Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 5

12 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het vijfde artikel uit de reeks.

Dit keer gaan we het hebben over 'display advertising'. Hierbij is het verstandig om alle beschikbare advertentieformaten in te richten. Op Facebook en Instagram kun je fantastische display-advertenties weergeven. Feitelijk is een display advertentie een weergave van jouw propositie/advertentie binnen de omgeving van een derde partij. Dat kan een website zijn, maar ook een app of een video. 

Over video gesproken... Video is het meest effectief bij display advertising. Een tekst is leuk, een plaatje genereert nog iets meer aandacht en een video is het allerbeste. Hoe kun je jouw display advertenties nu effectief inzettten?

1. YouTube

Hoe ga je te werk? Kies een YouTube video en gebruik deze voor retargeting. Mensen die op je website zijn geweest zien de video op YouTube. Je betaalt alleen wanneer er langer wordt gekeken dan de 'skip' en als men de video niet wegklikt. Het risico wordt hierdoor ingeperkt en je kunt er goede resultaten mee behalen, vooral vanwege de retargeting.

2. Inzetten op vergelijkbare doelgroepen

Op Facebook kun je een 'lookalike audience' instellen. Bij een lookalike audience kies je een vergelijkbare doelgroep, dat is een doelgroep die bestaat uit personen die vergelijkbaar zijn met mensen die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

Wanneer je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in vakantieverhuur, dan stel je een doelgroep in met bepaalde parameters. Het zijn bijvoorbeeld vrouwen, ze gebruiken een tablet en ze hebben een bepaalde leeftijd. Voor de Ajax-webshop zou je denken aan een doelgroep van mannen tussen de 25 en 35 jaar, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het is dus raadzaam om onderzoek te doen naar de samenstelling van je doelgroep. De uitkomsten kunnen je verrassen!

3. Vormgeving en biedingen

Bij display advertenties kun je ook de bieding aanpassen op apparaat, tijdstip of locatie. Dit kan niet alleen via Google, maar ook op Facebook. Dit is zelfs aan te raden. Wat het beste werkt op Facebook is de carousel met video. Verdiep je dus goed in de visuele mogelijkheden per platform. 

Werkwijze en valkuilen

Aan de achterkant van een campagne maakt het niet veel uit of je een horecazaak hebt of een productaanbieder bent. Er zijn echter wel valkuilen bij de eigen website, wat over het algemeen de bestemming is waar de potentiële klant naartoe wordt geleid...

Enkele tips voor een goede website:

Zorg ervoor dat er geen 'doodlopende straatjes' zijn op de website

De 'call to action' plaats je onderaan de pagina

Contactinformatie moet snel te vinden zijn en op de goede manier aangeboden worden

Items uit het topmenu plaats je nog eens onderaan de pagina

Heb je een formulier op de website? Leg dan uit wat er gebeurt na het versturen; dat wordt vaak vergeten

Snelheid van de website is uiterst belangrijk. Kijk ook naar de partij die de hosting verzorgt. Staat je website wel op een goede en snelle server?

Gebruik Google Analytics om de snelheid van je pagina's te testen. Heel vaak zijn bestanden, zoals afbeeldingen, op je website te groot. Deze kunnen vaak simpel verkleind worden door het gebruik van een geschikte plugin


 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Events Achtergronden
Groot succes voor horecavakbeurs HorecaEvenTT

De elfde editie van de horecavakbeurs HorecaEvenTT, die van 5 tot en met 7 februari in Assen werd gehouden, is op alle fronten een groot succes geweest. De beurs noteerde een bezoekersrecord – vooral op de maandag was het gigantisch druk – een deelnemersrecord en een beursoppervlakte die...

Regelgeving KHN
KHN stuurt brandbrief naar staatssecretaris VWS over verbod rookruimten in de horeca

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent kort gezegd dat, op basis van een WHO-verdrag, rookruimten in horeca-inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Dat zorgt voor grote onrust bij veel horecaondernemers, want de uitspraak heeft grote impact op de gastvrijheid e...

Food Achtergronden
Nieuw: Koreaans streetfood in Twentsche Foodhal

De Twentsche Foodhal opent in de komende weken drie nieuwe keukens, en breidt hiermee het aanbod in één klap flink uit. Vanaf dit weekend kun je als gast in de foodhal Koreaans streetfood bestellen. En in de eerste week van maart openen een Indiase keuken én een gloednieuw burge...

Interview KHN
De strijd tussen KHN en de marktleiders

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de hore...

Ontbijt Achtergronden
Croissantje onmisbaar bij Nederlands Valentijnsontbijt

De meeste Nederlanders worden op Valentijnsdag graag verrast met een klassiek croissantje, eitje en een glas sap. Dit blijkt uit een steekproef van slaapspecialist Bedden.nl onder 855 respondenten, waar werd gevraagd naar de Valentijnsgewoontes van Nederlandse koppels. Croissantje De absolute ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: