The Food Department haalt Amsterdamse horeca naar Magna Plaza

6 december 2018 | Thijs Jacobs

Jarenlang zaten de ramen dichtgeplakt. "Dat snap je toch niet?", gnuift Laurens van Rooijen. Al is het toekomstige The Food Department nog meer bouwplaats dan foodhal, het herwonnen uitzicht op de Nieuwe Kerk, de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat is nu al onweerstaanbaar. Minstens zo onweerstaanbaar moeten de gerechten en drankjes zijn die vanaf begin 2019 geserveerd worden op de tweede verdieping van het Magna Plaza. Met zo’n 15+ foodstands, 3 bars en een coffee corner haalt The Food Department veelal Amsterdamse smaakmakers naar een vergeten warenhuis. 

Amsterdamse smaakmakers

Vergeten? Toch niet helemaal. Laurens: "Er lopen hier nog altijd 3 miljoen mensen per jaar langs. Van de Dam naar de Westerkerk. En de helft daarvan komt nog altijd naar binnen. Het Magna Plaza heeft zoveel meer potentie dan we haar nu toebedelen." Robert Bukvic, de CEO van coworking- (flexwerkkantoren) en coliving-initiatief Rent24, kon zich vinden in die gedachte. Hij gaf Amsterdammers Laurens van Rooijen en Edwin Spier de mogelijkheid iets met de potentie van het warenhuis te doen. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Amsterdams nieuwste foodhal. 

Edwin: "We willen onszelf onderscheiden met concepten die de smaken van onze hoofdstad bepalen. Een zorgvuldig gekozen selectie. Amsterdamse glorie en innovatieve foodconcepten. Als hoofdpostkantoor wist dit pand ooit mensen over de hele wereld met elkaar te verbinden. Dat proberen we hier anno 2018 opnieuw te doen. Met lekker eten en drinken."

1100m2 eten en drinken

Naast zo’n 15+ foodstands trekken er 3 bars in op de 1100m2 van het monumentale postkantoor: Een biergarten met hoge tafels en speciaal bieren, een cocktailbar met uitzicht over het Paleis en een immense centrale bar omringd door meters hoge ramen waar barhangers uitkijken over ‘t krioelende komen en gaan van de Spuistraat en Raadhuisstraat. Edwin: "Er ligt nu alleen een stapel gipsplaten en de ruimte is al prachtig. Deze unieke plek zat gewoon altijd verborgen in het Magna Plaza."

Het interieurontwerp balanceert de architectuur van het pand en diens nieuwe functie als foodhal, waarbij klassieke materialen op een moderne manier terugkeren. Zitplaatsen zijn vrij door de ruimte verspreid en door iedereen te gebruiken. Daarnaast hebben verschillende foodstands ook plekken aan de keuken. Edwin: "Dat is op feestjes immers ook altijd de beste plek om rond te hangen." De aparte coffee corner maakt van The Food Department een all day foodhal die zeven dagen per week van 10 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds geopend is. 

Aanmelden

In samenwerking met Colliers International zijn Edwin en Laurens al in gesprek met potentiële horecaondernemers. Aanmelden kan nog. The Food Department is niet het enige nieuwe initiatief in Magna Plaza. Ook de onderliggende retailafdelingen krijgen grotendeels een nieuwe invulling. Edwin: ‘Het Magna Plaza verdient dat.’

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de decembereditie van Lunchroom

Hij is er weer! Voor wie dit jaar goed wil afsluiten, hebben we de decembereditie van Lunchroom als download op de website geplaatst. Je kunt de uitgave downladen via deze link. Natuurlijk blikken we terug op het afgelopen jaar met het Horeca Jaaroverzicht, maar kijken we ook naar het heden en de to...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Lunchroom
Bagels & Beans kerstactie voor Muziekids

Muziek doet (ver)wonderen. Tijdens het luisteren naar muziek of het bespelen van een instrument vergeet je even de wereld om je heen. Stichting Muziekids zorgt dat kinderen tijdens een verblijf in het ziekenhuis muziek kunnen beleven. Een prachtig goed doel voor de jaarlijkse kerstactie van Bagels &...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: