Vegetarische Slager wint New Food Challenge van RVO

18 mei 2018 | David Bakker

De Vegetarische Slager is een van de winnaars in de New Food Challenge die is uitgeschreven door de Nederlandse overheid om nieuwe voedseloplossingen te bedenken op weg naar een meer plantaardige samenleving, in het kader van het behalen van klimaatdoelen en het vormgeven van een duurzaam voedselbeleid.

Het project om 100% plantaardig draadjesvleesch te creëren op basis van peulvruchten werd door de jury hoog gewaardeerd. De opdracht is uitgevoerd in het kader van een SBIR-opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid.

Probleemstelling

Op de huidige markt zijn weinig tot geen hoogwaardige rundvlees-identieke vleesopvolgers. De huidige producten kenmerken zich door kleine formaten (wokblokjes), maar deze vervangers komen niet in de buurt van structuur, vezelrijkheid en smaak/aanzicht van rundvlees. Een volwaardige vegetarische of vegan keuze behoort naast een identieke bite, smaak en structuur ook in termen van voedingswaarde een allesomvattend alternatief te vormen. Het blijkt technologisch lastig om de vaste structuur en vezelrijkheid van rundvlees te evenaren. Dit is de achterliggende gedachte van de zoektocht naar de gewenste crosslinking van plantaardige eiwitten, het verkrijgen en behouden van smaak en een optimalisatie van de houdbaarheid.

Doel van het onderzoek

Om vleesliefhebbers uiteindelijk aan te kunnen zetten tot het overstappen van dierlijk vlees naar plantaardige vleesreplica’s zijn er twee belangrijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden: de smaak en aantrekkelijkheid van eindproducten moet gelijkwaardig zijn aan die van vlees en de prijs van het product moet marktconform zijn.

De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager is in 2008 opgericht door Jaap Korteweg (9e generatie akkerbouwer). Met steun van Niko Koffeman (conceptdenker/marketeer) werd in 2010 een conceptstore geopend. Inmiddels zijn er 4.000 verkooppunten in 15 landen. De Vegetarische Slager heeft als vleesgeworden ambitie de transitie naar duurzaamheid mogelijk te maken, waarbij het grote ideaal is om vleesliefhebbers te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het van dieren afkomstige vlees achterwege laten. De Vegetarische Slager werkt aan de omslag van dierlijk vlees naar plantaardig vlees. Dit wordt mede ingegeven door een toenemende bewustwording van de negatieve effecten van dierlijk vlees op dieren, natuur, klimaat, biodiversiteit, milieu en volksgezondheid.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: