Eerste No Waste menu door Nederlandse cateraar

16 mei 2018 | Thijs Jacobs

Bijna alle grote cateringbedrijven maken vóór een event de borden op. Zijn er 150 no shows? Dan kunnen deze maaltijden worden weggegooid. Niet verrassend dat de cateringbranche verantwoordelijk is voor meer dan een kwart van de 51.000 ton aan weggegooid voedsel in de Nederlandse horeca.

Famous Flavours pakt dit probleem aan. Het bedrijf is 100% No Waste door o.a. gerechten á la minute te bereiden en op te dienen, en introduceert hier bovenop als eerste cateraar in Nederland een No Waste Menu. Een secret menu dat per event varieert, afhankelijk van verse, maar nog ongebruikte ingrediënten die op dat moment in huis zijn of worden geleverd door voedselinitiatief Instock. Hiermee daagt Famous Flavours andere cateraars uit mee te gaan op de duurzaamheidstour.

Géén afval

Het No Waste menu is volledig gefocust op het tegengaan van voedselverspilling. Maximaal één dag voor het event kijken de chefs van Famous Flavours welke producten er in huis zijn. Hierdoor blijft het menu voor zowel de cateraar als de klant een verrassing tot het allerlaatste moment. ‘Hebben we die dag paprika in huis, dan maakt de chef daar iets mee. Dit stimuleert creativiteit’, aldus oprichter Tobias Overgoor. "Dat we niet van tevoren bepalen wat er op het menu staat - omdat we simpelweg op de dag zelf pas weten wat er in huis is – vind ik ontzettend vernieuwend en spannend", aldus Famous Flavours’ nieuwe chef Jasper Gronert. Hij werkte onder meer bij Restaurant Karel 5 en de Zwethheul, een tweesterren Michelin sterrenrestaurant, en stelt nu het innovatieve menu samen.

100% No Waste werkwijze

Famous Flavours wil laten zien dat het cateren van (grote) events ook duurzaam kan. Hun werkwijze houdt in dat gerechten tijdens het event worden klaargemaakt, zodat de hoeveelheid ter plekke kan worden bepaald en er geen gerechten verloren gaan. De duurzame cateraar is hierin consequent: het hele proces - van transport (lokale leveranciers) tot bereiding – verloopt geheel zonder verspilling. In samenwerking met voedselverspillingsinitiatief Instock (onderdeel van Ahold), gebruikt Famous Flavours producten die anders niet meer worden gebruikt. Famous Flavours kiest naast het voorkomen van verspilling consequent niet voor bedreigde diersoorten als tonijn.

Not your regular caterer

Famous Flavours streeft met bekende chefkoks (zoals driesterren chef Jacob Jan Boerma) en hun ethisch en hygiënische werkwijze naar een niveau dat gelijk staat aan dat van toprestaurants. Naast een volledige non-verspillingsfocus gebruikt de cateraar alleen producten met een EKO of MSC-keurmerk. De cateraar richt zich naast privé events vooral op urban corporates in binnen- en buitenland zoals Booking.com en Google. Bij events wordt onder meer samengewerkt met het Van Gogh Museum en Het Scheepsvaartmuseum. Famous Flavours rekent het omtoveren van Het Concertgebouw in Amsterdam tot eenmalig restaurant op sterrenniveau in opdracht van Qatar Airways, tot een van haar succesprojecten. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
De Beren blijft maar openen, nu in Heerhugowaard

Het is voor de derde keer raak in Noord-Holland. Na Haarlem en Hoofddorp opent De Beren opnieuw een vestiging in de provincie met beginletter H: Heerhugowaard. Gasten kunnen vanaf donderdag 19 juli iedere dag vanaf 11.30 uur genieten van een uitgebreide lunch, borrel of de beroemde ‘all time f...

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Food Bezorgen
PostNL breidt foodbezorging uit naar ochtend 

PostNL breidt deze week zijn foodnetwerk uit en bezorgt ook in de ochtend boodschappen, maaltijdboxen en andere verse voedselproducten. De online foodmarkt groeit en met name zakelijke klanten willen ook in de ochtend leveren of beleverd worden. Denk aan bakkers en supermarkten die via PostNL levere...

Lunch Achtergronden
Lunchbezorging in speciale buffetboxen

Lunch van huis bezorgt elke dag lunches op kantoor of elders van huis via speciaal ontwikkelde buffetboxen. Zo goed als alles wordt zelf gemaakt vanuit de eigen keuken. Van de pindakaas, hagelslag tot warme maaltijden. Vervolgens gaan deze in buffetboxen naar locatie en staat alles direct klaar om t...

Achtergronden Fastservice
Bas Holshuijsen verlaat FFC

Na een samenwerking van zes jaar gaat algemeen directeur Bas Holshuijsen Franchise Friendly Concepts (FFC) verlaten. Holshuijsen neemt in goed overleg afscheid van het formulehuis van Kwalitaria en Délifrance wegens een koerswijziging van de organisatie. Integratie Délifrance Ant...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

Laatst waren wij een dagje op pad met de fiets. Aan het einde van de middag besloten we om toch een hapje te gaan eten in plaats van thuis de keukensloof aan te trekken. We raadpleegden Google en vonden al snel een restaurant dat pakweg 2 kilometer verderop lag. Uit de zoekopdracht bleek dat ze prim...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: