Ondernemer wil Nederlandse fastservice hervormen

24 oktober 2016 | Thijs Jacobs

De cafetariabranche heeft in de huidige vorm totaal geen bestaansrecht in Nederland. Het roer moet radicaal om. De fastservicesector dient het heft in handen nemen, vindt Wim Markwat, eigenaar van Vitaria, Eeterij Family IJburg Amsterdam en Wetering Utrecht. Hij heeft daarom plannen voor een vernieuwend food & horecaconcept met een basisassortiment van supermarktitems. Daarvoor zoekt hij partners en locaties.

‘’Retailers, leisure- en petrolondernemers die horecaconcepten exploiteren, dat is niet de juiste weg.’’ Wim Markwat vindt dat ervaren horeca ondernemers nieuwe concepten moeten ontwikkelen. Hij heeft daarom de daad bij het woord gevoegd en is bezig een nieuw concept te ontwikkelen waarin zelfbediening, kwalitatief goed en gevarieerd eten, zijn gecombineerd met een basis van retailproducten. ‘’Duurzaam, verantwoord gezond, keuze en gevarieerd eten. Daar is behoefte aan bij de consument van vandaag.’’

Aandacht voor voedingssupplementen
In het assortiment is daarom een hoofdrol weggelegd voor salades, brood, snacks, vegetarische items, superfoods, halal-producten en dieetvriendelijke items. Deze horecaproducten zijn nu al in foodstores te koop. Verder passen supermarktproducten uit het topsegment zoals ontbijt- en lunchitems, verantwoorde dranken, zoet- en koekwaren in Markwats concept. Daarin is geen plaats voor rookwaren, ongezonde zoetwaren en dranken. Verder pleit hij voor speciale aandacht voor voedingsupplementen. Een basis van non-foodproducten mag niet ontbreken.

Partners en locaties gezocht
Voor het realiseren van zijn nieuwe horeca & foodformule is Markwat op zoek naar locaties en partners. ‘’Op dit moment zijn we bezig met de uitwerking en een gedegen haalbaarheidsonderzoek. We gaan daarbij niet over een nacht ijs. De doelstelling is een tot in details uitgewerkt concept dat geschikt is voor uitrol naar verschillende soorten locaties.’’

Vrouwvriendelijk assortiment
Daarbij denkt Markwat bijvoorbeeld aan tankstations.  Daar zit veel omzetgroei vanwege het hoge aantal bezoekers. ‘’80 procent van hun huidige klanten is nu man. Ze moeten hun assortiment vrouwvriendelijker maken.’’ Denk bijvoorbeeld aan mooie salades, zuivelproducten maar ook aan cosmetica, planten en bloemen.

Voor recreatieparken en campings ziet hij ook mogelijkheden. ‘’De consument is grillig en wil op elk moment altijd overal kunnen kiezen en besluiten, hij verwacht direct actie en levering.’’ Denk daarbij aan het per app bestellen van ontbijt, brunch of drankjes en bezorging binnen 30 minuten na bestelling. Verder is aanpassing in de routing, training van het personeel en een gevarieerder assortiment op deze locaties een must.

Vitaria en eeterij
Wim Markwat is al ruim 30 jaar actief in de horecabranche, eerst als snackbarhouder en daarna als grondlegger van fastserviceformules als Family, Foodmaster, Vital4Skool. Momenteel runt hij in Amsterdam en Utrecht Family’s. Hij noemt deze bewust geen snackbar maar vitaria en eeterij. ‘’Wij serveren naast een uitgebreid assortiment aan snacks, ook een luxe menukaart. Verantwoord, kwaliteit en vers zijn ons uitgangspunt.‘’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Amsterdam
Amsterdams hamburgerrestaurant Lombardo’s ondersteunt Villa Joep met speciale burger

Restaurant Lombardo’s, het Amsterdamse hamburgerrestaurant van chefkok Martijn Verdonk, geeft aan de decembermaand een speciaal tintje door vanaf vandaag tijdelijk een speciale burger voor het goede doel op de menukaart te zetten. De helft van de opbrengst van deze burger, die ontwikkeld werd ...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Opening
Anne&Max opent eerste vestiging in Apeldoorn

Op maandag 16 december zal in het centrum van Apeldoorn een nieuwe Anne&Max in samenwerking met foodservicebedrijf Albron openen. Het pand ligt op de hoek van de Hoofdstraat en de Kapelstraat. Met een paar minuten lopen sta je voor de deur bij CODA; hét cultuurhuis van Apeldoorn. Het pand...

trends Bezorgen
Dit zijn de 10 meest populaire gerechten van 2019

We zijn de laatste maand van het jaar weer ingegaan. Een mooi moment om terug te blikken op de food highlights van het afgelopen jaar. Welke gerechten waren de grote favorieten in Nederland? En in welke mate verschilt dit van de populairste gerechten wereldwijd? Van Poké Bowls tot de alom bek...

trends Interview Longread
De allergrootste foodtrend? Vegan!

We kunnen er eigenlijk niet omheen: dé absolute foodtrend is vegan food. 2018 was het jaar van de vleesvervangers, 2019 bleek die van een verdere doorontwikkeling en verdere aandacht voor vegan in de professionele horecakeuken. In Dordrecht, uitgerekend de stad van de paardenslachterijen, ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: