Reportage: Restaurant Bij Goes

12 februari 2020 | Maisy Baas

Bij Goes is gevestigd op een bedrijventerrein in De Meern. Geen normale lunchroom in de stad dus, maar vooral zakelijk gericht. De werknemers van deze bedrijven kunnen tijdens de lunchpauze, tussen 12 en 1, komen lunchen bij Bij Goes. Michelle Tang is twee jaar geleden samen met haar zus dit avontuur aangegaan om deze lunchroom te starten.

Twee jaar geleden is de zus van Michelle, Stefanie, benaderd door de eigenaar van het pand. De ondernemer merkte dat er steeds meer behoefte was aan een lunchroom op het bedrijventerrein. Stefanie met een catering achtergrond en Michelle met een marketing achtergrond vormen samen een topteam voor deze lunchroom. De lunchroom was toen nog geen horeca locatie. Zij hebben dus het hele pand opgeknapt en omgetoverd tot een goed uitziend horecabedrijf.

Zakelijk, maar toch gezellig

Bij Goes beschikt over ongeveer 45 zitplaatsen, een takeaway service en zelfs een vergaderruimte. Echt zakelijk gericht dus. Het is dan wel gericht op zakenmensen, maar dat betekent niet dat het voor particulieren geen mogelijkheid is om langs te komen. “Ongeveer 80% van de gasten komen van het bedrijventerrein en 20% komt uit De Meern. Onze lunchroom is natuurlijk vrij toegankelijk voor werknemers van bedrijven om eens even naar binnen te stappen. Wat lunchen bij ons gezellig maakt, zowel zakelijk als particulier, is de goede aankleding en de gastvrijheid van het personeel naar onze gasten toe. Onze banken en stoelen zijn blauw. Niet een normale kleur blauw, maar iets donkerder. Achter de banken staan kasten met daarin verschillende attributen zoals wijnflessen en cactussen. Dit geeft een fijne sfeer aan de aankleding. Wij vinden het belangrijk dat onze gasten een fijn gevoel krijgen nadat ze hier gegeten hebben. Wij zorgen er met het hele team voor dat de lunchroom er schoon uitziet, en dat de gasten snel geholpen worden”, vertelt Michelle. Als je ergens gaat lunchen kom je natuurlijk voor het gerecht. Het is belangrijk dat het gerecht goed is en dat mensen het lekker vinden, want dan zorg je ervoor dat ze terugkomen.

Vegetarisch of vlees?

In het begin, toen de zaak net geopend was, stonden er veel vegetarische gerechten op de menukaart. Toen zij ontdekten dat de gasten liever anderen gerechten wilden, zoals vlees, hebben zij de menukaart aangepast. “Wij passen ons aan naar de wensen van de gast,” zegt Michelle. “In het begin merkten wij dat de gasten liever gerechten hadden met vlees in plaats van vegetarisch. Hierdoor hebben wij de menukaart aangepast met meer gerechten die niet vegetarisch zijn. In deze tijd merken wij toch dat de gasten al snel neigen naar vegetarisch eten. Zo verkopen wij blt met bacon. Deze gaan wij nu met avocado aan de menukaart toevoegen, zodat er voor iedereen wat is.”

De gerechten

“Een van de populairste gerechten is onze huisgemaakte saté, die we zelf helemaal bereiden en marineren, geserveerd op een plankje zodat je een goed gevoel krijgt wanneer je het gerecht krijgt geserveerd. Daarnaast is de special club sandwich ook erg populair. Deze is met gegrilde kip, bacon, avocado, sriracha mayo en chips. Ook qua feedback worden deze gerechten het best ontvangen.” Bij Goes koopt in bij diversen leveranciers. “Wij willen de beste kwaliteit voor onze gasten, daarom kopen wij bij verschillende leveranciers in.” Voor de beste kwaliteit worden alle gerechten ter plekke bereid.

De lunchtijd

Bij lunchtijd, tussen 12 en 1, is het altijd erg druk en lopen Michelle en Stefanie samen met het overig personeel de voeten van het lijf om de gasten zo goed en snel mogelijk te helpen. Ondanks dat zij zich suf lopen, vindt Michelle het geweldig om dit voor de gasten te kunnen doen. “Het leukste aan mij werk vind ik werken met mensen. Ik heb het beste met onze gasten voor.”

Deze crossmediale productie is gemaakt door Maisy Baas, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: