Eerste No Waste menu door Nederlandse cateraar

16 mei 2018 | Thijs Jacobs

Bijna alle grote cateringbedrijven maken vóór een event de borden op. Zijn er 150 no shows? Dan kunnen deze maaltijden worden weggegooid. Niet verrassend dat de cateringbranche verantwoordelijk is voor meer dan een kwart van de 51.000 ton aan weggegooid voedsel in de Nederlandse horeca.

Famous Flavours pakt dit probleem aan. Het bedrijf is 100% No Waste door o.a. gerechten á la minute te bereiden en op te dienen, en introduceert hier bovenop als eerste cateraar in Nederland een No Waste Menu. Een secret menu dat per event varieert, afhankelijk van verse, maar nog ongebruikte ingrediënten die op dat moment in huis zijn of worden geleverd door voedselinitiatief Instock. Hiermee daagt Famous Flavours andere cateraars uit mee te gaan op de duurzaamheidstour.

Géén afval

Het No Waste menu is volledig gefocust op het tegengaan van voedselverspilling. Maximaal één dag voor het event kijken de chefs van Famous Flavours welke producten er in huis zijn. Hierdoor blijft het menu voor zowel de cateraar als de klant een verrassing tot het allerlaatste moment. ‘Hebben we die dag paprika in huis, dan maakt de chef daar iets mee. Dit stimuleert creativiteit’, aldus oprichter Tobias Overgoor. "Dat we niet van tevoren bepalen wat er op het menu staat - omdat we simpelweg op de dag zelf pas weten wat er in huis is – vind ik ontzettend vernieuwend en spannend", aldus Famous Flavours’ nieuwe chef Jasper Gronert. Hij werkte onder meer bij Restaurant Karel 5 en de Zwethheul, een tweesterren Michelin sterrenrestaurant, en stelt nu het innovatieve menu samen.

100% No Waste werkwijze

Famous Flavours wil laten zien dat het cateren van (grote) events ook duurzaam kan. Hun werkwijze houdt in dat gerechten tijdens het event worden klaargemaakt, zodat de hoeveelheid ter plekke kan worden bepaald en er geen gerechten verloren gaan. De duurzame cateraar is hierin consequent: het hele proces - van transport (lokale leveranciers) tot bereiding – verloopt geheel zonder verspilling. In samenwerking met voedselverspillingsinitiatief Instock (onderdeel van Ahold), gebruikt Famous Flavours producten die anders niet meer worden gebruikt. Famous Flavours kiest naast het voorkomen van verspilling consequent niet voor bedreigde diersoorten als tonijn.

Not your regular caterer

Famous Flavours streeft met bekende chefkoks (zoals driesterren chef Jacob Jan Boerma) en hun ethisch en hygiënische werkwijze naar een niveau dat gelijk staat aan dat van toprestaurants. Naast een volledige non-verspillingsfocus gebruikt de cateraar alleen producten met een EKO of MSC-keurmerk. De cateraar richt zich naast privé events vooral op urban corporates in binnen- en buitenland zoals Booking.com en Google. Bij events wordt onder meer samengewerkt met het Van Gogh Museum en Het Scheepsvaartmuseum. Famous Flavours rekent het omtoveren van Het Concertgebouw in Amsterdam tot eenmalig restaurant op sterrenniveau in opdracht van Qatar Airways, tot een van haar succesprojecten. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Verkiezingen Vegetarisch Veganistisch
Vegetarische Slager wint New Food Challenge van RVO

De Vegetarische Slager is een van de winnaars in de New Food Challenge die is uitgeschreven door de Nederlandse overheid om nieuwe voedseloplossingen te bedenken op weg naar een meer plantaardige samenleving, in het kader van het behalen van klimaatdoelen en het vormgeven van een duurzaam voedselbel...

Regelgeving Tech
Bas van Kooten: "“We kunnen niet meer leven in een wereld zonder digitalisering”

Boekhouden. Ook vaak het noodzakelijk kwaad genoemd, maar essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Niet alleen voor de belastingdienst, ook voor de ondernemer zelf. Het geeft rust, duidelijkheid en een goede inzicht van zaken, mits goed ingericht. “Vaak hebben horecaondernemers echter geen t...

Achtergronden Lunchroom
Tilburgse lunchroom ter overname aangeboden

In de Tilburgse AaBe Fabriek staat lunchroom Het Smulhuys ter overname aangeboden. In 2016 werd het toenmalige 'Koffie & ROOM' omgebouwd tot een nieuwe dagzaak. Het resultaat mag er zijn. De huidige eigenaar heeft de zaak slechts twee jaar gedraaid. Op Facebook vermeldt Hormax Hore...

Opening Utrecht
Leidsche Rijn Centrum geopend: veel horeca

Van dagzaak tot avondhoreca: enkele nieuwe namen versterken het horeca-aanbod van Leidsche Rijn Centrum. Backerij Werelds, Bagels & Beans, Ma Bella Cake Café, Kiprestaurant Alan & Pim's, broodjeszaak dagelijks Lekker, Wijn en eetbar Most en Miyabi Asian Cuisine openen in Utrechts ...

Horeca Achtergronden
Vakantieganger waardeert horeca in Gelderland als beste

Vakantiegangers vinden de horecavoorzieningen in de provincie Gelderland het beste. Dit blijkt uit ‘Het Gastvrijheidsonderzoek’ dat vakantieparkenwebsite Bungalowparkoverzicht.nl heeft uitgevoerd op basis van 1.325 vakantiebezoeken in Nederland. Horecavoorzieningen Gelderland als best...

Cafetaria
Opnieuw goud voor Cafetaria XL Oude Gracht

Vandaag kreeg Harald van Ballegooijen een derde oorkonde uitgereikt voor een met goud bekroonde ambachtelijke snack, de huisgemaakte nasibal. Ook deze huisgemaakte gefrituurde lekkernij van Cafetaria XL Oude Gracht in Eindhoven doorstond de test van de keurmeesters met glans. Daarmee zijn alle balle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: