Op Reportage: Koffie Society

Auteur: Saskia Cramer
Video 26 februari 2020
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft.

Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroepen tot nummer 18 van de landelijke AD koffietest en nummer 1 in ’t Gooi. 

De hapjes van de Koffie Society

Het populairste gerecht dat het meest verkocht wordt is de Flat White, dit is een dubbele espresso latte. Volgens Marco is de bestseller op de kaart de latte macchiato omdat veel vrouwen dit graag drinken. Naast koffie heeft de Koffie Society ook thee. Zo hebben ze wel 30 verschillende soorten. Volgens master Barista Marco is de food trend vooral dat het lunchen simpeler moet. Zo zegt hij: “Ik vind dat het simpeler moet, alles is ingewikkeld met allemaal pasta’s, sausjes en dingetjes. Ik denk dat het allemaal weer normaler, goedkoper en acceptabel food moet zijn. We moeten dus terug naar normaal.”

Bij de Koffie Society vind je verschillende broodjes voor de lunch. "Simpel en lekker", noemt Marco ze. Zo verkoopt hij wit of bruin brood met genoeg keuze uit beleg. Vegan broodjes verkoopt Marco niet. Zo zegt hij: “Vegan is toch gecompliceerder en het is echt moeilijk om te realiseren. Ook is de vraag in deze regio naar vegan te weinig,” aldus Marco.

Naast vegan is er ook vraag naar vegetarische eten.“Vegetarische broodjes verkopen we zeker wel”, vervolgt Marco. Naast de broodjes verkoopt hij ook kleine taartjes, die zelf gemaakt worden in de Koffie Society. Wie jarig is kan een high tea reserveren bij de Koffie Society. Je wordt dan verwend met alle zelfgemaakte lekkernijen, en natuurlijk onbeperkt thee.

Inkopen

Marco Smit koopt via diverse leveranciers in. Zo koopt hij groene koffiebonen en brandt deze zelf. Zo bereidt hij zijn eigen huismerk. Hiermee gaat hij met De Gooische Koffiebus heel Nederland door. Samen met zijn team creëert hij een unieke smaak. Een van de andere specialiteiten van deze master Barista is 'latte art'. Hij maakt prachtige kunstwerken van de koffies.

Naast koffie kun je bij de Gooische Koffiebus ook thee, chocolademelk, ice cappuccino’s en lekkere hapjes kopen. Het is dan ook niet verrassend dat hij met zijn team in 2014 werd bekroond door de beroemde test van het Algemeen Dagblad.

De gekste ervaring die Marco heeft meegemaakt

“Het gekste dat ik ooit heb meegemaakt in mijn zaak was die ene keer dat de jury van de AD-koffietest naar binnen kwam. Dat had ik niet verwacht. Ik vond het heel spannend. Die mensen kwamen naar binnen. Ik had toen een ander personeelslid staan. Dit gebeurde nog in mijn eerste vestiging op de Laarderweg, andere locatie dan nu. Toen kwamen ze met vier man naar binnen, heel vroeg in de morgen. We waren echt pas net open. Ze gingen zitten en bestelden allemaal hetzelfde. Vier koffies, vier espresso’s en vier cappuccino’s. Daarna vroegen ze de prijzen lijst. Nou ja… Toen wist ik al genoeg. Ik wist dat het de AD-koffietest was. Dus toen was het opeens wel even spannend ja.”

Over de Koffie Society

Een specifieke doelgroep heeft de Koffie Society niet. Zo zegt Marco: “Iedereen is welkom. Het maakt niet uit wie het is, jong en oud, studenten of gepensioneerden. Van Marokkaans tot Braziliaans, hetero-homo maakt ook niet uit, iedereen is welkom.” Genoeg zitplek is er zeker ook, zo begon Marco te tellen bij de vraag hoeveel zitplaatsen hij heeft? “Euhmm… 1, 2, 3, 4… 24 binnen en 8 zitplekken buiten.”  

In het nieuws komt het wel eens voorbij, het is moeilijk om aan (keuken)personeel te komen in de horeca. Dit geldt helaas ook voor Marco, zoals hij zegt: “Het is lastig om aan personeel te komen omdat je als koffie/lunchroom een speciallist wil hebben en die zijn er gewoon niet in deze regio.” Gelukkig heeft de Koffie Society geen last van strenge eisen. Zo zegt Marco: “Nee we hebben geen last van de gemeente. Alhoewel roken op het terras wel een dingetje is gezien het recente nieuws. Als wij roken op het terras niet toestaan, verliezen we ook klanten. Zo’n groot terras heb ik niet dus het is niet een hele grote erge ergernis, maar er zijn altijd wel mensen die er problemen mee hebben. Ik vind dat die onderling een oplossing moeten vinden met elkaar.”

Op social media uploadt de Koffie Society dagelijks een post over de hapjes en drankjes die ze verkopen. Natuurlijk niet te vergeten, ze posten ook over verschillende evenementen en andere gebeurtenissen. Zo blijft de Koffie Society actief met hun klanten.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Saskia Cramer, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Overig nieuws