75 procent van Nederlanders wil in juni weer uit eten gaan

15 juni 2020 | redactie

Na twee maanden sluiting heeft het merendeel van de restaurants vanaf 1 juni zijn deuren weer geopend. Om het consumentengedrag te begrijpen en restaurants te ondersteunen, deed TheFork in de heropeningsweek een vervolgonderzoek*. Hieruit blijkt dat 75% van de respondenten van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% al een restaurant heeft bezocht. 43% geeft aan even vaak uit eten te gaan als voorheen. Nog steeds zegt 76% van de ondervraagden dat Covid-19 geen financiële impact voor hen heeft gehad.

Herstel in de restaurantbranche langzaam zichtbaar

Uit onderzoek onder gebruikers van TheFork blijkt dat 75% van de ondervraagden van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% van deze respondenten 3 dagen na de heropening al een restaurant heeft bezocht. 43% van de respondenten gaat even vaak uit eten als voor de corona-periode, terwijl dit 66% was ten tijde van het eerste onderzoek van TheFork, dat werd uitgestuurd tijdens de intelligente lockdown. 

37% van de consumenten die van plan zijn om naar restaurants te gaan, geeft aan binnen nu en twee weken na de heropening een reservering te plaatsen en 27% zegt dit binnen een maand te doen. Het overgrote deel van de ondervraagden gaat dus binnen een maand uit eten wat een positief signaal is voor de restaurants. Opvallend is dat in de randstad 39% aangeeft even vaak of vaker uit eten te gaan, terwijl dit in de rest van Nederland 48% is. 

De angst voor corona is gedaald, maar vertrouwen is nog niet volledig terug

Uit het onderzoek blijkt dat nog steeds de ruime meerderheid van de consumenten voorafgaand aan een reservering wilt zien welke maatregelen een restaurant treft om de veiligheid te waarborgen om zo met een gerust hart uit eten te gaan. 86% van de respondenten vindt het belangrijk tot cruciaal om deze maatregelen te zien, waarvan 32% het essentieel vindt en anders niet uit eten gaat. In het eerste onderzoek ten tijde van de intelligente lockdown was dit 92%, waarvan 44% het cruciaal vond de maatregelen te zien. Een positieve trend voor het consumentenvertrouwen om uit eten te gaan.

“Hoewel het consumentenvertrouwen nog niet volledig is hersteld, zien we een positieve trend in het aantal reserveringen, met een week op week groei. Daarnaast kunnen restaurants op hun profielpagina op TheFork zichtbaar maken, welke maatregelen ze in het restaurant hebben getroffen om zo de gast gerust te stellen. We staan dagelijks in contact met zowel de restauranthouders als consumenten om hen optimaal te ondersteunen in deze uitdagende periode”, aldus Glenda Caradonna, Marketing Manager TheFork.

Gasten informeren en geruststellen

Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten biedt TheFork restaurants hulpmiddelen om gasten een veilig gevoel te geven om verantwoord uit eten te gaan. Zo kan een restauranthouder onder andere:

·       gasten via de restaurantpagina op TheFork informeren over de nieuwe gezondheidsmaatregelen die hij heeft getroffen in het restaurant.
·       duidelijke tijdslots instellen en meerdere shifts organiseren om zowel een hogere bezetting als een betere spreiding van gasten te garanderen.
·       de controlevragen omtrent de gezondheid van de gast(en) toevoegen aan de herbevestiging van reserveringen via e-mail en sms.
·       terrasreserveringen beheren via het platform van TheFork.

* Het onderzoek is in juni 2020 uitgevoerd door TheFork bij een steekproef van duizenden respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Achtergronden Coronacrisis
Zo kwam Anne&Max door de afgelopen periode heen

Wobbe van Zoelen, eigenaar en oprichter van de bekende lunch- en koffieketen Anne&Max, vertelt over de afgelopen periode, die voor de horeca onwerkelijk was: "Door simpelweg te kijken naar wat we wél konden leveren in de Covid-19 periode waren we in staat om ons businessmodel deels ...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: