Themamaand Rendement: Welke trends en ontwikkelingen kunnen jouw rendement verhogen?

Auteur: robin bruggeman
Themamaand Rendement Ondernemen 12 december 2023
Themamaand Rendement: Welke trends en ontwikkelingen kunnen jouw rendement verhogen?

Net als in veel andere sectoren geldt ook in de horeca dat stilstand achteruitgang is. Concepten en businessmodellen die vijf jaar geleden voor veel aandacht en klandizie zorgden, kunnen inmiddels alweer achterhaald zijn. Voor horecaondernemers is het daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen, om zo het hoogste rendement te behalen.

Unieke concepten en storytelling zijn al geruime tijd een belangrijke manier om gasten te verleiden een horecagelegenheid binnen te stappen en hier zal de komende jaren geen verandering in komen. ‘Reguliere’ horeca ondervindt stevige concurrentie van zaken als stadsbrouwerijen, high-end cocktailbars en bijzondere restaurants, die opvallen door een eigenzinnige menukaart of inrichting. Opvallen in de massa is anno 2023 belangrijker dan ooit en dit hoeft niet alleen via een bijzonder concept. Met op zichzelf staande evenementen als themadiners, speciale manieren om de feestdagen luister bij te zetten of bijvoorbeeld live entertainment, is het voor restaurants of cafés eveneens mogelijk zich te onderscheiden van de concurrentie.

Technologie

Zodra het gelukt is om de interesse van potentiële gasten te wekken is het belangrijk om een bezoek, en de aanloop daarnaar, zo soepel mogelijk te laten verlopen. Via een online reserveringssysteem geven bezoekers zelf een tijdstip en de grootte van hun groep door, zonder dat personeel hier verder veel omkijken naar heeft. Dit kan ook het aantal lege tafels tegengaan en daarmee het rendement verhogen, al is het belangrijk te onthouden dat het ook voorkomt dat reserveringen niet komen opdagen.

Nieuwe technologieën kunnen ook op andere manieren ervoor zorgen dat de omzet omhoog gaat. Door het analyseren van data zien ondernemers zelf wanneer de piekmomenten plaatsvinden en voor welke dagen of dagdelen extra promotie gemaakt moet worden. Ook door in kaart te brengen welke gerechten wel of niet goed lopen, kunnen keuzes gemaakt worden die invloed hebben op het rendement. Goede systemen voor voorraadbeheer en de kassa besparen daarnaast op het gebied van verspilling en personeelskosten. Bovendien drukt een goed betaalsysteem eveneens de kosten en biedt waardevolle inzichten in de voorkeuren en het gedrag van gasten.

Een andere manier om inzicht te krijgen hoe gasten een bezoek aan jouw zaak hebben beleefd, zijn de online recensies. Veel ondernemers zullen enkel naar het gemiddelde cijfer kijken, maar het is belangrijk om de reacties actief te monitoren en te reageren op feedback. Gasten voelen zich op deze manier serieus genomen en zullen daardoor eerder terugkomen. Een andere mogelijkheid om online interactie met gasten te onderhouden is via social media; wie een jonger publiek wil aanspreken doet er goed aan om een TikTok-account op te starten en Facebook en Instagram zijn eveneens laagdrempelige manieren om potentiële gasten te bereiken. Platforms als bierbeoordelingssite Untappd bieden daarnaast de kans om heel gericht met een bepaalde doelgroep te communiceren.

Duurzaamheid

Het op een zo duurzaam mogelijke manier runnen van een horecagelegenheid is niet alleen belangrijk voor het milieu, maar zorgt er ook voor dat de operationele kosten dalen. Apparatuur als energiebesparende ovens en duurzame doorschuifvaatwassers of koelwerkbanken verbruiken minder stroom en hebben daardoor een kleinere impact op de energierekening dan oudere apparaten. Een andere manier om kosten te besparen is het gebruik van herbruikbare to go verpakkingen, die gasten na betaling van statiegeld een volgende keer weer kunnen inleveren. Dit scheelt niet alleen op het gebied van afval en de aanschaf van nieuwe wegwerpverpakkingen, maar kan er ook voor zorgen dat gasten wanneer zij een volgende keer iets willen bestellen sneller aan jouw zaak denken.

Het uitdragen van een bewust duurzaamheidsbeleid en andere milieuvriendelijke praktijken kan daarnaast milieubewuste klanten aantrekken die anders mogelijk niet zo snel bij jouw zaak waren uitgekomen. Ditzelfde geldt voor het aanbieden van vegetarische en vegan opties op de menukaart: dergelijke gerechten zijn vaak duurzamer dan vlees- of visgerechten en kunnen gasten die eerder mogelijk naar de concurrentie waren gegaan, naar jouw lunchroom, café of restaurant lokken. In de keuken zelf is vertical farming een manier om duurzamer te werk te gaan: door groenten en kruiden in een speciale kast te kweken, zijn deze producten het hele jaar voorhanden zonder dat zij telkens specifiek ingekocht moeten worden.

Service

Ondanks alle technologische ontwikkelingen blijft persoonlijke service een essentieel onderdeel van de horecabeleving. Het is daarom essentieel dat ondernemers tijd en geld investeren in het trainen van het personeel. Een goed team leidt namelijk tot herhaalbezoeken en positieve mond-tot-mondreclame, wat het rendement weer ten goede komt. Mocht het niet lukken om voldoende, goed personeel aan te trekken, dan kan technologie wel weer uitkomst brengen. Gasten zelf laten bestellen en betalen via QR-codes is een manier om het personeelstekort te ondervangen, terwijl er achter de bar of in de keuken tegenwoordig ook veel mogelijk is. Cocktailautomaten en automatische bier-, wijn, of cocktailtaps serveren bijvoorbeeld altijd de perfecte hoeveelheden drank met de juiste verhoudingen, wat zorgt voor minder handelingen voor het personeel en voor minder verspilling.

Als laatste belangrijke ontwikkeling valt op dat veel horecagelegenheden via diversificatie hun omzet proberen te verhogen. Evenementen en feesten maakten altijd al een belangrijk deel uit van de agenda, maar steeds meer restaurants doen bijvoorbeeld ook aan catering om meer mensen te bereiken. Daarnaast trekken horeca en retail dichter naar elkaar toe en kan de verkoop van merchandise en voedselproducten extra inkomsten genereren plus jouw merk versterken. Ditzelfde geldt ook voor de verkoop van maaltijdboxen, waardoor mensen jouw gerechten zelf thuis kunnen maken, en (luxe) afhaalmenu’s.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrief van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws