Tweede editie Nationale Week Zonder Vlees in maart van start

2 januari 2019 | David Bakker

Van 11-17 maart 2019 vindt de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Vorig jaar maart vond de eerste editie plaats. Samen met 56 partners uit de voedingsindustrie wist Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër, een nationale campagne te realiseren met 32.000 geregistreerde deelnemers. Vanaf vandaag kunnen mensen zich op weekzondervlees.nl weer aanmelden om mee te doen.

Een enquête in september gehouden onder de deelnemers van 2018 wijst uit dat het daadwerkelijk een campagne was met landelijke dekking, die geleid heeft tot de gewenste gedragsverandering. De jongste deelnemer was 13 jaar, de oudste 85 jaar, met 50% tussen de 26 en 55 jaar. Alle Nederlandse provincies bleken vertegenwoordigd, met de meeste deelnemers in Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland (respectievelijk 14%, 13,5% en 12%) en de minste deelnemers in Friesland, Groningen en Zeeland (respectievelijk 3,5%, 4,5% en 5%). Ongeveer de helft van vleesetende deelnemers (47%) geeft aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten dankzij de campagne. Boerdam: “De Nationale Week Zonder Vlees heeft daadwerkelijk de gehoopte gedragsverandering teweeggebracht. We staan te popelen om er dit jaar een nóg groter succes van te maken. Op naar minimaal 50.000 geregistreerde deelnemers!”

De impact van één week geen vlees eten

De milieubesparing die in één week gerealiseerd kan worden, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon. Boerdam: “Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een wezenlijke bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.” Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen: 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip). Deze besparingen zijn door middel van een ‘cradle to end of life’ levenscyclusanalyse doorgerekend door Blonk Consultants, rekening houdend met de nieuwe voedselconsumptiepeiling van het RIVM. 

Een breed gedragen, maatschappelijke campagne

De Nationale Week Zonder Vlees wordt breed gedragen door diverse bedrijven uit de food- en non-food industrie. Vorig jaar werd de campagne gesteund door 56 partners waaronder diverse grote merken en supermarkten, daarnaast deden er 276 restaurants mee door middel van De Vegetarische Restaurantweek, 342 bedrijven met hun bedrijfsrestaurant, 63 pompstations die een speciale vegetarische snack aanboden en 152 scholen die er aandacht aan besteedde in de les. Boerdam: "Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom hebben we als stichting ook in 2019 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.” De partners van de tweede editie worden op 21 januari officieel bekend gemaakt.

Inschrijven is nú mogelijk!

Iedereen die zich vóór 20 februari inschrijft op weekzondervlees.nl ontvangt gratis én op tijd het Week Zonder Vlees-magazine. Print zolang de voorraad strekt, daarna digitaal. Inschrijven is nu mogelijk!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor horecamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Coffeelicious gelooft niet in de anderhalvemetereconomie en sluit locatie Rotterdam

Sinds de start van de coronacrisis heeft Coffeelicious er alles aan gedaan om het hoofd boven water te houden. Met succes. Echter nemen zij nu rigoureuze maatregelen om hun business weer gezond te maken en te behouden. De eerste knoop is doorgehakt: Coffeelicious Rotterdam sluit na dit weekend de...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

Koffie & thee Coronacrisis
Doppio opent op 1 juni en gaat zelfs een stapje verder

De medewerkers van de 29 vestigingen van Espressobarketen Doppio Espresso bereiden zich voor om op 1 juni de deuren weer te openen voor hun gasten. Naast de regels die voor iedere horecazaak gaan gelden, kiest de landelijke koffiefranchise voor extra maatregelen om veiligheid te bieden aan gasten en...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: