Speciaal paviljoen op VEG. voor kleinschalige vernieuwers in AGF

5 juni 2018 | David Bakker
Speciaal paviljoen op VEG. voor kleinschalige vernieuwers in AGF<

Op het nieuwe Vak Event Groente & Fruit Helden (VEG.) is één paviljoen exclusief gereserveerd voor kleinschalige ondernemers. Met dit VEG. LAB biedt VEG. kleine bedrijven een eigen, laagdrempelig podium. Zo kunnen ook zij hun producten onder de aandacht brengen van groentespecialisten, lokale retailers, foodservice-bedrijven en 'influencers’.

Op VEG. draait alles om verse AGF-producten. Producten waar telers trots op zijn en met een verhaal. Daarbij geldt dat er veel interessante ontwikkelingen zijn in de AGF-markt op het gebied van duurzaamheid en innovatie, bijvoorbeeld in de vorm van streekproducten en 'urban farming’. Vaak zijn dit kleine bedrijven met kleine budgetten. Om deelname ook voor hen mogelijk te maken, is in samenwerking met de gemeente Midden-Delfland en het Rotterdam Foodcluster het VEG. LAB in het leven geroepen.

Vernieuwend

Het VEG. LAB is een apart paviljoen waarin ondernemingen zich gezamenlijk kunnen presenteren op een laagdrempelige manier, met stands van 2,5 of 5 vierkante meter. Zij krijgen bovendien een korting op deelname. Dankzij steun van de gemeente Rotterdam of Midden-Delfland kan die oplopen tot 50 procent. Het VEG. LAB is bedoeld voor bedrijven die innovatieve of vernieuwende producten presenteren, maximaal één jaar actief zijn, zich richten op urban farming, ambachtelijke producten of streekproducten produceren, niet meer dan één of enkele medewerkers hebben en geen deel uitmaken van een overkoepelende organisatie. Om mee te kunnen doen aan VEG. LAB moeten minstens drie van deze kenmerken van toepassing zijn.

Contacten leggen

Een van de bedrijven die zich hebben aangemeld voor VEG. LAB, is Kuperus Foods uit Leeuwarden. "VEG. is interessant voor ons omdat we in contact willen komen met bloggers,” vertelt oprichter-eigenaar Anne Kuperus. "Zij kunnen de consument bekend maken met ons product zwarte knoflook. Aanvankelijk richtten we ons alleen op sterrenrestaurants en later de hele horeca. Daardoor gaan consumenten er nu ook om vragen. Maar er zijn nog steeds veel mensen die het product niet kennen.”

Deelnemer Fruit Fly Ninja wil vooral in contact komen met groente- en fruitspecialisten. Olav van der Willik: "Onze fruitvliegvanger heeft zich bewezen en is inmiddels op allerlei plekken te koop. De AGF-sector is voor ons een nieuwe interessante markt. Groente- en fruitspecialisten kunnen onze fruitvliegvanger uitstekend zelf gebruiken, maar ook verkopen aan consumenten. Er zit een hoge marge op, dus financieel is dat zeer aantrekkelijk.”

Zien en proeven

Fresh Fruit Express ziet eveneens kansen bij de groente- en fruitspecialist, met een concept voor gezonde smoothies. Uko Vegter: "De horeca en catering zijn belangrijke doelgroepen voor ons, maar ons concept is ook interessant voor groente- en fruitspecialisten die met hun tijd meegaan en het assortiment willen verbreden. Zij kunnen er zelf á la minute in de winkel verse smoothies mee bereiden. En ze kunnen ervoor kiezen onze diepgevroren groente- en fruitmixen en basissap te verkopen, zodat mensen thuis in een handomdraai een gezonde, uitgebalanceerde smoothie kunnen maken.”

Slateler TopKrop wil op VEG. LAB graag contacten leggen in de regio. Chris Noordam: "VEG. is de ontmoetingsplek die we als groentesector hard nodig hebben. Het VEG. LAB is voor ons als kleine speler een mooie plek om te laten zien en proeven wat er uit ons eigen lab gekomen is!”

Ook Hans Apontoweil van Fris Gedroogd Fruit wil zijn product graag laten proeven: "Na het drogen is beetje bij beetje water toegevoegd zodat het fruit heel langzaam welt. De smaak en textuur zijn daardoor heel anders dan die van gedroogd fruit. Het is heel geschikt als smaakmaker in gerechten, maar als voedzaam tussendoortje is het ook een mooie aanvulling op het assortiment van speciaalzaken. Ik zie veel mogelijkheden!”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: