Winnaars 'Mijn culinaire droom in Overschie' bekend

29 september 2009 |
Winnaars 'Mijn culinaire droom in Overschie' bekend<

In Museum Oud Overschie zijn gisteravond de winnaars van de horecawedstrijd 'Mijn culinaire droom in Overschie' bekend geworden. Miranda Steenhouwer en Mischa Oudwater wonnen met Asian BBQ de categorie 'hoogwaardig restaurant', Renee en Annabel van der Horst wonnen met Queen of the Road de categorie 'lunchroom' en Naomy Groenhart won met Kinderkookkafé de vrije categorie. De sterrenjury was zeer te spreken over de kwaliteit en de uitvoerbaarheid van de inzendingen.

De finale
Om de gewenste impuls aan haar horeca-aanbod te geven, had de deelgemeente Overschie de horecawedstrijd 'Mijn culinaire droom in Overschie' uitgeschreven. De wedstrijd kwam gisteravond tot een spannende finale. Zeven deelnemers waren geselecteerd om hun inzending te presenteren, variërend van kinderkookkafé tot grootstedelijke biologische bar, en van lunchroom tot Asian BBQ concept. De kandidaten kregen vijf minuten de tijd hun concept te presenteren aan de vakjury. Hierna werden zij kritisch ondervraagd, onder meer door jurylid Cees Wiltschut, oprichter van sterrenrestaurant de Zwethheul. Zowel de presentatie van de concepten als de antwoorden op vragen over planning, uitvoering, praktische en economische haalbaarheid, werden meegenomen in de beoordeling. Omdat de kwaliteit van de concepten elkaar niet veel ontliep, duurde het juryberaad iets langer dan gepland.

Culinaire dromen in Overschie
Overschie kan uitkijken naar drie zeer uiteenlopende horecaformules. De Asian BBQ is een concept waarbij iedere tafel zijn eigen tafelbarbecue heeft en de bezoekers dus zelf aan de slag gaan met hun eten. De lunchroom, Queen of the Road, gaat zich vooral richten op lokale ouderen en wenst tevens te fungeren als leer/werkbedrijf. Het Kinderkookkafé werkt overdag als een workshop, waarbij kinderen het diner voorbereiden dat 's avonds aan de ouders wordt aangeboden.

Van alle gepresenteerde horecaformules vond de jury dat de winnaars opvielen vanwege de heldere concepten. Dit maakte hen voor de jury de terechte winnaars van de prijsvraag. Direct na het bekendmaking vonden alle kandidaten en sponsoren elkaar tijdens de afsluitende borrel. Wellicht kan Overschie dus ook de runners-up als nieuwe horeca verwelkomen.

Zicht op nieuwe horeca in Overschie
'Mijn culinaire droom in Overschie', een live communicatieconcept ontwikkeld door aRTi Producties, is een groot succes gebleken. De deelgemeente heeft nu niet alleen zicht op de vestiging van verschillende nieuwe horecaformules, maar bovendien heeft de prijsvraag de belangstelling van horecaondernemers aangewakkerd. Buiten 'Mijn culinaire droom in Overschie' om heeft een aantal ondernemers zich rechtstreeks bij de gemeente gemeld. Daarnaast heeft de deelgemeente haar horecawensen op een onconventionele manier bekendheid weten te geven. Een manier die aansluit bij het imago van Overschie als ‘bruisende voorstad’ van Rotterdam.

Professionele ondersteuning voor winnende inzendingen
Deelgemeente Overschie hecht veel belang aan professionele beoordeling en begeleiding van de kandidaten. Er is dan ook extra aandacht besteed aan het samenstellen van een vakbekwame en diverse jury, waarin onder andere David Harreman, Manager Tax Management & Accounting Services van PricewaterhouseCoopers en Cees Wiltschut zitting hadden. Daarnaast is het prijzenpakket, dat werd aangeboden door PricewaterhouseCoopers, Engel & Colfield, de Rabobank, Stichting Vakbekwaamheid Horeca en het OBR, gericht op het helpen om de culinaire dromen winnaars te kunnen realiseren. Het concept en de organisatie was in handen van het Rotterdamse bureau voor Live Communicatie aRTi Producties.

De RestaurantKrant; Lunchroom; De CaféKrant, Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: