De horeca is geen cruciale bedrijfstak in crisistijd, en toch wacht ons straks een belangrijke taak

10 april 2020 | Monique van Gevelt

Nu alles zo’n beetje is stilgevallen is het verschil tussen week- en weekenddagen vervaagd. Alle dagen lijken op elkaar. Werk en privé zijn met elkaar vervlochten geraakt in luttele weken. De drukte in het weekend waar mensen lekker op pad gingen is verdwenen en de files door de week zijn verdampt. Wij hebben de deuren moeten sluiten en velen zitten thuis. Net als het overgrote deel van Nederland hebben wij geen cruciaal beroep.

Want cruciaal voor de maatschappij is de horeca in eerste instantie niet. Wij redden geen levens, wij zorgen niet voor afstandsonderwijs voor onze kinderen, wij spelen geen beduidende rol in de voedselketen, wij zijn geen politie of brandweer en transporteren niets behalve klusartikelen om onze horecabedrijven er weer spik en span uit te laten zien.

Help de horeca, want de horeca helpt

Als je het lijstje bekijkt van schijnbaar onbeduidende beroepen in crisistijd, krijg je vanzelf een leeg gevoel. Je vraagt je af waar je mee bezig bent geweest al die jaren en waarvoor je het hebt gedaan. Alles wat zakelijk belangrijk voor je was lijkt nu irrelevant. Terwijl de lasten en schulden oplopen. Velen van ons zullen financieel aan het infuus komen te hangen of erger.

Toch zetten wij ons beste beentje voor. Wij koken voor de harde werkers in de zorg en ziekenhuizen, gaan asperges steken en fruit plukken nu seizoenwerkers wegvallen, toveren kamers om in opvangplekken en verdelen wat wij hebben met minderbedeelden of mensen die er nu wél wat mee kunnen. De meeste horecamensen hebben het hart op de juiste plaats en een grote sociale inborst.

De horeca is een belangrijke pijler onder onze economie én per definitie van maatschappelijk belang

Ook al is onze branche op dit moment niet van vitaal belang, onze bedrijfstak is allesbehalve nutteloos. De horeca vertegenwoordigt een flinke punt uit de economische taart en wij zijn een van de grootste werkgevers in ons land.

Maar onze werkelijke waarde ligt in het feit dat wij de samenleving verbinden. Dit is een maatschappelijk belang dat ons onderscheidt van vele andere branches. Wij vervullen een waardevolle sociale functie en zorgen voor cohesie.  Onze klandizie vormt een weerspiegeling van de samenleving en wij weten wat er leeft bij mensen.

Wachtend op hét moment

Mensen missen het gesprek met anderen, de spontane ontmoeting en gezelligheid. Hoe fijn was het om uit te gaan eten en je culinair te laten verwennen of een terrasje te pakken? Een opgehaalde of gebrachte maaltijd maakt wel wat goed, maar uiteindelijk komen de vier muren op iedereen af en snakken we ernaar om er weer op uit te mogen.

Ook als de horeca weer open mag, zal de schrik er nog goed inzitten. Wij zullen onze maatregelen moeten nemen en de gasten daarmee geruststellen. Maar dat het moment gaat komen dat wij weer voor onze gasten mogen zorgen is een feit.

Dan kunnen al die hardwerkende mensen met cruciale beroepen weer opladen en bijtanken na een waanzinnig intensieve tijd. Dan zijn wij er voor de mensen die eenzaam zijn geweest en zich opgesloten voelden. En voor de gezinnen met kinderen die gewoon af en toe niet meer wisten waar ze het moesten zoeken. Of de thuiswerkers die abrupt de zakelijke onlinewereld in werden gezogen.

Het zorgen voor onze gasten zal ons goed afgaan, want wij hebben een zesde zintuig voor wat anderen nodig hebben. Wij weten van een gewone dag een bijzondere dag te maken. Wij redden misschien geen levens, maar dragen wel bij aan een hogere kwaliteit van het leven.

Ik verwacht niet dat de horeca straks een applaus zal krijgen voor zijn prestaties. Dat zou ook niet gepast zijn, want in een noodsituatie kan men prima zonder ons. Maar na zo’n tijd van ‘geheelonthouding’ oogsten wij vast meer waardering. Want pas bij gemis ga je dingen naar waarde schatten.

Voor nu zitten onze gasten nog achter de denkbeeldige geraniums. En is het aan ons om zo goed als kwaad het kan vol te houden totdat betere tijden aanbreken.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Coronamaatregelen verlengd, terrassen misschien open op 31 maart

Alle coronamaatregelen worden verlengd tot dinsdag 30 maart. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend op de persconferentie. Als het R-getal onder de 1 blijft, ziet minister De Jonge kans om de terrassen per 31 maart te openen. Maar hij gaf ook aan dat de vooruitzichten voor een derde golf er niet go ...

Fastservice
Bram Ladage breidt vegetarisch assortiment uit

Flexitariër, vegetariër of veganist? Dan ben je ook bij Bram Ladage aan het juiste adres. De Rotterdamse patatkoning voegt deze week een duurzame oesterzwamkroket en veganistische NoChicken Nuggets toe aan het assortiment. Hiermee trapt Bram Ladage zijn Maand Zonder Vlees af: een maand waa ...

Interview Longread
Coronacrisis: van hotdogkeizer naar koekjeskoning

De onbetwiste hotdog- en cocktailkoning van Zwolle werd noodgedwongen een heuse koekjeskoning tijdens de coronacrisis. Rolf Dingerink vertelt over ondernemen in een turbulente tijd. Ten tijde van corona verantwoordelijkheid dragen voor een bedrijf in een branche die het zwaar heeft; dat brengt vele ...

Drinks Achtergronden
Zo verkoop je straks fors meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Achtergronden
13 jaar geleden in Lunchroom: Lunch & Zo, Maastricht

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Ondernemen Themamaand energie
Meer energie voor horecaondernemers

De horeca heeft het bijzonder zwaar. Noodlijdende ondernemers zijn naarstig op zoek naar perspectief, besparingen en nieuwe omzetstromen. Interne energie is volgens Sebastiaan Hooft - auteur van het boek ‘APK voor ondernemers’ en zelf een ondernemende duizendpoot - daarin ‘key&rsqu ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: