OPL De training was leuk. En nu? (5/6)

1 oktober 2012
OPL De training was leuk. En nu? (5/6)

Hoe kunt u uw medewerkers succesvol opleiden? In een serie van zes artikelen laat Jos Muller van Fastservice Opleidingen hierover zijn licht schijnen. Want vergis u niet: goed opleiden is een vak apart. Het vijfde artikel van deze reeks staat stil bij wat er volgt ná de training of opleiding.

Kent u deze nog? "Leuke training, we drinken een glas, we doen een plas, en alles blijft zoals het was." Als opleider word ik regelmatig geconfronteerd met dit soort opmerkingen. En helaas leeft dit ook bij sommige ondernemers, waardoor ze er bij voorbaat al geen heil in zien om medewerkers een training of opleiding te laten volgen.

*Transfer*
Opleiders spraken vaak over de ‘Transfer of Training’: wat is het uiteindelijke nut van een training of opleiding? Veel trainingen hebben doelen die aangeven wat een deelnemer aan het eind van een cursus moet kunnen of kennen. Alles is erop gericht om dit voor elkaar te krijgen. Zijn dat dan slechte trainingen? Ik zal de laatste zijn om dat te beweren, maar er is beslist ook aandacht nodig om dingen in de dagelijkse praktijk te laten werken. Misschien is het daarom wel beter om te spreken over bedrijfsdoelen in plaats van trainingsdoelen.

*Wat wil het bedrijf?*
Eigenlijk is dat de vraag die elk bedrijf zich zou moeten stellen, voordat het een medewerker een training of opleiding laat volgen. Natuurlijk is het individuele belang van de medewerker belangrijk; deze zal gemotiveerd worden, zich gewaardeerd voelen en misschien zelfs wel langer bij u blijven werken, omdat hij kansen krijgt in opleidingen en carrière.

Elke ondernemer zal het echter met me eens zijn dat, naast dat individuele belang van de medewerker, het uiteindelijk draait om het belang van de onderneming. Als dat belang duidelijk is, kan de meest geschikte training of opleiding worden gevolgd.

*Terug op de werkvloer*
Als de juiste training is gevolgd en de medewerker weer terug is op de werkvloer, zullen er ongetwijfeld reacties zijn van collega’s. Een heel bekende is dat een getrainde medewerker vol enthousiasme het nieuw geleerde in de praktijk gaat brengen, waarop zijn collega’s al snel concluderen dat de medewerker gek geworden is en hem/haar zullen vragen om maar weer ‘normaal’ te doen. Dodelijk natuurlijk voor motivatie en het leereffect, maar vooral voor de beoogde verandering in de onderneming.

Betrek daarom altijd alle medewerkers in een opleidingstraject. Het is echt niet nodig om ze allemaal naar een training te sturen, maar zorg er wel voor dat iedereen op de hoogte is. Maak ruimte in het rooster om onderling te kunnen uitwisselen wat de ervaringen zijn geweest. Geef gelegenheid tot het stellen van vragen aan de opgeleide medewerker(s) en ondersteun ze.

*Valkuil*
Ten slotte: stap niet in de valkuil die vanzelfsprekendheid heet. Wanneer uw medewerker terugkomt van een training of na een opleidingsdag, vergeet dan nooit te vragen hoe het is geweest – en vooral wat hij/zij heeft geleerd. En ook al komen daar wellicht in eerste instantie geen schokkende zaken uit, waardeer elk antwoord positief. Het gaat namelijk om de aandacht voor het feit dat een medewerker investeert in zichzelf en dus eigenlijk ook in uw bedrijf. Hoe logisch dit ook klinkt, het is nooit vanzelfsprekend.

~Jos Muller~

Overig nieuws