Sterke groei ijssalonsector

21 juli 2009
Sterke groei ijssalonsector

Zoals ook eerder op "Lunchroom.nl":http://www.lunchroom.nl/nieuws/aantal-ijssalons-in-nederland-groeit-door-naar-800/ stond vermeld gaat het goed met de ijssalonsector in Nederland. De afgelopen tien jaar is het aantal bedrijven met ruim 32 procent gestegen van 328 in 2000 naar 434 in 2009. Ter vergelijking: het aantal bedrijven binnen de fastservicesector, de sector waar ijssalons onder vallen, is gestegen met ruim 3 procent. Daarnaast vindt er schaalvergroting plaats. Verder ziet men veel hedendaagse trends zoals ambachtelijkheid, duurzaamheid en gezondheid terugkomen binnen deze deelsector binnen de horeca. Dit blijkt uit onderzoek, op basis van gegevens van bedrijfschap Horeca en Catering, naar de ijssalonsector, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Zuid-Holland beschikt over het grootste aanbod, hier zijn 76 ijssalons te vinden. Maar wat betreft de dichtheid, staat Limburg boven aan de lijst. Deze provincie telt 4,8 ijssalons per 100.000 inwoners. Het landelijke gemiddelde ligt op 2,6 ijssalons per 100.000 inwoners. In de provincie Flevoland is de dichtheid het laagste, met 1,0 ijssalon per 100.000 inwoners.

Tevens is er sprake van schaalvergroting binnen de branche. In tien jaar tijd is de gemiddelde verkoopoppervlakte met 8 procent toegenomen, van 51 vierkante meter naar 55 vierkante meter.

De aandacht voor ambacht en het product is terug te zien in de manier van ijsbereiding, met grote open keukens, waar de consument ziet hoe het ijs wordt bereid, maar ook biedt de hedendaagse ijsbereider duidelijkheid over de ingrediënten van het ijs. Geen toegevoegde stoffen meer, maar natuurlijke ingrediënten en de melk wordt bij de plaatselijke boer ingekocht. Ook een vorm van duurzaamheid dus.

‘Gezondheid’ is ook een belangrijk aspect waar op in wordt gespeeld. Een trend, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, is het yoghurtconcept. IJs op basis van yoghurt in plaats van melk, dus minder calorieën. Daarnaast wordt er minder suiker en slagroom toegevoegd en fruit als topping gebruikt. De inrichting wordt in een fris jasje gestoken, waar transparantie een belangrijk aspect vormt. Een nieuwe vorm van een gezond tussendoortje dus! In Nederland kennen we bijvoorbeeld al YoYoghurt en B-Yoghurt, maar de verwachting is dat meerdere concepten, zoals deze, hun intrede zullen doen.

~Lunchroom, Frank Lindner~

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20Lunchroom.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Lunchroom.nl%0A%0Ahttp://www.lunchroom.nl/nieuws/sterke-groei-ijssalonsector/

:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Lunchroom.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Lunchroom.nl,%20een%20tweewekelijkse%20gratis%20nieuwsdienst.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.lunchroom.nl

Overig nieuws