Zeewier wordt toegankelijker in een burger

18 september 2018 | Thijs Jacobs

Zeewier als voedingsmiddel heeft behoorlijk wat voordelen. Toch eten nog maar weinig Nederlanders het. Door zeewier in een burger te stoppen blijkt het een stuk toegankelijker te worden. En omdat producten van zeewier bovendien vegetarisch zijn, spelen ze in op de trend van duurzame gezonde voeding waarvoor geen dieren hoeven te lijden of te sterven.

Het gebruik van zeewier is een snel opkomende trend, maar voor het grote publiek is het een nog relatief onbekend voedingsingrediënt. Door het in een burger te stoppen wordt het wel heel toegankelijk voor veel gasten, zo merkt Larissa van Nimwegen, bedrijfsleider bij het vorig jaar geopende Amsterdamse restaurant Dutch Weed Burger Joint: “De veganistische burger loopt heel goed. En we breiden het assortiment op dit moment uit met andere producten die begin 2019 gelanceerd worden.”

Buitenland

Ook in het buitenland is er interesse voor zeewierburgers, vertelt de bedrijfsleidster. “We hebben met onze foodtrucks op een aantal festivals gestaan in Denemarken, België, Zweden, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Dat  heeft de aandacht getrokken van restaurants in die landen.”

Trend

Djuri van Niel van Café Bistro Walter Benedict in Den Haag heeft sinds mei zeewierburgers op het menu staan. “In de vakantie was het hier wat rustiger, maar we merken nu echt dat deze burger goed loopt. Mensen beginnen ernaar te vragen. En het zijn zeker niet alleen vegetariërs of veganisten die de burger eten, ook het algemeen publiek wil zeewierproducten proberen.” Van Niel merkt dat zijn klanten steeds vaker om vegetarische en veganistische gerechten vragen. “Het is echt een trend en daar gaan wij natuurlijk in mee. Wij hebben naast de veganistische burger ook een vegetarische soep, een vegetarische flammküchen en gegrilde portobello’s op het menu staan.”

Smaak

De smaak van de zeewierburger laat zich het beste omschrijven als ziltig, vindt Van Nimwegen. “Het is een licht vissig smaakje, maar ook niet te overheersend. Het heeft wel dezelfde voordelen als vis. Het bevat veel gezonde vetzuren, vitaminen en mineralen. Maar het heeft niet de nadelen. Het is beter voor het milieu en het bevat geen schadelijke metalen, zoals kwik.”

Veganistische toppings

Van Niel vindt de smaak van de zeewierburger veel op een gewone hamburger lijken. “De burger is lekker compact en niet te droog en er zit een lekker laagje omheen die het op een echte burger doet lijken. Ik zou ook graag experimenteren met toppings. Die moeten natuurlijk wel veganistisch zijn. Ik denk nu bijvoorbeeld aan pulled oesterzwam als topping op de burger.”

Duurzaam zeewier

Het gebruik van zeewier helpt om een plantaardig dieet mainstream te maken, vertelt Van Nimwegen. “Wij vinden dat heel belangrijk, want zo hoeven er geen dieren meer te lijden of te sterven voor de productie van voedsel.” Voor de zeewierproducten van The Dutch Weed Burger Joint wordt duurzame zeewier van de Nederlandse zeewierproducent Zeewaar in Nationaal Park Oosterschelde gebruikt. Zij begonnen hun eerste zeewierveld in de zomer van 2013.

Supermarkt

Zeewierburgers zijn inmiddels ook in de supermarkt te koop. Van Nimwegen plaatst daar wel een kanttekening bij. “In sommige supermarkten worden inderdaad zeewierburgers aangeboden, maar die zijn niet vanzelfsprekend veganistisch. Dat is wel onze missie.”

Restauranthouders kunnen ook steeds makkelijker aan duurzame zeewier komen, omdat de kweek ervan wordt ondersteund door de overheid via RVO.nl met regelingen als de MIAVamil en WBSO.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Assortiment Coffeelicious verkrijgbaar bij Jumbo

Door het coronavirus moesten alle horecazaken de deuren sluiten. Veel ondernemers verzinnen de meest creatieve manieren om toch hun afnemers te voorzien van de diensten en producten die zij aanbieden. Coffeelicious is daar één van, want haar assortiment is verkrijgbaar bij de Jumbo....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Opening Fastfood
Dunkin’ opent vestiging met drive through in Goes

Donutliefhebbers hoeven binnenkort hun auto niet uit om van hun favoriete donuts te genieten. Deze zomer opent namelijk een food court in Goes, waar zowel Dunkin’ als New York Pizza via een drive through verkrijgbaar zullen zijn. Daarnaast kan er ook van Dunkin’s heerlijke koffie en donu...

Coronacrisis
Kwalitaria en Délifrance starten actie tegen eenzaamheid

Kwalitaria en Délifrance roepen gezamenlijk iedereen op om iemand blij te maken met een kaartje. Met deze actie hopen de formules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Vanaf vandaag zijn er gratis kleurkaarten verkrijgbaar in de geopende vestigingen en via de website van beide f...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: