"Obstakels zien we als uitdagingen"

7 februari 2020 | Lieke Hoekstra

Marjolein en Bas Hendrikx runnen samen de Délifrance in Gorinchem. Als je de zaak in het Piazza Centrum binnen loopt dan hangt er een fijne, knusse en gezellige sfeer. "De mensen die we willen aanspreken zijn vooral mensen die snel een lekker en kwalitatief goed broodje willen eten en een koffietje willen drinken. Die zijn hier ook zeker, maar ook zijn er vaak jonge gezinnen en oudere koppels bij ons te vinden", vertelt Marjolein.

Bas, die het pand naast de Délifrance zit met ‘Bakker Bas’ en Marjolein hebben het filiaal in Gorinchem overgenomen. "Toen we hier begonnen leek ons de nieuwe uitdaging en het contact met de mensen heel leuk." Ook begonnen ze met een missie: "We willen ooit nog de muur tussen de Délifrance en de Bakker Bas weg halen en één grote samenwerking starten, dat is al het plan vanaf het begin geweest", vertellen ze samen.

 

‘Dit zien we niet als obstakels of hindernissen, maar juist als uitdaging.’

 

In’s and out’s

In totaal hebben ze aardig wat zitplaatsen in het restaurant. 66 om precies te zijn en daar is het terras nog niet bij gerekend. "In de winter stallen we een groot deel van het terras ergens anders en hebben we het zogeheten winterterras, waarbij er maar 3 tafels buiten staan, voor de rokers."

Ze geven aan dat voor Délifrance en dan niet alleen in Gorinchem, maar voor alle filialen, iets wat hen uniek maakt, de gehele Franse stijl is doorgevoerd. Dat zie je niet alleen terug in het menu, maar ook in het interieur. "Ik vind het altijd heel leuk als mensen met Franse woorden je begroeten of bedanken. Dan heb je toch wel echt door dat het goed overkomt."

Marjolein vertelt dat er een aantal broodjes door het jaar heen, veel besteld worden, maar dat de Filet American met ei en ui toch echt wel het meest bestelde broodje is.

Omdat ze een onderdeel zijn van de grote keten Délifrance, hebben ze weinig inspraak als het gaat om de broodjes die ze serveren. "Buiten hebben we een bord hangen, waarop we wel een zelf verzonnen broodje mogen plaatsen. Dit is dan wel een tijdelijk gerecht en om de zoveel tijd veranderen we dat weer naar iets anders."

Gekste verhalen

In het piazza centrum is de Délifrance de enige die echt een toilet aanbiedt, hier vragen ze dan ook 50 cent voor, maar toch zijn er altijd mensen die niet betalen en zo weg lopen alsof er niks is gebeurd. "Het meest smerige dat ik ook heb aangetroffen in het toilet, was toen iemand het helemaal had onder gespuugd. Het aller vervelendste is vaak aan dit soort situaties, dat mensen het zelf niet komen vertellen, dit moet je dan van een andere klant horen."

Social media

Als het gaat om klanten werven door middel van social media, zijn ze zeker wel actief en dan met name op facebook, maar het hoofdkantoor van Délifrance heeft ook veel te zeggen over wat er geplaatst wordt. "ls wij er iets op zetten wat hen niet bevalt, is het er zo weer vanaf."

Regels, regels, regels

Eisen en regels… iets waar elke ondernemer mee te maken heeft en waar ze zich allemaal aan moeten houden. Vooral de gemeente stelt veel eisen, zoals: de afmetingen van het terras, de borden die ze buiten zetten en natuurlijk de drankwet. "Dit zien we niet als obstakels of hindernissen, maar juist als uitdaging."

Concurrentie in de buurt

Ze vertellen over de concurrentie: "Er zijn geen lunchrooms bij gekomen hier in de buurt, sinds we het hebben overgenomen. Wel is er in de buurt een nieuw winkelcentrum geopend en is er in het centrum veel te beleven, dus merken ze wel dat de drukte steeds iets minder wordt. Het is hier bijvoorbeeld op zaterdag echt niet meer zo druk als het altijd was."

“HO, PERSONEEL!”

In Gorinchem zijn er ongeveer 10 mensen in dienst. Marjolein verteld dat personeel vinden echt heel lastig is. "Als we opzoek zijn naar personeel plaatsen we een bericht op facebook en hangen we bordjes op in het restaurant, maar of het duurt heel lang voor we enig gehoor krijgen of we krijgen gewoon niks. Dan plaatsen we een advertentie op bijvoorbeeld Indeed, dan krijg je wel 10 sollicitaties binnen, maar komen er vervolgens 9 niet opdagen. En altijd blijft de vraag, gaat dit werken, is deze persoon geschikt, etc."

Toekomst

Als we het hebben over de toekomst wordt Marjolein gelijk vrolijk. Er is een goede tijd in zicht waarbij ze willen groeien in de catering en de samenwerking met Bakker Bas willen vergroten. "De toekomst is altijd blij, we hopen goed vast personeel te vinden en ons als klein filiaal in de aspecten waar mogelijk, te kunnen uitbreiden."

Deze crossmediale productie is gemaakt door Lieke Hoekstra, studente van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Omzet horeca stijgt 1,6 procent in vierde kwartaal

De omzet van de horeca steeg in het vierde kwartaal van 2019 met 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 1,4 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 1,2 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 1,7 procent. Al bijna zeven jaar nee...

Video
Op reportage: Brownies&downies Woerden

"Onze medewerkers zijn puur", laat Dave van der Wolk weten in een interview met Lunchroom.nl. Het is een belangrijk onderdeel in het concept van de alsmaar groeiende lunchroom. ‘Onze kanjers (red. de medewerkers van Brownies & Downies) zijn het gezicht van de zaak." Het c...

Fastservice Vega
KFC gaat een week lang 'kiploos' door het leven

Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam verruilt van 9 t/m 15 maart, tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, een week lang alle kip op het menu voor vegetarische opties. Dit wereldwijde historische moment voor KFC is tevens het startschot van de landelijke introduct...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Meld je aan voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020

Je kunt je vanaf nu weer aanmelden om deel te nemen aan de wedstrijd voor het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland 2020. Zend de receptuur, bereidingswijze, de prijs op de kaart en een goede foto van het gerecht in via het formulier hieronder. Lukt dat niet? Stuur je inzending dan per e-mail naa...

Video
Op Reportage: Koffie Society

Marco Smit is master barista. Hij is acht jaar geleden begonnen met koffie. 7 jaar geleden met De Koffie Society. Na drie jaar heeft hij 'De Gooische koffiebus' aangeschaft. Zo kunnen klanten door het hele land genieten van de lekkerste koffie. De Gooische Koffiebus werd in 2014 uitgeroep...

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: