De strijd tussen KHN en de marktleiders

14 februari 2018 | David Bakker

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de horecaondernemer te creëren.

Want dankzij de stijgende commissies van deze bedrijven ziet de horecaondernemer zijn omzet dalen. Een gevaar die de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een halt wilt toe roepen. “Toen Thuisbezorgd in oktober aangaf de commissie van 12 naar 13 procent te verhogen, hebben we besloten op verzoek van heel veel leden een alternatief voor de bezorgmarkt te onderzoeken”, legt domeinmanager van de KHN, Hans van der Kooij uit.

Thuisbezorgd

Thuisbezorgd.nl. ziet de komst van een concurrent niet als een grote bedreiging, zo laat het in een schriftelijke reactie weten. “Wij juichen concurrentie toe - zo zijn wij inmiddels ooit begonnen en het houdt ons scherp. Wij zijn ook begonnen als market disrupter. Op dit moment is vanuit ons perspectief een verhoging van de commissie noodzakelijk om het model winstgevend te maken.” Het is het grootste punt van kritiek van de KHN, de commissie verhoging. “Het lijkt weinig. Dat ene procentje. Maar KHN merkt dat veel ondernemers hun onvrede over de bezorgsite beginnen te uiten. Natuurlijk heeft de ondernemer veel aan thuisbezorgd.nl, maar voor ons gevoel werd hun macht te groot. Wij proberen als werkgeversbranche een eerlijk speelveld te creëren en het voor ondernemers makkelijker te maken.”

Pesoonsgegevens 

Want er is meer. De KHN wil dat persoonsgegevens van klanten niet alleen bij Thuisbezorgd blijven. “De horecaondernemer moet deze gegevens ook kunnen zien, email-adressen verzamelen zodat deze daar e-mailcampagnes op los kan laten.” Daar is Thuisbezorgd.nl het niet mee eens. “Klanten vertrouwen ons persoonsgegevens toe. Thuisbezorgd.nl doet er alles aan om de persoonsgegevens van haar klanten te beschermen en het vertrouwen van haar klanten niet te schaden. Deze data mogen inderdaad enkel gebruikt worden om een bestelling te bezorgen en niet, en dat is waar KHN om vraagt, om de klant commerciële boodschappen te sturen. De Wet bescherming persoonsgegevens en straks de algemene verordening gegevensbescherming staat dat overigens ook helemaal niet toe. Er zijn veel restaurants die tonnen per jaar via ons verdienen, waar we erg blij om zijn. Wij verzorgen gratis software, marketing, telefonistes, bezorgtassen, bezorgkleding, en goedkope e-bikes. Daarvoor betaalt het restaurant een kleine vergoeding.”

 

Een naam, een datum van lancering en de volledige inhoud voor het nog te ontwerpen alternatief  is er nog niet. “Maar geef ons even de tijd. Thuisbezorgd heeft 17 jaar hun bedrijf vorm kunnen geven, wij zijn pas net begonnen”, Legt van der Kooij uit. Na bekendmaking komt er nogal veel op de brancheorganisatie af. “Het is een heet hangijzer in de horeca. Alternatieve acties als Bezorgland en Leqqr krijgen veel aandacht, ook van de media. We worden om de haverklap gebeld door toeleveranciers die ons willen helpen met het vormgeven van ons nieuwe platform. Van betalingssysteem tot de marketing.”

Regelgeving

Want een alternatief ontwikkelingen met een betalingssysteem heeft veel meer voeten in de aarde dan verwacht. “Dat komt door de regelgeving en de software die daarbij nodig is. Dat kost meer tijd, geld en energie dan een reserveringssite. Want die site is nu een maandje in de lucht.” Als tegenhanger van IENS lanceerde KHN op de Horecava het platform BookDinners.com. “We zitten nu op ongeveer 3000 restaurants die zich bij ons hebben aangesloten en dat groeit met ongeveer 100 per week. Dat geeft ons het vertrouwen dat we ook met het nog te lanceren platform succes gaan boeken”, vertelt  Bernadet Naber, woordvoerder van de werkgeversorganisatie.

BookDinners kost de restaurateur 15 euro per maand. IENS heeft twee abonnementen een van 29.95 euro en een van 69.95 euro. Daarnaast vraagt IENS ook commissie per geboekt couvert “Maar”, zo geeft het bedrijf aan. “De abonnementsprijs is voor de reserveringssoftware? en de couvertkosten zijn op no-cure-no-pay-basis, dus deze couvertkosten worden enkel betaald als de tafels via IENS worden gereserveerd. Het is aan de restaurateur te bepalen hoeveel tafels zij via IENS beschikbaar stelt voor reserveringen.”

Commissie 

?IENS vervolgt: “Wat wij aanbieden is ?gebaseerd op prestaties voor de restaurateur en onze commissie is een klein deel van de extra inkomsten die we leveren om lege tafels te vullen. De €15,- abonnementskosten van BookDinners zijn enkel voor de zichtbaarheid op het platform, maar voor een reserveringssysteem moet apart worden betaald. ?Graag wil ik ook nog benadrukken dat we altijd in goed gesprek zijn met KHN, omdat we dezelfde belangen hebben, namelijk het waarborgen van een gezonde restaurantbranche.” Van der Kooij bevestigt dat.

Het is een kwestie die tijdens het gesprek vaak terugkomt. De gegevens van de gasten. Volgens de KHN moeten die altijd in het bestand van de ondernemer blijven. Zo ook bij de hotelier. Bijna alle boekingen worden tegenwoordig via Booking geplaatst. Ook zij houden het recht om klantgegevens niet met de hotelier te delen. “En als de receptie bij het uitchecken vraagt aan de gast om de gegevens achter te laten, gebeurd dit niet vaak omdat de gast dat al via Booking heeft gedaan. Die gaat dat niet twee keer doen”, legt Van der Kooij uit.

Verschuiving

Toch ziet van der Kooij een verschuiving bij de consument. Hoewel deze gaat voor gemak en alles vanuit het internet wil doen, lijkt er een algemeen verzet tegen de dominantie van de grotere partijen. ,,Nu de consument zich steeds meer bewust wordt van de macht die zij hebben, ontwikkelingen ze een gun-factor voor de kleinere restaurateur en hotelier. Dat is in onze ogen een goede ontwikkeling.” Of het leidt tot een machtsafname van de grote partijen, is de vraag. De KHN verwacht met de tegenhangers een eerlijker speelveld voor de ondernemer de creëren. “Om het eerlijk ondernemen te stimuleren”, besluit Van de Kooij.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Advertorial
Nieuw bezorgconcept voor friet

De markt voor thuisbezorging is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt, en kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van uw restaurant. Volgens het FoodService Instituut Nederland zal deze groei zeker tot in 2025 nog sterk aanhouden. Friet speelt een grote rol in het aanbod va...

Opening Verbouwen
Smaak Lokaal weer open

Ruim 6 weken geleden ging Smaak Lokaal, na een flinke verbouwing, weer open in winkelcentrum De Laverije in Rijen. Eigenaren Anielka Menner en Rob Marcelissen lanceerden toen ook meteen een gloednieuw eetconcept. Dagelijks kun je nu vanaf 09.30 uur genieten van allerlei hartige en zoete hapjes, die ...

Opening Den Haag
Popocatepetl Den Haag wordt STAN&CO

Het Mexicaanse restaurant Popocatepetl Den Haag maakt op de huidige locatie aan het Buitenhof in Den Haag in 2019 plaats voor STAN&CO. De eigentijds ingerichte STAN&CO wordt een plek om te ontbijten, lunchen én dineren. “Op deze manier kan het prachtige pand aan het Buitenhof st...

Amsterdam Opening
The Food Department haalt Amsterdamse horeca naar Magna Plaza

Jarenlang zaten de ramen dichtgeplakt. "Dat snap je toch niet?", gnuift Laurens van Rooijen. Al is het toekomstige The Food Department nog meer bouwplaats dan foodhal, het herwonnen uitzicht op de Nieuwe Kerk, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat is nu al onweerstaanbaar. Minstens z...

Opening Culinair
Pas geopend G7 Food & Drinks in Gruizenkerkje uniek voor Sittard

Horecaondernemers Danny Meijers en Rik Opstals van restaurant De Kolentip in Maasbracht hebben per 1 november 2018 een tweede restaurant geopend: G7 Food & Drinks in Sittard. In G7 wordt verrassend, creatief en betaalbaar gekookt met dagverse producten. Het restaurant is gevestigd aan de voet va...

Awards Bezorgen
De Best Restaurant Awards van Thuisbezorgd.nl zijn terug

Thuisbezorgd.nl, de grootste online eten-bestelsite van Nederland organiseert voor de vijfde keer de prestigieuze Best Restaurant Awards. De genomineerden zijn bekend en het is tijd voor consumenten om hun favoriete restaurant te beoordelen. Met iedere review maakt de consument bovendien kans op een...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: