Thijs Jacobs: mijn drie favoriete interviews van 2020

Auteur: Thijs Jacobs
28 december 2020
Thijs Jacobs: mijn drie favoriete interviews van 2020

Het was een lastig jaar, to say the least. De horecaondernemers lopen op hun achterste benen en op onze redactie probeerden we je dagelijks op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen, maar hebben we ook getracht positieve verhalen op te tekenen en je tips te geven om - ondanks alles - zo goed als mogelijk te kunnen ondernemen. 

Graag neem ik je mee naar drie bijzondere ontmoetingen die ik in woord en beeld heb geprobeerd te vangen. Deze ontmoetingen zijn me bijgebleven en inspireerden mij om tegen de stroom in te blijven zemmen, net als jullie.

1. Utrechtse horecaondernemers

Ik bezocht begin juni versvhillende horecaondernemers in Utrecht. De horeca was juist heropend - onder strikte voorwaarden - en de horeca verwachtte er veel van. In de praktijk bleek dat de meeste ondernemers nog moesten wennen aan de nieuwe realiteit van afhalen en bezorgen, maar ook leerden omgaan met de coronabeperkingen. Ook de gasten moesten nog wennen aan de anderhalvemetersamenleving. Het was wel het startschot voor een redelijk geslaagde zomer, maar we weten nu dat 2020 helaas een verloren jaar is voor veel ondernemers in onze sector. Het stuk geeft wel weer hoe positief horecaondernemers blijven, ondanks alle tegenslagen. Het stuk lees je via deze link. 

2. Interview The Blueberry Amersfoort

In Amersfoort heeft Lisette de Jong twee vestigingen van The Blueberry. Ik bezocht de vestiging in winkelcentrum Emiclaer, waar de zaken heel goed gingen deze zomer. Zij behaalde tijdens de sluiting vanwege corona omzet dankzij de bezorging van pakketten en bleek een zeer professionele manier van ondernemen te hanteren. Een voorbeeld voor onze branche, vanwege haar gedrevenheid, maar ook vanwege het succes van haar concept. Je leest het interview via deze link.

3. Interview: Bakkerij Royal Den Bosch

In Den Bosch bezocht ik zeer recent Jules Lauwerijssen, de eigenaar van bakkerij en lunchroom Royal. Ook hij zag zo'n tachtig procent van zijn omzet wegvallen, maar heeft nieuwe manieren gevonden om zijn personeel aan het werk te houden en zich staande te houden. Met kerstpakketten, speciale borrelboxen en doe-het-zelf pakketten pakt hij de nodige omzet mee. Ik ontmoette een positief mens, die licht brengt in deze uitdagende tijden. Het interview lees je via deze link.

Overig nieuws