Ondernemer wil Nederlandse fastservice hervormen

24 oktober 2016 | Thijs Jacobs

De cafetariabranche heeft in de huidige vorm totaal geen bestaansrecht in Nederland. Het roer moet radicaal om. De fastservicesector dient het heft in handen nemen, vindt Wim Markwat, eigenaar van Vitaria, Eeterij Family IJburg Amsterdam en Wetering Utrecht. Hij heeft daarom plannen voor een vernieuwend food & horecaconcept met een basisassortiment van supermarktitems. Daarvoor zoekt hij partners en locaties.

‘’Retailers, leisure- en petrolondernemers die horecaconcepten exploiteren, dat is niet de juiste weg.’’ Wim Markwat vindt dat ervaren horeca ondernemers nieuwe concepten moeten ontwikkelen. Hij heeft daarom de daad bij het woord gevoegd en is bezig een nieuw concept te ontwikkelen waarin zelfbediening, kwalitatief goed en gevarieerd eten, zijn gecombineerd met een basis van retailproducten. ‘’Duurzaam, verantwoord gezond, keuze en gevarieerd eten. Daar is behoefte aan bij de consument van vandaag.’’

Aandacht voor voedingssupplementen
In het assortiment is daarom een hoofdrol weggelegd voor salades, brood, snacks, vegetarische items, superfoods, halal-producten en dieetvriendelijke items. Deze horecaproducten zijn nu al in foodstores te koop. Verder passen supermarktproducten uit het topsegment zoals ontbijt- en lunchitems, verantwoorde dranken, zoet- en koekwaren in Markwats concept. Daarin is geen plaats voor rookwaren, ongezonde zoetwaren en dranken. Verder pleit hij voor speciale aandacht voor voedingsupplementen. Een basis van non-foodproducten mag niet ontbreken.

Partners en locaties gezocht
Voor het realiseren van zijn nieuwe horeca & foodformule is Markwat op zoek naar locaties en partners. ‘’Op dit moment zijn we bezig met de uitwerking en een gedegen haalbaarheidsonderzoek. We gaan daarbij niet over een nacht ijs. De doelstelling is een tot in details uitgewerkt concept dat geschikt is voor uitrol naar verschillende soorten locaties.’’

Vrouwvriendelijk assortiment
Daarbij denkt Markwat bijvoorbeeld aan tankstations.  Daar zit veel omzetgroei vanwege het hoge aantal bezoekers. ‘’80 procent van hun huidige klanten is nu man. Ze moeten hun assortiment vrouwvriendelijker maken.’’ Denk bijvoorbeeld aan mooie salades, zuivelproducten maar ook aan cosmetica, planten en bloemen.

Voor recreatieparken en campings ziet hij ook mogelijkheden. ‘’De consument is grillig en wil op elk moment altijd overal kunnen kiezen en besluiten, hij verwacht direct actie en levering.’’ Denk daarbij aan het per app bestellen van ontbijt, brunch of drankjes en bezorging binnen 30 minuten na bestelling. Verder is aanpassing in de routing, training van het personeel en een gevarieerder assortiment op deze locaties een must.

Vitaria en eeterij
Wim Markwat is al ruim 30 jaar actief in de horecabranche, eerst als snackbarhouder en daarna als grondlegger van fastserviceformules als Family, Foodmaster, Vital4Skool. Momenteel runt hij in Amsterdam en Utrecht Family’s. Hij noemt deze bewust geen snackbar maar vitaria en eeterij. ‘’Wij serveren naast een uitgebreid assortiment aan snacks, ook een luxe menukaart. Verantwoord, kwaliteit en vers zijn ons uitgangspunt.‘’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: