Waar moet je op letten bij de aankoop van audiosystemen voor de horeca?

Auteur: Redactie
Investeren in... 23 september 2023
Waar moet je op letten bij de aankoop van audiosystemen voor de horeca?

Ondernemen is investeren. Als horecaondernemer krijg je regelmatig te maken met nieuwe en noodzakelijke investeringen. In deze nieuwe rubriek ‘Waar moet ik op letten bij de aanschaf van’ helpen we horecaondernemers elke maand om de juiste keuzes te maken bij het aankopen van nieuwe producten. Deze maand: audiosystemen.

Bij het kopen van audiosystemen voor jouw horecaonderneming moet er gelet worden op diverse functionaliteiten, de kwaliteit van het systeem, de prijs, levensduur en de duurzaamheid. Een audiosysteem is een belangrijk aspect in jouw onderneming. Muziek of geluid zet de sfeer van de horecazaak. Zo is vastgesteld dat gasten zich aangetrokken voelen door de muziek die jij afspeelt, afhankelijk van hun smaak. Wanneer er een luidruchtig hardrocknummer wordt gedraaid, zal het aantal gasten met een voorkeur voor popmuziek minder snel binnenwandelen. Daarnaast ligt de dagelijkse gebruiksduur van een audiosysteem hoog. Wanneer jouw zaak acht uur per dag open is, is het audiosysteem vaak ook hetzelfde aantal uren per dag aan. Kortom, de aankoop van een audiosysteem is niet onbelangrijk en de moeite waard om over na te denken.

Functionaliteiten

De functionaliteiten van een audiosysteem zijn belangrijk voor de sfeer en setting in jouw horecaonderneming. Er zijn diverse functionaliteiten waar rekening mee gehouden moet worden, zoals connectie, bediening en meer. Daarom zetten wij enkele belangrijke functionaliteiten op een rij.

Doel van het systeem: een van de eerste, en misschien zelfs belangrijkste, vragen die je jezelf moet stellen bij aankoop van een audiosysteem is: wat is het doel van mijn systeem? Hoeveel ruimte moet jij vullen met het geluid? De helft, zodat er een rustige hoek overblijft voor de gasten die liever gezellig praten? Alleen voor gebruik tijdens evenementen? Of liever iedere oppervlakte? Andere vragen die je kunt stellen zijn: Hoeveel luidsprekers wil ik gebruiken? Heb ik de ruimte voor grote speakers? Dit zijn vragen die je moet stellen voordat je op zoek gaat naar een audiosysteem, er zijn namelijk verschillende soorten, ieder voor een ander doel. Denk ook aan het terras of de toiletten. Een horecaonderneming heeft vele ruimtes met verschillende behoeften waar iedere ondernemer goed over na moet denken.

Spreiding van geluid in een horecaonderneming is te creëren door het gebruik van verschillende speakers in één groep. Zo kan je bijvoorbeeld mini-speakers gebruiken voor hoge tonen, in combinatie met subwoofers en eventueel versterkers. Door het gebruik van de verschillende speakers is het geluid in jouw onderneming heel precies en vrij te plaatsen.

  • Achtergrondmuziek in verdeelde ruimtes: voor de ruimtes waar gasten eten en rust willen, zijn plafond- of wandgemonteerde speakers erg geschikt. Deze leveren namelijk gelijkmatig geluid aan de omgeving.

  • Hoofdspeakers: mocht je speakers nodig hebben voor grote evenementen zoals livemuziek of een pubquiz dan zijn hoofdspeakers de aangewezen keuze. Dit zijn namelijk grote speakers met krachtige luidsprekers die meer volume kunnen produceren.

  • Een andere optie is draadloze speakers. Deze kun je plaatsen waar je maar wilt en vermijden de chaos van kabels in de zaak.

Connectie en bediening: ook de bedienings- en connectiemogelijkheden zijn van belang bij het kiezen van een geluidssysteem. Zo’n systeem kan namelijk worden verbonden met een telefoon, een radio, een afstandsbediening of zelfs een televisie. Wat is belangrijk voor jouw onderneming? En van welke afstand wil jij bedienen? Audiosystemen kunnen worden verbonden op verschillende manieren zoals met bluetooth, AUX-kabels en andere bestaande opties.

Naast deze functionaliteiten is het natuurlijk ook belangrijk te denken aan de uitstraling van jouw onderneming. Kies voor een audiosysteem dat niet direct in het oog springt van de gast. Wil je dit juist wel, dan kies je voor een groot en kleurrijk systeem. Zorg ervoor dat jouw systeem past bij het interieur van de onderneming.

Systeemkeuze

Na het beslissen welke functies je nodig hebt om jouw doel te behalen is het ook van belang rekening te houden met de soort speakers. Je kan kiezen uit passieve speakers, actieve speakers of 100 Volt systemen.

100 Volt systemen: deze systemen zijn geschikt voor lange kabels en grote afstanden, waardoor de speakers ver uit elkaar kunnen staan en het geluid goed kunnen verdelen over de hele ruimte. Om de bas van deze systemen te versterken kun je denken aan subwoofers of enkele ‘normale’ speakers.

Actieve speakers: het voordeel van actieve speakers is dat er al versterkers zijn ingebouwd, deze hoef je dan niet aan te schaffen. Het nadeel hiervan is dat de speakers een voeding van 230 Volt nodig hebben. Daarnaast hebben actieve speakers een kabel nodig die aandachtig en veilig getrokken wordt. Wanneer dit niet deskundig is aangelegd komt het voor dat deze zorgt voor ruis- of bromgeluiden.

Passieve speakers: bij een passieve speaker is geen versterker ingebouwd, wat resulteert in het moeten aanschaffen van dit product. Dit betreft dus meteen een voordeel dat de actieve speaker wel heeft, maar in tegenstelling tot de actieve speaker hoeft de passieve variant niet te worden aangesloten aan een bron van stroom. Het enige wat je nodig hebt is een kabel tussen de speaker en je gekochte versterkers. Let er wel op dat de kabel niet te dun is, een set met veel vermogen heeft een dikkere kabel nodig.

Duurzaamheid

Omdat een audiosysteem langdurig gebruikt wordt, is het belangrijk te letten op de duurzaamheid van het systeem. Bij de duurzaamheid van audiosystemen zijn de volgende onderwerpen van belang:

Energie: wanneer je kiest voor een energiezuinig systeem verklein je de ecologische voetafdruk en energierekening van jouw zaak. Voor speakers en versterkers is er geen energielabel beschikbaar. Hoe hoger het vermogen van een apparaat is, hoe meer stroom het verbruikt. Daarnaast hebben efficiënte systemen een langere levensduur omdat ze minder gevoelig zijn voor onder andere oververhitting.

Duurzaamheid: investeren in duurzaam materiaal kan een positief effect hebben op de levensduur van je audiosysteem, net als op de kabels die je koopt. Goede kabels zijn ontworpen voor kwalitatief goed geluid en een hoogwaardig signaal. Het zorgt ervoor dat je de kabels niet telkens hoeft te vervangen, wat op de lange termijn zorgt voor vermindering van afval. Slechte kabels kunnen signaalverlies, ruis en slechte geluidskwaliteit veroorzaken wat resulteert in het opnieuw moeten aanschaffen van een set bekabeling. Ook is de garantie is een belangrijk detail om niet te vergeten. 

Prijs

De kosten van een audiosysteem voor de horeca kunnen verschillen tussen honderden- en duizenden euro's. Dit bedrag scheelt per type, kwaliteit, de stijl en het design. Let ook op de licentieregels want deze brengen kosten met zich mee. Zo schrijft KHN: “Als je een horecabedrijf hebt, dan wil je waarschijnlijk muziek en/of videobeelden kunnen afspelen voor je gasten. In dat geval moet je rekening houden met de vergoedingen die je moet betalen voor het afspelen van ‘beschermde muziek en beelden’. De partijen die deze vergoedingen innen zijn Buma, Sena en Videma.”

Overig nieuws