75 procent van Nederlanders wil in juni weer uit eten gaan

15 juni 2020 | redactie

Na twee maanden sluiting heeft het merendeel van de restaurants vanaf 1 juni zijn deuren weer geopend. Om het consumentengedrag te begrijpen en restaurants te ondersteunen, deed TheFork in de heropeningsweek een vervolgonderzoek*. Hieruit blijkt dat 75% van de respondenten van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% al een restaurant heeft bezocht. 43% geeft aan even vaak uit eten te gaan als voorheen. Nog steeds zegt 76% van de ondervraagden dat Covid-19 geen financiële impact voor hen heeft gehad.

Herstel in de restaurantbranche langzaam zichtbaar

Uit onderzoek onder gebruikers van TheFork blijkt dat 75% van de ondervraagden van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% van deze respondenten 3 dagen na de heropening al een restaurant heeft bezocht. 43% van de respondenten gaat even vaak uit eten als voor de corona-periode, terwijl dit 66% was ten tijde van het eerste onderzoek van TheFork, dat werd uitgestuurd tijdens de intelligente lockdown. 

37% van de consumenten die van plan zijn om naar restaurants te gaan, geeft aan binnen nu en twee weken na de heropening een reservering te plaatsen en 27% zegt dit binnen een maand te doen. Het overgrote deel van de ondervraagden gaat dus binnen een maand uit eten wat een positief signaal is voor de restaurants. Opvallend is dat in de randstad 39% aangeeft even vaak of vaker uit eten te gaan, terwijl dit in de rest van Nederland 48% is. 

De angst voor corona is gedaald, maar vertrouwen is nog niet volledig terug

Uit het onderzoek blijkt dat nog steeds de ruime meerderheid van de consumenten voorafgaand aan een reservering wilt zien welke maatregelen een restaurant treft om de veiligheid te waarborgen om zo met een gerust hart uit eten te gaan. 86% van de respondenten vindt het belangrijk tot cruciaal om deze maatregelen te zien, waarvan 32% het essentieel vindt en anders niet uit eten gaat. In het eerste onderzoek ten tijde van de intelligente lockdown was dit 92%, waarvan 44% het cruciaal vond de maatregelen te zien. Een positieve trend voor het consumentenvertrouwen om uit eten te gaan.

“Hoewel het consumentenvertrouwen nog niet volledig is hersteld, zien we een positieve trend in het aantal reserveringen, met een week op week groei. Daarnaast kunnen restaurants op hun profielpagina op TheFork zichtbaar maken, welke maatregelen ze in het restaurant hebben getroffen om zo de gast gerust te stellen. We staan dagelijks in contact met zowel de restauranthouders als consumenten om hen optimaal te ondersteunen in deze uitdagende periode”, aldus Glenda Caradonna, Marketing Manager TheFork.

Gasten informeren en geruststellen

Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten biedt TheFork restaurants hulpmiddelen om gasten een veilig gevoel te geven om verantwoord uit eten te gaan. Zo kan een restauranthouder onder andere:

·       gasten via de restaurantpagina op TheFork informeren over de nieuwe gezondheidsmaatregelen die hij heeft getroffen in het restaurant.
·       duidelijke tijdslots instellen en meerdere shifts organiseren om zowel een hogere bezetting als een betere spreiding van gasten te garanderen.
·       de controlevragen omtrent de gezondheid van de gast(en) toevoegen aan de herbevestiging van reserveringen via e-mail en sms.
·       terrasreserveringen beheren via het platform van TheFork.

* Het onderzoek is in juni 2020 uitgevoerd door TheFork bij een steekproef van duizenden respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food
Utrechtse Lijnmarkt blijft in trek: ook speciaalzaak Strovaii opent haar deuren

De Utrechtse Lijnmarkt blijft onverminderd populair onder eigenaren van speciaalzaken. Medio maart opent traiteur en streekwinkel Strovaii haar deuren aan Lijnmarkt 27. Het is de zoveelste foodspeciaalzaak die een winkelruimte huurt in de straat. Utrechter Rob van de Bergh, kok en eigenaar van Strov ...

De horeca naar de stembus deel vijf; D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. B ...

Corona
Ruim de helft van Nederland vindt dat terrassen weer open kunnen

Uit onderzoek van I&O Research - in opdracht van de NOS - blijkt dat zes op de tien Nederlanders vindt dat de terrassen weer open kunnen. I&O Research doet regelmatig onderzoek naar het draagvlak van de coronomaatregelen. Uit het onderzoek blijkt dat de steun voor de maatregelen steeds verde ...

Interview Longread Themamaand energie
Lunchroomondernemers besparen op energie en maken zich op voor een tijdperk na corona

Besparen op vaste lasten is onvermijdelijk in deze uitdagende tijden. Een van de terugkerende posten is energie. Wanneer je het energieverbruik kunt laten dalen in de lunchroom, dan is er een goede besparing mogelijk. Zeker nu, want je mag immers geen gasten ontvangen in je lunchroom, waardoor de ve ...

Horeca naar de stembus deel vier: de SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Lunchroom wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. B ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw lunchroom!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: