Ondernemers kiezen beste mosselwijn

25 juni 2015 |
Ondernemers kiezen beste mosselwijn<

Op woensdag 1 juli aanstaande is het plaatsje Philippine in Zeeuws-Vlaanderen dé culinaire hotspot voor wijnproevers. Tijdens het Wijn en
Mosselen event wordt het mosselseizoen namelijk ingeluid met de verkiezing van de 'Mosselwijn 2015'.

Nieuwe tradities
Voorheen werd het evenement georganiseerd door de Stichting Mosselfeesten. Dit jaar nemen de gezamenlijke restaurants uit Philippine het vaandel over. Al tientallen jaren is de Philippiense mosselwijn een Pinot Blanc uit de Alsace. Dit jaar waait er een frisse wind door het dorp en wordt gebroken met deze traditie. Aan 12 bekende wijnkopers is gevraagd om hun ultieme mosselwijn in te zenden. De winnende wijn zal het gehele mosselseizoen door alle restaurants in het dorp worden geschonken.

Mosseldorp
Vroeger een vissersdorp met heuse mosselhaven, nu is Philippine het gehele jaar door, maar met name tijdens het mosselseizoen, een publiekstrekker. Over de mosselen hebben de ondernemers een rotsvaste afspraak; ze serveren uitsluitend de beste kwaliteit.

Culinair gezelschap
De wijnproeverij wordt geleid door de Belgische wijnauteur Etienne van Steenberghe en de Vlaamse cabaretier Joost van Hyfte die zorgt voor het nodige entertainment. Op de gastenlijst bevinden zich veel Vlaamse gasten, wijnkenners, fijnproevers, burgermeesters en de regionale zakenwereld. Het dorp waarin de horecaondernemers dagelijks hun kunsten vertonen is van oudsher een gewilde lunch en dinerlocatie. Vlamingen en Nederlanders vinden elkaar er in hun voorkeur voor pure streekgeoriënteerde gerechten zoals mosselen, oesters, kreeft en andere Zeeuwse klassiekers.

Samen ondernemen
De samenwerking met elkaar is voor de ondernemers van grote waarde: Zij wonen in één van de meest bourgondische regio’s van Nederland met een hoog gehalte ‘culinair bewustzijn’ en grote mate van gastvrijheid. Maar het is ook een gebied dat kampt met economische krimp. Daarom is samen een evenement als dit organiseren een mooie manier om krachten te bundelen en daarbij op informele wijze elkaar en gasten te spreken, buiten de omgeving van de restaurants om. In dit geval doen de horecaondernemers dit op feestelijke wijze in gemeenschapshuis de Kaaie met een hapje, bubbels, muziek en natuurlijk wijn en mosselen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: