Ondernemer wil Nederlandse fastservice hervormen

24 oktober 2016 | Thijs Jacobs

De cafetariabranche heeft in de huidige vorm totaal geen bestaansrecht in Nederland. Het roer moet radicaal om. De fastservicesector dient het heft in handen nemen, vindt Wim Markwat, eigenaar van Vitaria, Eeterij Family IJburg Amsterdam en Wetering Utrecht. Hij heeft daarom plannen voor een vernieuwend food & horecaconcept met een basisassortiment van supermarktitems. Daarvoor zoekt hij partners en locaties.

‘’Retailers, leisure- en petrolondernemers die horecaconcepten exploiteren, dat is niet de juiste weg.’’ Wim Markwat vindt dat ervaren horeca ondernemers nieuwe concepten moeten ontwikkelen. Hij heeft daarom de daad bij het woord gevoegd en is bezig een nieuw concept te ontwikkelen waarin zelfbediening, kwalitatief goed en gevarieerd eten, zijn gecombineerd met een basis van retailproducten. ‘’Duurzaam, verantwoord gezond, keuze en gevarieerd eten. Daar is behoefte aan bij de consument van vandaag.’’

Aandacht voor voedingssupplementen
In het assortiment is daarom een hoofdrol weggelegd voor salades, brood, snacks, vegetarische items, superfoods, halal-producten en dieetvriendelijke items. Deze horecaproducten zijn nu al in foodstores te koop. Verder passen supermarktproducten uit het topsegment zoals ontbijt- en lunchitems, verantwoorde dranken, zoet- en koekwaren in Markwats concept. Daarin is geen plaats voor rookwaren, ongezonde zoetwaren en dranken. Verder pleit hij voor speciale aandacht voor voedingsupplementen. Een basis van non-foodproducten mag niet ontbreken.

Partners en locaties gezocht
Voor het realiseren van zijn nieuwe horeca & foodformule is Markwat op zoek naar locaties en partners. ‘’Op dit moment zijn we bezig met de uitwerking en een gedegen haalbaarheidsonderzoek. We gaan daarbij niet over een nacht ijs. De doelstelling is een tot in details uitgewerkt concept dat geschikt is voor uitrol naar verschillende soorten locaties.’’

Vrouwvriendelijk assortiment
Daarbij denkt Markwat bijvoorbeeld aan tankstations.  Daar zit veel omzetgroei vanwege het hoge aantal bezoekers. ‘’80 procent van hun huidige klanten is nu man. Ze moeten hun assortiment vrouwvriendelijker maken.’’ Denk bijvoorbeeld aan mooie salades, zuivelproducten maar ook aan cosmetica, planten en bloemen.

Voor recreatieparken en campings ziet hij ook mogelijkheden. ‘’De consument is grillig en wil op elk moment altijd overal kunnen kiezen en besluiten, hij verwacht direct actie en levering.’’ Denk daarbij aan het per app bestellen van ontbijt, brunch of drankjes en bezorging binnen 30 minuten na bestelling. Verder is aanpassing in de routing, training van het personeel en een gevarieerder assortiment op deze locaties een must.

Vitaria en eeterij
Wim Markwat is al ruim 30 jaar actief in de horecabranche, eerst als snackbarhouder en daarna als grondlegger van fastserviceformules als Family, Foodmaster, Vital4Skool. Momenteel runt hij in Amsterdam en Utrecht Family’s. Hij noemt deze bewust geen snackbar maar vitaria en eeterij. ‘’Wij serveren naast een uitgebreid assortiment aan snacks, ook een luxe menukaart. Verantwoord, kwaliteit en vers zijn ons uitgangspunt.‘’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
[FOTO'S] Is dit de gaafste horecahotspot van Rotterdam?

Één plek waar je terecht kunt voor een tal van uiteenlopende culturen, thema's en smaken. Midden in het centrum van Rotterdam opende café DoDo haar imposante deuren voor publiek. Met maar liefst 220 zitplaatsen verdeeld over 7 uiteenlopende wereldse themaruimtes, belooft dez...

Lunchroom
Anne&Max wil vijf nieuwe vestigingen in 2020

Anne&Max wilt dé huiskamer in de stad zijn die haar gasten elke dag verrast met heerlijke biologische producten, zeer gastvrije service in mooie karakteristieke panden met een trendy interieur. Anne&Max is hard gegroeid in de afgelopen twee jaar en is nog steeds volop in ontwikkeli...

Opening Rotterdam
Bagels & Beans opent in Rotterdam Alexandrium

Goed nieuws voor wie in het oosten van Rotterdam woont of daar graag gaat shoppen: voor een paddoburgerbagel of de beruchte cheesecake kun je gewoon hier terecht. De vijfde Bagels & Beans van de Maasstad opent op 23 oktober in Rotterdam Alexandrium zijn prachtige glazen puien. Niet te missen als...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: