Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 5

12 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het vijfde artikel uit de reeks.

Dit keer gaan we het hebben over 'display advertising'. Hierbij is het verstandig om alle beschikbare advertentieformaten in te richten. Op Facebook en Instagram kun je fantastische display-advertenties weergeven. Feitelijk is een display advertentie een weergave van jouw propositie/advertentie binnen de omgeving van een derde partij. Dat kan een website zijn, maar ook een app of een video. 

Over video gesproken... Video is het meest effectief bij display advertising. Een tekst is leuk, een plaatje genereert nog iets meer aandacht en een video is het allerbeste. Hoe kun je jouw display advertenties nu effectief inzettten?

1. YouTube

Hoe ga je te werk? Kies een YouTube video en gebruik deze voor retargeting. Mensen die op je website zijn geweest zien de video op YouTube. Je betaalt alleen wanneer er langer wordt gekeken dan de 'skip' en als men de video niet wegklikt. Het risico wordt hierdoor ingeperkt en je kunt er goede resultaten mee behalen, vooral vanwege de retargeting.

2. Inzetten op vergelijkbare doelgroepen

Op Facebook kun je een 'lookalike audience' instellen. Bij een lookalike audience kies je een vergelijkbare doelgroep, dat is een doelgroep die bestaat uit personen die vergelijkbaar zijn met mensen die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

Wanneer je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in vakantieverhuur, dan stel je een doelgroep in met bepaalde parameters. Het zijn bijvoorbeeld vrouwen, ze gebruiken een tablet en ze hebben een bepaalde leeftijd. Voor de Ajax-webshop zou je denken aan een doelgroep van mannen tussen de 25 en 35 jaar, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het is dus raadzaam om onderzoek te doen naar de samenstelling van je doelgroep. De uitkomsten kunnen je verrassen!

3. Vormgeving en biedingen

Bij display advertenties kun je ook de bieding aanpassen op apparaat, tijdstip of locatie. Dit kan niet alleen via Google, maar ook op Facebook. Dit is zelfs aan te raden. Wat het beste werkt op Facebook is de carousel met video. Verdiep je dus goed in de visuele mogelijkheden per platform. 

Werkwijze en valkuilen

Aan de achterkant van een campagne maakt het niet veel uit of je een horecazaak hebt of een productaanbieder bent. Er zijn echter wel valkuilen bij de eigen website, wat over het algemeen de bestemming is waar de potentiële klant naartoe wordt geleid...

Enkele tips voor een goede website:

Zorg ervoor dat er geen 'doodlopende straatjes' zijn op de website

De 'call to action' plaats je onderaan de pagina

Contactinformatie moet snel te vinden zijn en op de goede manier aangeboden worden

Items uit het topmenu plaats je nog eens onderaan de pagina

Heb je een formulier op de website? Leg dan uit wat er gebeurt na het versturen; dat wordt vaak vergeten

Snelheid van de website is uiterst belangrijk. Kijk ook naar de partij die de hosting verzorgt. Staat je website wel op een goede en snelle server?

Gebruik Google Analytics om de snelheid van je pagina's te testen. Heel vaak zijn bestanden, zoals afbeeldingen, op je website te groot. Deze kunnen vaak simpel verkleind worden door het gebruik van een geschikte plugin


 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Lunchroom
Bijzondere lunchroom opent in Velp

In Velp opent volgende week een unieke lunchroom. In deze zaak gaan medewerkers en bewoners van Driestroomhuis Phoenixx aan de slag. In het Driestroomhuis Phoenixx wonen mensen onder begeleiding. De lunchroom gaat 'Het Broodplankje' heten. Eigen tempo De bewoners van het Driestroomhuis...

Interview
Interview: Culinaire oase in een grauw winkelcentrum

In een nogal troosteloos en grijs winkelcentrum in Almere Buiten verwacht je enkel of vooral vestigingen van de geijkte winkelketens te vinden. Die verwachting komt uit, maar temidden van al de ‘ketenwinkels’ die de teloorgang van de retail symboliseren, vinden we één parel...

Personeel
FNV: Al 2.000 personen zeggen 'nee' tegen cao-resultaat

Drie jaar lang is er geen cao in de horeca. Nu ligt er een onderhandelingsresultaat tussen KHN en CNV Vakmensen. Leden van CNV krijgen slechts zes dagen de tijd om aan te geven of zij akkoord gaan met het onderhandelingsresultaat. Het lijkt erop dat alles op stel en sprong geregeld moet worden. Lede...

Economie
'Winstwaarschuwing' voor MKB ondernemers

Bij de huidige groei van het midden- en kleinbedrijf in Nederland is een “winstwaarschuwing” op zijn plaats. Dat staat in het jaarbericht 2017, de ‘Staat van het MKB’ van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Financiering. Door toenemende krapte op de arbeidsma...

Achtergronden
Eigenaresse lunchroom onwel door gas

Woensdag is een vrouw onwel geworden in lunchroom Oom Dagobert in Helvoirt. De oorzaak bleek de aanwezigheid van gas. Vermoedelijk is er in de lunchroom een gaspit open blijven staan gedurende de nacht, zo lezen we in Brabants Dagblad. Eigenaresse Het slachtoffer bleek de eigenaresse van de za...

Opening
Formule WOK& start in Rotterdamse Zwart Janstraat

De nieuwe fastserviceformule WOK& opent op 24 november 2017 haar eerste store in Rotterdam aan de Zwart Janstraat. Franchisenemer Nawal Hasan (35) gaat bevlogen aan de slag met een team van jonge medewerkers om gezond, Aziatisch natural food op de kaart te zetten. Rotterdam-Noord heeft de pri...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: