Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 5

12 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het vijfde artikel uit de reeks.

Dit keer gaan we het hebben over 'display advertising'. Hierbij is het verstandig om alle beschikbare advertentieformaten in te richten. Op Facebook en Instagram kun je fantastische display-advertenties weergeven. Feitelijk is een display advertentie een weergave van jouw propositie/advertentie binnen de omgeving van een derde partij. Dat kan een website zijn, maar ook een app of een video. 

Over video gesproken... Video is het meest effectief bij display advertising. Een tekst is leuk, een plaatje genereert nog iets meer aandacht en een video is het allerbeste. Hoe kun je jouw display advertenties nu effectief inzettten?

1. YouTube

Hoe ga je te werk? Kies een YouTube video en gebruik deze voor retargeting. Mensen die op je website zijn geweest zien de video op YouTube. Je betaalt alleen wanneer er langer wordt gekeken dan de 'skip' en als men de video niet wegklikt. Het risico wordt hierdoor ingeperkt en je kunt er goede resultaten mee behalen, vooral vanwege de retargeting.

2. Inzetten op vergelijkbare doelgroepen

Op Facebook kun je een 'lookalike audience' instellen. Bij een lookalike audience kies je een vergelijkbare doelgroep, dat is een doelgroep die bestaat uit personen die vergelijkbaar zijn met mensen die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

Wanneer je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in vakantieverhuur, dan stel je een doelgroep in met bepaalde parameters. Het zijn bijvoorbeeld vrouwen, ze gebruiken een tablet en ze hebben een bepaalde leeftijd. Voor de Ajax-webshop zou je denken aan een doelgroep van mannen tussen de 25 en 35 jaar, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het is dus raadzaam om onderzoek te doen naar de samenstelling van je doelgroep. De uitkomsten kunnen je verrassen!

3. Vormgeving en biedingen

Bij display advertenties kun je ook de bieding aanpassen op apparaat, tijdstip of locatie. Dit kan niet alleen via Google, maar ook op Facebook. Dit is zelfs aan te raden. Wat het beste werkt op Facebook is de carousel met video. Verdiep je dus goed in de visuele mogelijkheden per platform. 

Werkwijze en valkuilen

Aan de achterkant van een campagne maakt het niet veel uit of je een horecazaak hebt of een productaanbieder bent. Er zijn echter wel valkuilen bij de eigen website, wat over het algemeen de bestemming is waar de potentiële klant naartoe wordt geleid...

Enkele tips voor een goede website:

Zorg ervoor dat er geen 'doodlopende straatjes' zijn op de website

De 'call to action' plaats je onderaan de pagina

Contactinformatie moet snel te vinden zijn en op de goede manier aangeboden worden

Items uit het topmenu plaats je nog eens onderaan de pagina

Heb je een formulier op de website? Leg dan uit wat er gebeurt na het versturen; dat wordt vaak vergeten

Snelheid van de website is uiterst belangrijk. Kijk ook naar de partij die de hosting verzorgt. Staat je website wel op een goede en snelle server?

Gebruik Google Analytics om de snelheid van je pagina's te testen. Heel vaak zijn bestanden, zoals afbeeldingen, op je website te groot. Deze kunnen vaak simpel verkleind worden door het gebruik van een geschikte plugin


 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Verspilling
Get Chef’s start met bezorging tegen voedselverspilling

Via Get Chef’s kan de consument nu gerechten met korting op locatie laten bezorgen zodat voedselverspilling wordt voorkomen bij Amsterdamse horeca. De Get Chef’s app is hiervoor een samenwerking aangegaan met ?het Amsterdamse ?fietsbezorgnetwerk ?TringTring. De volledig vernieuwde app is...

Brood Achtergronden
Brood is broodnodig

Lunchrooms serveren brood. Veel brood. Niet verwonderlijk, wanneer je ook in je eigen zaak ziet dat de focus ligt op ontbijt en lunch. Wanneer je op dergelijke schaal afhankelijk bent van een product, dan is het wel raadzaam om na te gaan of je wel het best mogelijke product in huis haalt en wat de ...

Food cijfers
Driekwart van de Nederlanders gelooft dat suiker verslavend is

Nederland behoort tot de top 10 landen als het gaat om suikerconsumptie. 77% van de shoppers gelooft dat suiker (in meer of mindere mate) verslavend is. Toch is men (nog) niet erg kritisch met suiker bezig wanneer zij daadwerkelijk in de supermarkt staan. Waar de norm 50 gram per dag is (1 suiker...

Mensen
McDonald’s Heerde, Kampen en Zwolle heet 500e medewerker welkom

Donderdag 20 juli werd Ilona van Veldhuizen uit Zwolle door McDonald’s Heerde, Kampen en Zwolle in het zonnetje gezet omdat zij deze maand van start is gegaan als 500e medewerker van de fastservice organisatie. Door de groei van het aantal gasten, de vernieuwingen in de restaurants en de ruime...

Recepten
Vijf zomerse gerechten voor op de menukaart

De zomer is volop bezig. Ben jij nog op zoek naar zomerse recepten voor op de menukaart? Hier zijn vijf tips die jouw kaart een zomers tintje geven: Paprikasalade met zuurdesemcroutons ...

Amerikaans ontbijten bij By Jarmusch in Rotterdam

In de schemering van de vroege ochtend aanschuiven aan een meterslange bar. Verse filterkoffie wordt direct in je mok geschonken en daarnaast bestel je ‘eggs-any- way-you- like’, sandwiches of pancakes met maple syrup. Vanaf deze week is het allemaal mogelijk bij breakfast-diner by Jarmu...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: