Ondernemer wil Nederlandse fastservice hervormen

24 oktober 2016 | Thijs Jacobs

De cafetariabranche heeft in de huidige vorm totaal geen bestaansrecht in Nederland. Het roer moet radicaal om. De fastservicesector dient het heft in handen nemen, vindt Wim Markwat, eigenaar van Vitaria, Eeterij Family IJburg Amsterdam en Wetering Utrecht. Hij heeft daarom plannen voor een vernieuwend food & horecaconcept met een basisassortiment van supermarktitems. Daarvoor zoekt hij partners en locaties.

‘’Retailers, leisure- en petrolondernemers die horecaconcepten exploiteren, dat is niet de juiste weg.’’ Wim Markwat vindt dat ervaren horeca ondernemers nieuwe concepten moeten ontwikkelen. Hij heeft daarom de daad bij het woord gevoegd en is bezig een nieuw concept te ontwikkelen waarin zelfbediening, kwalitatief goed en gevarieerd eten, zijn gecombineerd met een basis van retailproducten. ‘’Duurzaam, verantwoord gezond, keuze en gevarieerd eten. Daar is behoefte aan bij de consument van vandaag.’’

Aandacht voor voedingssupplementen
In het assortiment is daarom een hoofdrol weggelegd voor salades, brood, snacks, vegetarische items, superfoods, halal-producten en dieetvriendelijke items. Deze horecaproducten zijn nu al in foodstores te koop. Verder passen supermarktproducten uit het topsegment zoals ontbijt- en lunchitems, verantwoorde dranken, zoet- en koekwaren in Markwats concept. Daarin is geen plaats voor rookwaren, ongezonde zoetwaren en dranken. Verder pleit hij voor speciale aandacht voor voedingsupplementen. Een basis van non-foodproducten mag niet ontbreken.

Partners en locaties gezocht
Voor het realiseren van zijn nieuwe horeca & foodformule is Markwat op zoek naar locaties en partners. ‘’Op dit moment zijn we bezig met de uitwerking en een gedegen haalbaarheidsonderzoek. We gaan daarbij niet over een nacht ijs. De doelstelling is een tot in details uitgewerkt concept dat geschikt is voor uitrol naar verschillende soorten locaties.’’

Vrouwvriendelijk assortiment
Daarbij denkt Markwat bijvoorbeeld aan tankstations.  Daar zit veel omzetgroei vanwege het hoge aantal bezoekers. ‘’80 procent van hun huidige klanten is nu man. Ze moeten hun assortiment vrouwvriendelijker maken.’’ Denk bijvoorbeeld aan mooie salades, zuivelproducten maar ook aan cosmetica, planten en bloemen.

Voor recreatieparken en campings ziet hij ook mogelijkheden. ‘’De consument is grillig en wil op elk moment altijd overal kunnen kiezen en besluiten, hij verwacht direct actie en levering.’’ Denk daarbij aan het per app bestellen van ontbijt, brunch of drankjes en bezorging binnen 30 minuten na bestelling. Verder is aanpassing in de routing, training van het personeel en een gevarieerder assortiment op deze locaties een must.

Vitaria en eeterij
Wim Markwat is al ruim 30 jaar actief in de horecabranche, eerst als snackbarhouder en daarna als grondlegger van fastserviceformules als Family, Foodmaster, Vital4Skool. Momenteel runt hij in Amsterdam en Utrecht Family’s. Hij noemt deze bewust geen snackbar maar vitaria en eeterij. ‘’Wij serveren naast een uitgebreid assortiment aan snacks, ook een luxe menukaart. Verantwoord, kwaliteit en vers zijn ons uitgangspunt.‘’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

In verband met de maatregelen om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen, zijn horecagelegenheden gesloten geweest. Dat is heel vervelend voor jou als lunchroomondernemer, maar wat kun je beter doen om je naamsbekendheid en omzetkansen te vergroten dan meedoen met de wedst...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Opening Fastservice
Kwalitaria Délifrance nu ook in centrum van Zwolle

Het centrum van Zwolle is een cafetaria en lunchroom rijker. Vandaag opent Kwalitaria Délifrance Zwolle Centrum officieel haar deuren. Ondernemer Rubin Hu is geen onbekende in de regio; de gloednieuwe vestiging is zijn derde in Zwolle. ‘Een plek om gezellig te zitten’ Na een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: