ProFri roept op tot meer solidariteit

10 februari 2021 | Redactie
ProFri roept op tot meer solidariteit

Vakvereniging ProFri roept op tot meer solidariteit en onderling begrip tussen ondernemers met frituurspeciaalzaken. Voorzitter Hans Hus: “Wij merken dat er veel schaamte is bij frituurondernemers die het moeilijk hebben. Vooral ook omdat zij zien dat er ook collega’s zijn die het juist heel goed doen en soms geen begrip tonen.”

Gemiddeld genomen doen cafetaria’s, snackbars en frituren het relatief goed in coronatijd. Het verlies aan omzet ten opzichte van 2019 wordt branchebreed getaxeerd op circa 25 procent. Hus: “Maar dat is natuurlijk een gemiddelde. Dat de schade beperkt is, komt door afhalen en bezorging. Er zijn zelfs ondernemers die hiermee beter presteren dan in 2019. Dat is heel mooi voor hen, maar wij horen daarnaast ook heel andere verhalen.”

Volledige uitval van vraag

Vooral frituurspeciaalzaken die het moeten hebben van passanten en consumptie ter plekke hebben het vaak zeer moeilijk. Hus: “Neem cafetaria’s in grensstreken en toeristische gebieden. Bij hen is de vraag volledig uitgevallen. Hetzelfde geldt vaak voor frietzaken in stadscentra, waar de afhaalomzet altijd vrijwel te verwaarlozen is geweest. Het steekt hen als ondernemers die het juist heel goed doen, dit luidkeels op sociale media van de daken schreeuwen. Daarom vragen we als bestuur van ProFri voor meer onderling begrip.”

Tussen wal en schip

Vakvereniging ProFri wordt veel benaderd door ondernemers die diep in de rode cijfers zitten en naast de steunmaatregelen grijpen. Hus: “Het gaat om allemaal schrijnende gevallen van cafetariahouders die om één of andere reden nét buiten wal en schip vallen.”

Hus noemt voorbeelden als: niet voldoende inkomen vanwege de partnertoets bij de TOZO-regeling; een pas geopende tweede of derde zaak die buiten de regelingen valt; geen aanspraak kunnen maken op de TVL omdat een ondernemer boven zijn zaak woont; cafetariafamilies waar zowel de ouders als meewerkende kinderen zonder inkomsten zitten.

Hus: “Mensen die hun huis verkopen om het vege lijf te redden. Ondernemers die erg depressief zijn. De verhalen die je hoort zijn soms met geen pen te beschrijven. Wij hopen dat collega’s op lokaal niveau een beetje oog voor elkaar hebben.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Coronamaatregelen verlengd, terrassen misschien open op 31 maart

Alle coronamaatregelen worden verlengd tot dinsdag 30 maart. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend op de persconferentie. Als het R-getal onder de 1 blijft, ziet minister De Jonge kans om de terrassen per 31 maart te openen. Maar hij gaf ook aan dat de vooruitzichten voor een derde golf er niet go ...

Fastservice
Bram Ladage breidt vegetarisch assortiment uit

Flexitariër, vegetariër of veganist? Dan ben je ook bij Bram Ladage aan het juiste adres. De Rotterdamse patatkoning voegt deze week een duurzame oesterzwamkroket en veganistische NoChicken Nuggets toe aan het assortiment. Hiermee trapt Bram Ladage zijn Maand Zonder Vlees af: een maand waa ...

Interview Longread
Coronacrisis: van hotdogkeizer naar koekjeskoning

De onbetwiste hotdog- en cocktailkoning van Zwolle werd noodgedwongen een heuse koekjeskoning tijdens de coronacrisis. Rolf Dingerink vertelt over ondernemen in een turbulente tijd. Ten tijde van corona verantwoordelijkheid dragen voor een bedrijf in een branche die het zwaar heeft; dat brengt vele ...

Drinks Achtergronden
Zo verkoop je straks fors meer bier

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag, dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Hore ...

Achtergronden
13 jaar geleden in Lunchroom: Lunch & Zo, Maastricht

Lunchroom is dit jaar volwassen en bestaat 21 jaar. Tijd om terug te blikken en een greep te doen uit de welhaast onuitputtelijke voorraad interviews en achtergrondverhalen die in het vakblad voor de lunchroombranche hebben gestaan gedurende deze periode. Wekelijks presenteren we je zo'n verh ...

Interview Ondernemen Themamaand energie
Meer energie voor horecaondernemers

De horeca heeft het bijzonder zwaar. Noodlijdende ondernemers zijn naarstig op zoek naar perspectief, besparingen en nieuwe omzetstromen. Interne energie is volgens Sebastiaan Hooft - auteur van het boek ‘APK voor ondernemers’ en zelf een ondernemende duizendpoot - daarin ‘key&rsqu ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: