Column Pieter Punter: Alleen de bitterbal lijkt zich te handhaven

19 december 2016 | Pieter Punter

De snackfoodindustrie blijft erg traditioneel en weinig vernieuwend. Wat staat ons in het nieuwe jaar te wachten? Sergio Herman zal zeker nog een aantal ‘Frites Ateliers’ openen. Onlangs heb ik zijn Zeeuwse frites geprobeerd in Utrecht. De frites was eigenlijk gewoon patat, geen wereldschokkende andere smaak of textuur dan die van de concurrenten. De truffelmayonaise was wel heel lekker en apart en de zaak loopt prima. Ook op het gebied van kroketten gebeurt er van alles.

Gelukkig heeft de Hema het aanbod van Febo om een rookworstkroket te maken afgeslagen. De Hema rookworst is een iconisch product, daar moet je vanaf blijven. Er is echter van alles aan de hand met de kroket; er komt een zuurkoolkroket (wellicht dus toch met worst), een pekingeendkroket (nee, niet met sambal) en er is sprake van een snertkroket.  Een Amsterdamse chef heeft de krokodel bedacht, geen vleesragout maar frikandellenragout. Garnalenkroketten blijven een probleem, alleen die van Holtkamp slagen met vlag en wimpel, de meeste anderen hebben wel de naam maar missen de garnalen (wellicht een idee voor Sergio Herman). 

Dit zijn natuurlijk allemaal ongezonde keuzes, er is nauwelijks aanbod van groenteburgers, vegasnacks of stampballen (de stampbal is al in 2009 uitgevonden). Snackgroentes, kleine tomaatjes of minigroenten worden zelden gespot in de snackbar of lunchroom. De peulvrucht maakt ook een nieuwe start, lekker, voedzaam en gezond. Pulled pork heeft Nederland ook veroverd, helaas is de kwaliteit vaak bedroevend en de smaak van de saus te overheersend. Retail wordt steeds meer een concurrent van de horeca. Er is een groot aanbod van allerlei snacks in de supermarkten in kleine verpakkingen (Max Verstappen brengt ze razendsnel rond), dit zou uitstekend passen in het assortiment van de snackbar en zeker een nieuwe doelgroep aanspreken.

Frikandellen, kroketten, berenklauwen en vlammetjes zijn ontzettend van de vorige eeuw. Alleen de bitterbal lijkt zich te handhaven, hoewel de generatie die hiermee is opgegroeid langzamerhand uitsterft. Een absolute blijver is echter de patat, daar kunnen we niet genoeg van krijgen. Hier zien we ook een trend naar meer kwaliteit en ambachtelijkheid, er komen steeds meer zaken die zelf snijden en verse frieten bakken en een sterrenchef als voorbeeld hebben.   

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: