Communications, ook bekend van de Free From Functional Food Expo.

Viva Las Vega’s
Viva Las Vega’s heeft tot doel zoveel mogelijk mensen te inspireren om vaker te kiezen voor plantaardige voeding, want dat is beter voor de gezondheid, de dieren en het milieu. De organisatie doet dat onder andere met de Met Zonder Ei-campagne en de online VeggieChallenge, waaraan inmiddels meer dan 20.000 mensen hebben meegedaan.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Events Achtergronden
Groot succes voor horecavakbeurs HorecaEvenTT

De elfde editie van de horecavakbeurs HorecaEvenTT, die van 5 tot en met 7 februari in Assen werd gehouden, is op alle fronten een groot succes geweest. De beurs noteerde een bezoekersrecord – vooral op de maandag was het gigantisch druk – een deelnemersrecord en een beursoppervlakte die...

Regelgeving KHN
KHN stuurt brandbrief naar staatssecretaris VWS over verbod rookruimten in de horeca

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent kort gezegd dat, op basis van een WHO-verdrag, rookruimten in horeca-inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Dat zorgt voor grote onrust bij veel horecaondernemers, want de uitspraak heeft grote impact op de gastvrijheid e...

Food Achtergronden
Nieuw: Koreaans streetfood in Twentsche Foodhal

De Twentsche Foodhal opent in de komende weken drie nieuwe keukens, en breidt hiermee het aanbod in één klap flink uit. Vanaf dit weekend kun je als gast in de foodhal Koreaans streetfood bestellen. En in de eerste week van maart openen een Indiase keuken én een gloednieuw burge...

Interview KHN
De strijd tussen KHN en de marktleiders

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de hore...

Ontbijt Achtergronden
Croissantje onmisbaar bij Nederlands Valentijnsontbijt

De meeste Nederlanders worden op Valentijnsdag graag verrast met een klassiek croissantje, eitje en een glas sap. Dit blijkt uit een steekproef van slaapspecialist Bedden.nl onder 855 respondenten, waar werd gevraagd naar de Valentijnsgewoontes van Nederlandse koppels. Croissantje De absolute ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: