Sterke groei ijssalonsector

21 juli 2009 |
Sterke groei ijssalonsector<

Zoals ook eerder op Lunchroom.nl stond vermeld gaat het goed met de ijssalonsector in Nederland. De afgelopen tien jaar is het aantal bedrijven met ruim 32 procent gestegen van 328 in 2000 naar 434 in 2009. Ter vergelijking: het aantal bedrijven binnen de fastservicesector, de sector waar ijssalons onder vallen, is gestegen met ruim 3 procent. Daarnaast vindt er schaalvergroting plaats. Verder ziet men veel hedendaagse trends zoals ambachtelijkheid, duurzaamheid en gezondheid terugkomen binnen deze deelsector binnen de horeca. Dit blijkt uit onderzoek, op basis van gegevens van bedrijfschap Horeca en Catering, naar de ijssalonsector, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies.
Zuid-Holland beschikt over het grootste aanbod, hier zijn 76 ijssalons te vinden. Maar wat betreft de dichtheid, staat Limburg boven aan de lijst. Deze provincie telt 4,8 ijssalons per 100.000 inwoners. Het landelijke gemiddelde ligt op 2,6 ijssalons per 100.000 inwoners. In de provincie Flevoland is de dichtheid het laagste, met 1,0 ijssalon per 100.000 inwoners.

Tevens is er sprake van schaalvergroting binnen de branche. In tien jaar tijd is de gemiddelde verkoopoppervlakte met 8 procent toegenomen, van 51 vierkante meter naar 55 vierkante meter.

De aandacht voor ambacht en het product is terug te zien in de manier van ijsbereiding, met grote open keukens, waar de consument ziet hoe het ijs wordt bereid, maar ook biedt de hedendaagse ijsbereider duidelijkheid over de ingrediënten van het ijs. Geen toegevoegde stoffen meer, maar natuurlijke ingrediënten en de melk wordt bij de plaatselijke boer ingekocht. Ook een vorm van duurzaamheid dus.

‘Gezondheid’ is ook een belangrijk aspect waar op in wordt gespeeld. Een trend, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, is het yoghurtconcept. IJs op basis van yoghurt in plaats van melk, dus minder calorieën. Daarnaast wordt er minder suiker en slagroom toegevoegd en fruit als topping gebruikt. De inrichting wordt in een fris jasje gestoken, waar transparantie een belangrijk aspect vormt. Een nieuwe vorm van een gezond tussendoortje dus! In Nederland kennen we bijvoorbeeld al YoYoghurt en B-Yoghurt, maar de verwachting is dat meerdere concepten, zoals deze, hun intrede zullen doen.

Lunchroom, Frank Lindner


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Opening Koffie & thee
Betjeman & Barton Den Haag heropent vernieuwde theewinkel

De winkel van Theekopers Betjeman & Barton aan de Aert van der Goesstraat 1 in Den Haag heeft een metamorfose ondergaan. De volledig verbouwde winkel van het bekende Franse kwaliteitstheemerk zal op 16 november 2019 feestelijk worden heropend door de directeur van Betjeman & Barton Frankrijk...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

trends
Vijf trends op het gebied van (voedsel)verpakkingen

Er zijn een hoop ontwikkelingen gaande op het gebied van food verpakkingen. De consument kiest steeds meer voor gemak. Zij wensen betere en meer productinformatie, willen to- go verpakkingen en minder plastic verpakkingen. De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen voor food verp...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: