Op reportage: Bakkerij Versluis, Woerden [video]

Auteur: Ilse van Dam
Video Ondernemen 3 februari 2020
Op reportage: Bakkerij Versluis, Woerden [video]

Bakkerij Versluis heeft een lunchroom in Woerden dat alles zelf produceert. Van de koekjes bij de koffie tot een tweepersoons lunchplank. Ze richten zich vooral op ouderen. Desondanks vinden ze het leuk als de jeugd langskomt. De tosti valt bij iedereen in smaak en ook vegetariërs kunnen bij Versluis terecht. Ondanks het personeelstekort draait lunchroom Versluis op volle toeren. Eigenaar Karin Versluis vertelt over haar zaak.

Een echte aanrader

De algemene broodjes worden het meest verkocht. Het populairste gerecht op de kaart is volgens Karin Versluis de tosti. “Dat lust bijna iedereen wel. Het is ook het goedkoopste gerecht op het menu. Daarom denk ik dat de tosti het meest verkocht wordt. Ons duurste gerecht op de kaart is een lunchplank voor tweepersonen, die is inclusief verschillende broodjes en beleg. Ik zou die plank aanraden aan gasten omdat het er heel leuk uitziet. Ook zou ik de crostini’s aanraden. Die zijn niet zo groot maar ook heel leuk.” Ze zijn lekkerder en luxer dan de andere gerechten, volgens Karin. De laatste tijd ziet de Versluis steeds meer vegan en vegetarische bestellingen binnenkomen. Zij hebben verschillende vegetarische broodjes op het menu zoals, panini brie met honing en pijnboompitten, stokbroodje met blauwklaver, peer en pecannoten, broodplank met boerenkaas en zo zijn er nog meer. 

Eigen productie

Het is moeilijk om aan personeel te komen. Volgens Karin is horecapersoneel lastig is te krijgen omdat het niet zo populair is. Het hele bedrijf heeft ongeveer 50 personeelsleden. Daar zitten veel parttimers bij. Vooral de dames werken parttime. Daarnaast hebben zij last gehad van de toename aan horecabedrijven. Er kwamen steeds meer horecabedrijven bij in dezelfde periode. Wat zij anders doen dan andere is dat alles wat geserveerd wordt, uit de eigen bakkerij komt. “Ons gebak, ons brood en zelfs de koekjes bij de koffie worden door ons gemaakt. Andere horecazaken kopen het allemaal in. Dat onderscheidt ons van anderen.”

Meer ouderen

De lunchroom richt zich op ouderen, niet zo zeer op de jeugd. “Het is leuk als ze komen en we willen ook graag dat ze komen. Maar het algemeen zijn het meer ouderen waar we ons op focussen”, besluit Karin Versluis.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Ilse van Dam, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Overig nieuws