Vijf trends op het gebied van (voedsel)verpakkingen

7 november 2019 | Marthijn van Oostveen

Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van food verpakkingen. De consument kiest steeds meer voor gemak. Zij wensen betere en meer productinformatie, willen to- go verpakkingen en minder plastic verpakkingen. De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen voor food verpakkingen. In dit artikel lees je alles over de laatste trends en ontwikkelingen.

Steeds meer restaurants en hotels bieden hun (restaurant)menu online aan. Bestellen doen consumenten tegenwoordig makkelijk met een app. De consument checkt met zijn of haar smartphone het aanbod en weet precies welke restaurants in de buurt open zijn. Vervolgens is de bestelling zo gepiept en op hun telefoon kunnen ze zien hoe lang de bezorger onderweg is. Bij de aflevering van de bestelling liggen kansen. De verpakking is immers het visitekaartje van je bedrijf. Maak daarom een ware beleving van de verpakking. Tegenwoordig delen en fotograferen mensen fanatiek hun eten op social media. Door middel van hashtags wordt alles gedeeld. Bedenk maar eens wat een bereik een mooie verpakking zo krijgt. 

Trend 1: Social sharing van food verpakkingen

Eten is voor de consument een levensstijl geworden. De consument geeft steeds meer geld uit aan een ervaring of beleving. Men eet steeds vaker buitenshuis in plaats van zelf te koken. Wat je eet vertelt iets over wie je bent en over je sociale status. Je ziet steeds vaker foodpresentaties op Facebook, Pinterest of Instagram voorbij komen. Je hebt vast zelf ook wel eens een foto van jouw eten gedeeld op sociale media. Een mooie foodpresentatie die goed laat zien waar je als bedrijf of merk voor staat is een must. De verpakking is hiervoor het ultieme middel en stimuleert social sharing. De verpakking draagt op deze manier ook weer bij aan de online zichtbaarheid.

Instagrammable packaging, oftewel het aantrekkelijk maken van jouw verpakking op Instagram wordt steeds populairder. Merken kunnen er niet meer omheen. Als restaurant is het uitgelezen kans om hierop in te springen en jouw verpakking waardig te maken voor Instagram. Het doel is om ervoor te zorgen dat jouw verpakking viraal gaat op social media. Dit kun je op allerlei manieren verzorgen. In onderstaande video vindt je voorbeelden van succesvolle verpakkingen die zomaar viraal zouden kunnen gaan. 

Trend 2: To-go verpakkingen

Foodservicebedrijven deden het goed in 2018. De omzet steeg met 5,5% naar een recordomzet van meer dan €20 miljard. Een belangrijke aanjager in de buitenhuishoudelijke markt was delivery. De bezorgomzet nam met 13,4% toe tot €1,7 miljard. In de At Home-markt steeg de bezorging nog harder: met 29% naar €1,4 miljard. Dit blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut. Deze forse stijgingen brengen nieuwe kansen met zich mee voor verpakkingen. Zo zijn er diverse trends en ontwikkelingen op het gebied van food verpakkingen. Voedsel moet immers veilig en vers bij de klant worden afgeleverd. 

Mensen gaan steeds vaker naar een winkel om snel iets gemakkelijks te halen om te eten. Meestal wordt het mee naar huis genomen of onderweg opgegeten. Dit vraagt om een verpakking waarmee dit kan. Deze verpakkingen noemen ze ook wel een ‘to go verpakking’. Het is een bekende trend overgewaaid uit Amerika. Koffie to go kennen we al, maar daar nemen we steeds vaker een broodje of wat anders lekkers bij. Dit moet goed en handig worden verpakt, zodat het gemakkelijk mee te nemen is en je niet knoeit. Met to go verpakkingen is het van belang om in te spelen op verleiding en gemak van een product. 

Trend 3: Interactieve food verpakkingen 

Er komt steeds meer restaurantconceptenen. De consument wordt als het ware steeds meer verwend. Ze kunnen immers uit veel verschillende foodconcepten kiezen. Als restaurant moet je jezelf gaan onderscheiden van de concurrent. Dit kun je doen door een innovatieve verpakking. Een verpakking die toegevoegde waarde biedt aan huidige klanten en nieuwe klanten weet te creëren. 

Een van de eerste merken die AR-technologie in verpakkingen heeft toegepast is McDonald’s. Ter gelegenheid van de FIFA Worldcup 2014 heeft McDonald’s een AR-game gelanceerd. In deze game maakte McDonald’s gebruik van de bekende frietbakjes. Ze ontwikkelden 12 verschillende soorten WK frietbakjes. 

Al deze frietbakjes waren ontwikkeld om samen te werken met de augmented reality-app “McDonald’s GOL”. De frietverpakking van McDonald’s transformeerde in een net- en voetbalveld. Op deze manier konden klanten dankzij hun frietbakje virtueel voetballen met hun smartphone. Het passieve en functionele gebruik van verpakkingen wordt omgebogen tot een meeslepende en actieve ervaring. 

Trend 4: Duurzame voedsel verpakkingen

Door de ‘foodrevolutie’ zijn er andere voedselverpakkingen op de markt gekomen. Deze voedselverpakkingen zijn aangepast naar de wensen en behoeften van de klant. Een voorbeeld hiervan is dat duurzame verpakkingen steeds meer de norm worden.
Je ziet steeds meer leveranciers kiezen voor een duurzame verpakking. Uit onderzoek van de Universiteit Delft blijkt dat consumenten de kwaliteit van voedsel hoger beoordelen, wanneer producten verkrijgbaar zijn in een duurzame (voedsel)verpakking. Ook blijkt uit het onderzoek dat voedsel in gerecycled verpakkingsmateriaal wordt beoordeeld als gezonder en verser, in vergelijking met producten die in plastic verpakt zijn. Nog een opvallend feitje is dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor voedselproducten in een duurzame verpakking. Duurzame voedselverpakkingen blijken dus te lonen. 

Deliveroo is een initiatief begonnen om het gebruik van plastic verpakking voor bezorgmaaltijden te verminderen. Dit doen zij door restaurant die zijn aangesloten bij Deliveroo te helpen bij het aanbieden van duurzame verpakkingen. Zo zijn ze begonnen met het uitdelen van 100.000 gratis milieuvriendelijke rietjes aan Nederlandse restaurants. Het moet restaurants aanmoedigen om meer gebruik te gaan maken van duurzame voedsel verpakkingen. 

Daarnaast is Deliveroo gestart met het bezorgen van maaltijden bij kamers van hotelgasten, de dienst heet ‘Deliveroom’. De maaltijdbezorger is met dit experiment gestart in Brussel. Zo hebben ze in samenwerking met tien hotels een menu ontworpen, waartoe hotelgasten op hun kamer toegang hebben. Zodra een hotelgast een restaurantmaaltijd bestelt, wordt deze tot aan de hotelkamer bezorgd en de kosten worden aan de rekening van de kamer toegevoegd. De maaltijden worden bezorgd in duurzame verpakkingen van Deliveroo.   

Trend 5: Slimme verpakkingen 

Omdat mensen steeds meer voor gemak kiezen, zit de fooddelivery in de lift. De bezorging stopt niet bij de voordeur. Het is van belang dat je als restaurant of hotel faciliteert in een slimme bezorgverpakking die van doos naar bord transformeert. Daarbij is het van belang dat je niet vergeet om kwalitatief bestek en servetten toe te voegen. Er zijn allerlei restaurants die op innovatieve manier aan het experimenteren zijn met slimme (bezorg)verpakkingen. Een goed voorbeeld hiervan is Taco Bell.

Sinds kort is Taco Bell gestart met het testen van de zogenaamde ‘Nachos Party Pack’. De verpakking is zo ontworpen dat je er met meerdere personen van kunt eten. Het is vooral geschikt voor de bezorgmarkt om thuis met vrienden aan een grote tafel van te genieten. De Nachos Party Pack wordt tot half december 2019 getest in Alabama. 

 
Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Vendrigpackaging.com.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Vega
Helft van de Nederlanders vindt iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd

Iedere dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Dat vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders. Meer dan 60% van de mensen is zich bewust van de impact van vlees op het klimaat. De milieuschade die de productie en consumptie van vlees oplevert moet in de winkelprijs worden verwerkt, vindt 1 op ...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: 'Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken'

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: