De foodtrends tijdens Koningsdag: dit bestelt Nederland

24 april 2020 | Thijs Jacobs

Waar Nederlanders in 2017 en 2018 nog een gezond maaltje bestelden tijdens Koningsdag, zijn hamburgers en snacks in 2019 populairder geworden op de jaarlijkse feestdag. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data* van Deliveroo van de Koningsdagen van de afgelopen jaren ziet het bedrijf een trend in welk type eten Nederlanders het meest bestelden op de verjaardag van de koning. 

Anders dan anders

Dit jaar wordt dit feestelijke moment op een andere manier gevierd dan normaal. Waar iedereen op 27 april massaal de straat op ging voor de kleedjesmarkt of een feestje, is het nu van belang dat we juist binnen blijven. Toch proberen velen deze dag alsnog feestelijk te maken, en ook Deliveroo helpt hier graag een handje bij. Speciaal voor deze heugelijke dag hebben meer dan 80 restaurants een Koningsdag-product aan hun menukaart toegevoegd. Via Deliveroo bestel je bijvoorbeeld bij HEMA in Amsterdam, Leiden en Den Haag de welbekende oranjetompouce, heeft The Flying Dutchman een AbriKoning-cocktail en kan je bij de Frietboutique terecht voor een familie snack-pack met Koningsdag-milkshakes. 

De afgelopen jaren...

Het grootste oranjefeest maakte Nederlanders hongerig en dorstig, zo blijkt uit data van de afgelopen jaren. In de aanloop naar Koningsdag zag Deliveroo een stijging van 53% in de bestellingen van alcohol. In tegenstelling tot het biertje wat de koning zelf graag nuttigt, had het Nederlandse volk het meeste zin in een wijntje of prosecco. Op de avond voor Kongingsdag, Koningsnacht, was het afgelopen jaren voor velen ook al feest. Deliveroo zag dan een piek in het aantal bestellingen en dan met name het aantal latenight-bestellingen van snacks. Dit schoot omhoog met maar liefst 61%.

Waar hebben we zin in?

Voorgaande jaren hielden Nederlanders het tijdens de feestdag over het algemeen gezond. Zo waren de meesten te porren voor een poké bowl of een halve kip. In 2019 was er een omslag te zien in het type bestellingen, toen gingen de meesten toch voor een heerlijke cheeseburger of een kazige pizza met extra mozzarella. Daarnaast kregen we ook steeds meer zin in comfortfood gedurende de dag, met een stijging van 24% in bestellingen van burgers en 70% meer friet.

Ook in het aantal vegetarische bestellingen was een grote stijging (56%) te zien, populair in deze categorie waren met name de vegetarische pita gyros en de vega(cheese)burgers. 

De volgende ochtend

Wanneer alle Nederlanders op de 28e langzaam ontwaken na een hele dag feest te hebben gevierd, hadden ze maar in één ding zin: een goed ontbijt! Dit was ook te zien in de besteldata van voorgaande jaren, in 2019 was er zelfs een boost van 222% voor ontbijtbestellingen. Mensen hadden op deze dag het meeste zin in broodachtig ontbijt, zoals panini’s, bagels en stokbroden. Ook waren vloeibare ontbijtjes populair, zoals ontbijtshakes, en neigden ze juist ook meer naar dranken als sapjes en diverse koffie’s. Alleen in Amsterdam deden ze dat vorig jaar anders, daar haalden mensen Burger King en pizza in huis voor ontbijt. 

*Deze data is gebaseerd op de bestellingen in de steden waar Deliveroo tot en met Koningsdag 2019 actief was: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Scheveningen, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Inmiddels zijn daar Almere, Amstelveen, Apeldoorn, Enschede, Hoofddorp en Maastricht aan toegevoegd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: