Wilco Admiraal - Van cacaopoeder naar Specialty Coffee

16 juni 2012 |
Wilco Admiraal - Van cacaopoeder naar Specialty Coffee

In 1999 kwam ik na acht maanden backpacken terug uit Australië. Behalve dat er weer sprake was van seizoenswisselingen en chagrijnige mensen, was een van de eerste dingen die ik opzocht een kop goede koffie.

‘Down Under’ haalde ik immers elke dag minimaal één kop ambachtelijk bereide cappuccino of espresso bij de buurtwinkel of in een klein cafeetje onderweg. De koffiecultuur was daar op dat moment al enorm ontwikkeld. Daardoor raakte ik besmet met het virus dat Specialty Coffee heet.

In koffieminnend Nederland was dezelfde kwaliteit koffie gek genoeg nergens te vinden. Ik vroeg me af of Nederland misschien bewust niet aan de Specialty Coffee was gegaan. De norm voor een goede cappuccino was bijvoorbeeld dat de kop van meer dan stevig opgeklopt (scheer)schuim getooid werd met minimaal twee strooiporties cacao. Ik had me er al een beetje bij neergelegd dat dit hier het hoogst haalbare niveau van koffiezetten zou zijn en blijven. Om over espresso nog maar te zwijgen...

Toen ik rond 2004 een ‘echte’ baristatraining volgde en meedeed aan de Nederlandse Kampioenschappen Latte Art en Barista, kwam ik in contact met de beginnende koffiescene in Nederland. Ik stapte in een wereld waar jarenlang de dienst werd uitgemaakt door de grote industriële koffiebranderijen, maar waar langzamerhand een groeiende groep koffie-enthousiastelingen het pad bereidde voor Specialty Coffee. Zij besteedden al hun vrije uren aan het trainen, enthousiasmeren en motiveren van beginnende potentiële topbaristi. Baristi die op hun beurt hun kennis doorgaven en de koffie naar een steeds hoger niveau brachten.

Er kwamen koffieketens die het Nederlandse publiek lieten wennen aan de smaak van goed gezette koffie. Koffiebranderijen investeerden in trainingsprogramma’s, er worden inmiddels elk jaar zes verschillende Nederlands koffiekampioenschappen georganiseerd, en de meeste mensen weten wat een barista is. We kunnen niet meer terug: Specialty Coffee is hier om te blijven. En dat alles omdat een paar vakidioten en koffieverslaafden van Nederland een beter koffieland wilden maken. Bedankt dat jullie mij zo enthousiast maakten voor het leukste vak dat er is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Fastservice
Wayback Burgers opent haar derde vestiging in Winschoten

Eind maart kondigde Wayback Burgers Nederland de opening van haar tweede vestiging in Nederland en eerste delivery vestiging ter wereld, die gerealiseerd wordt in Tilburg. Op maandag 19 april zal Tilburg geopend worden en daarna trekt de bouwkaravaan door naar het hoge noorden, namelijk naar Winscho ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Achtergronden
8 jaar geleden in Lunchroom: Lunchroom Le Stelle, Haren

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Lunchroom vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een gesprek met ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: