Zwolle wederom goedkoopste terrasstad, Amsterdam de duurste

24 juli 2019 | David Bakker

Zwolle is wederom de goedkoopste terrasstad in Nederland en Amsterdam de duurste, mede doordat hier de grootste prijsstijging was. De verhoging van 7,8% betekent dat de consument voor een rondje drank op het terras in de hoofdstad € 27,05 kwijt is (gemiddeld € 3,40 per drankje).

Ter vergelijking: een rondje in Zwolle kost gemiddeld € 21,88. Landelijk steeg dit jaar de prijs voor een rondje terras gemiddeld met 3,1% naar € 23,35, mede beïnvloed door de verhoging van het BTW-tarief. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden.

Deze resultaten zijn afkomstig van de 13de editie van het terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Uit het jaarlijks rondje langs de terrassen in de grote steden blijkt dat prijs voor een rondje (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) in Amsterdam voor het vijfde jaar op rij het duurste is. Een rondje kost daar € 27,05, 16% hoger dan het landelijk gemiddelde.

Dit is niet verrassend aangezien de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land, bovendien is de stad het meest populair onder de toeristen. Het verschil valt overigens nog mee als we het vergelijken met de hotelprijzen, die liggen al jaren circa 23% hoger. De tweede plek op de ranglijst is voor Den Haag, gevolgd door Haarlem en ’sHertogenbosch. Opvallend: Zoetermeer klom 4 plekken en completeert de top vijf.

Verhoging BTW-tarief zorgt voor relatief hoge stijging.

Een stijging van boven de 3% kwam de afgelopen jaren niet voor tijdens het onderzoek, toch komt het niet helemaal uit de lucht vallen. De verhoging van het BTW-tarief van 6% naar 9% is terug te zien in de prijzen.

Deze alcoholvrije dranken stegen met 3,8% tegenover 2,6% voor bier en wijn. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden.

Zonder de verhoging van BTW kwam het rondje terras uit op gemiddeld € 23,07, wat neerkomt op een stijging van 1,9%: de laagste in vijf jaar tijd. Inkoop- & verkoopprijzen bier Uit onderzoek blijkt dat de stijging van de inkoopprijs van bier niet volledig wordt doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier met circa 3,7%. De horecaondernemers verhoogde de prijs voor een fluitje met 3,3%. Over de afgelopen tien jaar steeg de inkoopprijs van bier met 46% terwijl de prijs in de horeca met 28% werd verhoogd.

Stijgers & dalers

De grootste stijgers dit jaar zijn Zoetermeer, Eindhoven en Apeldoorn. Zij stegen vier plekken. In Zoetermeer is men 5,3% duurder uit dan vorig jaar, in Eindhoven 4,3% en in Apeldoorn 5%. Geen van deze steden kon echter tippen aan de 7,8% prijsstijging in Amsterdam.

De voordeligste steden

In Zwolle is een rondje terras wederom het goedkoopst. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt € 5,18, wat neerkomst op 0,65 cent per drankje. Liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle en Dordrecht, waar de gemiddelde prijs € 3,69 bedraagt. Het traditionele fluitje is het goedkoopst in Almere (€ 2,40) en in Arnhem kan er voor € 2,21 relatief goedkoop koffie gedronken worden.  Naar Enschede ga je toe voor frisdrank, een glaasje cola kost daar € 2,40.

Terraskoopkracht in Amsterdam het laagst

De ‘terraskoopkracht’ is dit jaar het laagst in Amsterdam. Dit wordt bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Inwoners in Amsterdam hebben een ‘terraskoopkracht’ van gemiddeld 20 rondjes per week. Breda heeft, net als vorig jaar, de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 25,7 rondjes per week bestellen. De gemiddelde ‘terraskoopkracht’ over alle gemeten steden ligt op 22,2 rondjes per week.

Trends op het terras

De twee trends die dit jaar voornamelijk gesignaleerd worden op de Nederlandse terrassen zijn redelijk tegenstrijdig: speciaalbieren en alcoholvrijbieren. De specialbieren worden al enkele jaren genoemd als trend op het terras en hebben hun plek op de menukaart inmiddels veroverd. De consumptie en verkoop van alcoholvrije bieren heeft de afgelopen twee jaar een vlucht gemaakt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: