Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

14 december 2018 | Thijs Jacobs

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De training wordt gegeven door Monique van Gevelt, de vrouw die met haar enorme kennis van zaken en ongebreidelde enthousiasme iedere cursist met een rugzak vol kennis en inspiratie huiswaarts laat keren. 

Monique: "De eerste training in deze vorm gaf ik vorig jaar, dat was ook voor HM Academy. De training werd door de deelnemers met een 9 beoordeeld, maar toch denk ik dat de volgende editie nóg beter wordt. Ik wil namelijk altijd blijven leren, mijzelf altijd blijven ontwikkelen. Eigenlijk net als de cursisten, want anders zouden ze zich niet aanmelden, lijkt me."

Deelnemers krijgen de 'ultieme checklijst' mee naar huis

Onderscheidend zijn, opvallen tussen de wirwar aan horeca in de buurt... Hoe doe je dat? "Dat kan op veel manieren, maar ik help de deelnemers behoorlijk op weg door ze een 'ultieme checklijst' mee te geven. Ik ga namelijk dieper op bepaalde dingen in dan anderen, en zodoende heb je als ondernemer houvast en doe je alles volgens het juiste tijdspad. Een voorbeeld? Nou ja, ik zie vaak dat ondernemers een logo laten ontwerpen, nog voordat het hele concept is uitgedacht en vaststaat. Zoiets simpels geef ik de deelnemers mee, een logo ontwerp je pas aan het eind, het moet immers passen bij het eindproduct en bij je identiteit."

Lederen schorten? Dan ben je mooi te laat!

Veel horecaondernemers schatten hun onderscheidend vermogen blijkbaar ook te hoog in? "Klopt", zegt de goedlachse marketingexpert. "Zij denken dat ze onderscheidend en vernieuwend zijn, maar wat zij aanbieden is op dat moment al gemeengoed geworden. Je moet op zoek naar je unieke USP's, graaf daarvoor dieper in jezelf als ondernemer en kijk beter en grondiger naar je organisatie. Leg dat vast in een missie en visie voor de toekomst, zodat je houvast hebt. Je ziet zo waanzinnig veel van hetzelfde tegenwoordig in de horeca. Als je nu nog met een lederen schort en een industrieel interieur het verschil denkt te gaan maken, dan zit je er ver naast."

Ga niet 'trendhoppen', blijf bij jezelf

Het is natuurlijk wel verleidelijk om met alle trends mee te willen gaan, nietwaar? "Trendhoppen zou ik niet doen", vertelt Monique. "Dat geeft al aan dat je je doelgroep niet helder voor ogen hebt en je gast eigenlijk niet goed kent. Leer eerst je doelgroep kennen, ken hun behoefte en speel in op hun emotie. Waar worden ze nu echt warm van? Uiteindelijk moet het totaalplaatje kloppen en een groot deel daarvan zit in personeel, dus ook in leiderschap. Als ondernemer moet je een goede coach zijn, je werknemers moeten ook willen wat jij wil en je moet jezelf bloot durven te geven. Wees niet bang voor kritiek als je vraagt om een mening; je leert er juist van! Ondernemers die hun personeel niet mee krijgen, zijn vaak mensen die voor zichzelf wel een soort van missie en visie voor ogen hebben, maar die niet kunnen overbrengen en moeite hebben met communicatie. Zij durven vaak ook niet verantwoordelijkheden over te dragen aan personeel dat het juist veel beter kan dan zij. Je kunt het niet alleen, niemand kan dat. Schakel altijd anderen in; vaak vind je die binnen je werknemersbestand, maar je kunt ook je partner betrekken in het proces of een adviseur inschakelen. Je moet bereid zijn te investeren in kennis, niet alleen kennis van je eigen vakgebied, maar ook inde breedte, zodat je weet wat er in de wereld speelt, welke ontwikkelingen en trends er zijn... Persoonlijke ontwikkeling is cruciaal voor ondernemers die verder willen."

Personeel is geen personeel

Volgens Monique is personeel geen personeel en is marketing niet direct verbonden aan sales. "Personeel is inderdaad geen personeel, maar het is je interne doelgroep. 'Community building' doe je niet alleen met je klantendoelgroep en leveranciers, maar ook met je eigen interne doelgroep. En marketing wordt inderdaad te vaak gezien als 'salesmiddel'. Niets is echter minder waar, marketing is er om je te presenteren aan de buitenwacht en zet het in om überhaupt leuk gevonden te worden. Dát is het doel. De verkoop komt pas daarna. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel je visuele aantrekkelijkheid voor elkaar hebben. Waarom denk je dat zaken zoals MaMa Kelly en Zoku het zo goed doen? Die hebben de marketing en presentatie prima op orde! Marketing staat en valt met een goede planning; daarom presenteer ik de acties die je moet ondernemen in een tijdlijn. Daar hebben de cursisten echt wat aan, het dwingt je ook om dingen écht te doen. Posten op social media doe je ook niet zomaar, je moet weten wát je doet en wannéér je het doet. Uiteindelijk is hetgeen jouw zaak onderscheidend maakt, niet te kopiëren. Ga dus op zoek naar jouw USP's, zoals een unieke locatie of meesterlijke bediening, en stem daar je campagne op af. Hopelijk zie ik de lezers van dit stukje terug op 21 januari in Bunnik, of anders op één van de andere trainingsdata. Dan gaan we veel en veel dieper op de materie en jouw persoonlijke situatie in."

Klik hier om je aan te melden voor de training op 21 januari, het belooft weer een bijzonder leerzame en inspirerende dag te worden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Economie Achtergronden
ING is positiever over economisch herstel

Het komende jaar groeit de Nederlandse economie naar verwachting van het ING Economisch Bureau met 2,6%, na krimp van 4,3% in 2020. Daarmee is het bbp in het vierde kwartaal van 2021 terug op 99% van het niveau van voor de coronacrisis. Het voorziene herstel is in 2021 dus nog niet volledig, maar we ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Heropening horeca blijft dit jaar nog zeer onzeker

Of de horeca open kan met Kerst blijft nog steeds de vraag. De persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge van gisterenavond heeft nog geen perspectief op heropening geboden. Volgens het kabinet is er nog een lange weg te gaan en over Sinterklaas en Kerst is nog niets te zeggen, behalve d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: