Nederlandse restaurants kunnen jaarlijks 582 miljoen euro besparen

12 januari 2020 | redactie

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit besparingspotentieel is maandag 13 januari bekendgemaakt tijdens de Horecava in de RAI Amsterdam op de slotdag van de Food Waste Challenge. Ook is het gezamenlijke besparingsdoel voor 2030, een reductie van 50%, onthuld door minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Rabobanks groepsdirectievoorzitter Wiebe Draijer. Om naar dit doel toe te werken lanceerde minister Schouten het #Verspillingsvrij- logo voor horecabedrijven en de Foodybag-campagne.

De Food Waste Challenge is een door Rabobank georganiseerd traject in samenwerking met de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Het is de eerste keer dat een dergelijk grootschalig initiatief in de horecasector is georganiseerd.

In Nederland wordt ongeveer een kwart van het voedsel verspild. De horecasector is daarbij een belangrijke aandeelhouder met 14 procent van het totaal. Deelnemers aan de Food Waste Challenge probeerden op twee fronten winst te behalen om verspilling in hun horecazaken in te dammen: op het keukenafval tijdens de voorbereiding en de bordresten, wat terugkomt op de borden van de gasten. Daarbij kregen ze hulp van experts van Wastewatchers en Hotelschool The Hague.

Verbetering verdienmodel

De Food Waste Challenge is een programma opgezet door de bank om in de horecasector de ecologische voetafdruk van voedsel te verkleinen. “De marges in de horeca zijn klein. Tegelijkertijd is het toch een voedselverspillingshotspot,” aldus Jos Klerx, sectorspecialist Horeca & Recreatie bij Rabobank. “Het lijkt dan een abc’tje, maar de mogelijkheden voor voorkomen, verminderen en verwaarden van verspilling moeten wel inzichtelijk gemaakt worden. Dat lukt dankzij de Food Waste Challenge, wat bijdraagt aan het verdienmodel e?n aan het verduurzamen van de onderneming.”

21 procent minder verspild

Bijna honderd horecazaken rondden het gehele uitdagingstraject met succes af. Na een nulmeting, waarbij gedurende alle openingsdagen in een week het voedselafval werd gemeten, werd het besparingsdoel vastgesteld. Het uitgangspunt was dat er in korte tijd 12,5% minder verspild zou worden. Hierna werkten de bedrijven zes weken met hulp van de experts aan het realiseren van deze ambities. Bij de slotmeting is wederom gedurende een week al het voedselafval gemeten. Hieruit blijkt dat deze restaurants gemiddeld maar liefst 21 procent minder verspilling hebben behaald.

In 2030: 50% reductie

Vanuit de resultaten uit de nulmeting is het besparingspotentieel voor alle (hotel)restaurants berekend. Dit komt neer op 61 miljoen kilo minder voedselverspilling, wat evenveel is als e?e?n jaar voedsel voor alle inwoners van de stad Haarlem. Dit is een potentie?le kostenbesparing van

582 miljoen euro voor de sector en een reductie van 121.000 ton CO2-uitstoot. De Verenigde Naties hebben als doel gesteld om in 2030 50% minder voedsel te verspillen. De Nederlandse restaurants moeten hiervoor een reductie realiseren met een economische waarde van 291 miljoen euro.

Foodybag

Bij de presentatie van de cijfers in de RAI Amsterdam stonden de doelen voor 2030 op een manshoge Foodybag, onthuld door minister Carola Schouten en Wiebe Draijer. Om ook de horecagasten meer te betrekken, start het ministerie van LNV in samenwerking met de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en de stichting Natuur & Milieu een campagne, waar de Foodybag met mascotte Becky een prominente rol in spelen.

In september 2020 start de tweede editie van de Food Waste Challenge. Vanaf vandaag kunnen gei?nteresseerde horecaondernemers zich al opgeven voor dit besparingsprogramma.

Meer informatie is te vinden op: www.rabobank.nl/foodwastechallenge.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Koffie & thee Achtergronden
Starbucks vraagt teveel voor plantaardige melk

Als je bij Starbucks een cappuccino met havermelk bestelt betaal je 70 cent extra. Dit botst met hun eigen klimaatdoelstellingen, want de milieu-impact van plantaardige melk is gemiddeld meer dan de helft lager dan die van koemelk. ProVeg verzoekt daarom de toeslag op plantaardige melk te laten vall...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: