''Rookruimtes mogen blijven tot 2022''

2 oktober 2018 | David Bakker

Rookruimtes in horecagelegenheden mogen tot 2022 open blijven. Dat maakte Robèr Willemsen, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN), gisteren bekend tijdens de bestuurdersdag in Arnhem. Deze nieuwe datum zal worden opgenomen in het Preventieakkoord dat later deze week officieel naar buiten komt. 

Willemsen laat weten zeer tevreden te zijn met de uitkomst. "We hebben de laatste maanden keihard gewerkt om de rookruimtes langer open te houden." In februari dit jaar oordeelde de rechter dat rookruimtes in de horeca per direct gesloten moesten worden. Staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) gaf in april van dit jaar aan dat alle rookruimtes in de horeca binnen twee jaar moesten sluiten. "Dat hebben we nu weten te rekken tot medio 2022 en daar zijn wij heel erg blij mee."

Absurd

De voorzitter vindt het absurd dat in eerste instantie de rookruimtes in de horeca eerder moesten sluiten dan de rookruimtes in openbare gebouwen. Zowel de Eerste als de Tweede kamer hebben nog een rookruimte. "Dat kan natuurlijk niet. Nog steeds rookt 25 procent van de bevolking. Ik geloof er wél in dat die groep steeds kleiner wordt en uiteindelijk zullen we naar een rookvrije horeca gaan, maar twee jaar is te kort om de ondernemer de mogelijkheid te geven om dit op te lossen. Het scheelt hem of haar gewoon een hoop geld."

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Patisserie Advertorial
Creëer je eigen unieke dessert

Patisserie speelt een steeds belangrijkere rol in de Nederlandse horeca. Met een mooi stukje patisserie kun je een geweldige indruk maken op je gasten, hetgeen kan zorgen voor meer omzet. Het is belangrijk om innovatief te blijven. Zo kan het aanbieden van huisgemaakte patisserie een manier zijn om ...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Interview Longread
Interview: lunchcafé waar je kunt douchen

Lunchrooms bevinden zich in de meeste gevallen in (stads)centra en stemmen daar het aanbod op af. Winkelend publiek, vriendinnengroepen en schoolgaande jeugd zijn er kind aan huis, maar je zult er zelden een trucker zien. Bij Lunchcafé Jut & Jul is het juist andersom, de truckers kunnen h...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: