Vegetarische Slager wint New Food Challenge van RVO

18 mei 2018 | David Bakker

De Vegetarische Slager is een van de winnaars in de New Food Challenge die is uitgeschreven door de Nederlandse overheid om nieuwe voedseloplossingen te bedenken op weg naar een meer plantaardige samenleving, in het kader van het behalen van klimaatdoelen en het vormgeven van een duurzaam voedselbeleid.

Het project om 100% plantaardig draadjesvleesch te creëren op basis van peulvruchten werd door de jury hoog gewaardeerd. De opdracht is uitgevoerd in het kader van een SBIR-opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid.

Probleemstelling

Op de huidige markt zijn weinig tot geen hoogwaardige rundvlees-identieke vleesopvolgers. De huidige producten kenmerken zich door kleine formaten (wokblokjes), maar deze vervangers komen niet in de buurt van structuur, vezelrijkheid en smaak/aanzicht van rundvlees. Een volwaardige vegetarische of vegan keuze behoort naast een identieke bite, smaak en structuur ook in termen van voedingswaarde een allesomvattend alternatief te vormen. Het blijkt technologisch lastig om de vaste structuur en vezelrijkheid van rundvlees te evenaren. Dit is de achterliggende gedachte van de zoektocht naar de gewenste crosslinking van plantaardige eiwitten, het verkrijgen en behouden van smaak en een optimalisatie van de houdbaarheid.

Doel van het onderzoek

Om vleesliefhebbers uiteindelijk aan te kunnen zetten tot het overstappen van dierlijk vlees naar plantaardige vleesreplica’s zijn er twee belangrijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden: de smaak en aantrekkelijkheid van eindproducten moet gelijkwaardig zijn aan die van vlees en de prijs van het product moet marktconform zijn.

De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager is in 2008 opgericht door Jaap Korteweg (9e generatie akkerbouwer). Met steun van Niko Koffeman (conceptdenker/marketeer) werd in 2010 een conceptstore geopend. Inmiddels zijn er 4.000 verkooppunten in 15 landen. De Vegetarische Slager heeft als vleesgeworden ambitie de transitie naar duurzaamheid mogelijk te maken, waarbij het grote ideaal is om vleesliefhebbers te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het van dieren afkomstige vlees achterwege laten. De Vegetarische Slager werkt aan de omslag van dierlijk vlees naar plantaardig vlees. Dit wordt mede ingegeven door een toenemende bewustwording van de negatieve effecten van dierlijk vlees op dieren, natuur, klimaat, biodiversiteit, milieu en volksgezondheid.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: