Blurring 2.0: goed geregeld?

19 februari 2019 | Tanne van Wissen

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als horecaondernemer heb je misschien ook wel de behoefte om in te spelen op de veranderende vraag van consumenten, maar je loopt tegen de beperkingen in de huidige wet- en regelgeving aan. Mengvormen van horeca en detailhandel (b lurring) worden bovendien door leden van de Tweede Kamer gezien als de oplossing om een winkelgebied leefbaar en vitaal te houden. Op dit moment staat de Drank- en Horecawet nog in de weg om een standaardconcept zoals het aanbieden van énkel horeca of detailhandel te verruilen voor een concept met een gemengd aanbod.

Sinds de zomer van 2018 ligt er een initiatiefwetsvoorstel om de Drank- en Horecawet op dit punt aan te passen. Wat ligt er met dit wetsvoorstel voor jouw onderneming in het verschiet?

Mengvormen van horeca en detailhandel: blurring-pilot

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft in 2016 een pilot uitgevoerd waarbij ondernemers de ruimte kregen om méér te doen dan de DHW op dit moment toestaat. De VNG spreekt van een succes, aangezien ondernemers de beleving in hun zaak kunnen vergroten. De Koninklijke Horeca Nederland is minder enthousiast. De branchevereniging ziet een gevaar voor de volksgezondheid en openbare orde als gevolg van een wildgroei aan het verstrekken van alcoholhoudende drank.

Hoe zit het nu?

Er zijn grofweg twee vormen van (nu nog verboden) mengvormen te onderscheiden. Enerzijds het verkopen van detailhandelswaren in een horecabedrijf vanuit dezelfde ruimte waar óók alcoholhoudende dranken worden geserveerd. Anderzijds het serveren van alcoholhoudende drank in een detailhandelsbedrijf.

Horecabedrijven hebben op grond van artikel 3 van de DHW een vergunning nodig om alcoholhoudende dranken te serveren. Op grond van de huidige DHW is het verboden om bijvoorbeeld aanverwante producten te verkopen in dezelfde ruimte als waar drank wordt geschonken en ook de verkoop van een gesloten fles alcoholhoudende drank is niet toegestaan. Het is van oudsher een van de doelen van de DHW om de combinatie van winkelnering en alcoholverstrekking voor het gebruik ter plaatse te verbieden. Weliswaar zijn de mogelijkheden met een wijziging in 1998 verruimd, maar nu blijkt dat deze regels misschien wel nog verder opgerekt moeten worden.

Wat gaat er veranderen?

Met de voorgestelde wetswijziging worden de mogelijkheden met een DHW-vergunning ruimer. De scherpe scheiding tussen horeca en detailhandel moet hiermee verdwijnen. Voor de horecaondernemer wordt het mogelijk om nevenactiviteiten te exploiteren in dezelfde ruimte als waar alcoholhoudende drank wordt geschonken. Hiervoor moet dan een verzoek worden ingediend om de DHW-vergunning aan te passen of moet een nieuwe (zogenaamde) combinatievergunning worden aangevraagd. Bij nevenactiviteiten kun je denken aan de verkoop van gesloten flessen alcoholhoudende drank, servies of schilderijen, maar ook van huisgemaakte delicatessen.

Zoals het er nu uitziet, worden er geen beperkingen opgelegd aan het verrichten van het soort nevenactiviteit. Er zijn wel voorwaarden verbonden aan de combinatievergunning: de hoofdfunctie van het horecabedrijf moet behouden blijven en er zullen voorschriften worden opgelegd die de verhouding tussen de hoofdactiviteit en de nevenactiviteit regelen. Zoals een voorschrift dat regelt hoe groot het maximale percentage van de totale omzet mag zijn dat wordt gegenereerd met de nevenactiviteit of hoeveel vierkante meter vloeroppervlak beschikbaar mag worden gesteld aan de nevenactiviteit.

De andere kant van de medaille is dat het voor detailhandelsbedrijven ook mogelijk wordt om alcoholhoudende drank te verstrekken. Maar zij zijn uiteraard(!), net als horecaondernemers, gebonden aan de regels die de DHW aan het verstrekken van alcoholhoudende drank voorschrijft. Zo zal er altijd een leidinggevende aanwezig moeten zijn, moet er worden beschikt over voldoende kennis en inzicht over sociale hygiëne en moet het toepassen van leeftijdgrenzen bij het vertrekken van alcoholhoudende dranken worden gewaarborgd. De strenge eisen die voor horecaondernemers gelden, zullen dus óók gelden voor detaillisten die alcoholhoudende drank willen gaan verstrekken. Dit is niet alleen nodig met het oog op de volksgezondheid en de openbare orde, maar ook om te voorkomen dat de nieuwe regels oneerlijke concurrentie in de hand werken.

Zijn we er dan?

Met het aanpassen van de DHW zijn we er nog niet. Gemeenten moeten mogelijk ook de nodige aanpassingen doen, zodat gebruik kan worden gemaakt van de ruimte die de wet gaat bieden. Het zal in veel gevallen nodig zijn om het bestemmingsplan aan te passen of om toestemming te geven om hiervan af te wijken. Het is op grond van het bestemmingsplan vaak niet toegestaan om detailhandel te exploiteren in een ruimte met een horecabestemming en andersom. Daarnaast kunnen ook contractuele voorwaarden in de huurovereenkomst een belemmering vormen.

Toekomstmuziek

Blurring biedt voor de horecaondernemer kansen om een gevarieerder aanbod aan te bieden en op die manier wellicht (meer) klanten te kunnen binden. Natuurlijk zitten daar voor- en nadelen aan. Belangrijk is wel dat met duidelijke regelgeving iedereen weet waar ze aan toe zijn. Daarnaast lijkt het erop dat met de nieuwe wet wordt gewaarborgd dat detaillisten niet zomaar alcoholhoudende drank kunnen gaan verstrekken.

Daar voor is het nog wel afwachten of, en zo ja wanneer, dit wetsvoorstel de eindstreep gaat halen. Zolang de wet nog niet is aangenomen, zal een strikte scheiding van horeca en detailhandel dus wel moeten worden nageleefd.

Deze bijdrage is geschreven door Tanne van Wissen (rechts op de foto). Zij is werkzaam bij Catch Legal, dat bestaat uit een team van gedreven juristen. Op het gebied van horeca bezit Catch Legal veel expertise en op dit vlak staan ze horecaondernemers dagelijks bij. Meer info: www.catchlegal.nl

Klik hier voor de overige bijdragen van Catch Legal

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: