Nederlanders willen gezonder eten

15 november 2011 |
Nederlanders willen gezonder eten<

Steeds meer Nederlanders willen hun eetpatroon verbeteren: 41 procent wil gezonder eten. Tegelijk vindt 43 procent van de consumenten het moeilijk om dat voor elkaar te krijgen. Onderzoeksbureau GfK meldt dat. Dat
bureau deed op verzoek van het Voedingscentrum de afgelopen jaren onderzoek onder 2200 Nederlanders.

Meer informatie
De nieuwste resultaten laten een paar opvallende trends zien. De groeiende wens onder de Nederlandse bevolking om gezonder te eten is hiervan een voorbeeld. In 2009 had 35 procent van de Nederlanders de intentie het eigen eetpatroon verbeteren. In 2011 is dit gestegen naar 41procent. Wel geven nu meer mensen aan het moeilijk te vinden om het eigen eetpatroon te verbeteren (43 procent dit jaar tegenover 37 procent in 2007). Meer dan de helft van de consumenten wil daarom graag meer informatie over gezond eten en een groter aanbod van gezonde producten.

Meer betalen voor gezond product
Bijna driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat fabrikanten voedingsmiddelen gezonder maken; zij vinden dat bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden en soepen minder zout kunnen. Maar liefst 2 op de 3 Nederlanders is ook bereid om iets meer te betalen voor een gezonder product.

Minder snoepen
Het meest genoemde gedrag om te verbeteren is: minder snoepen (19 prcent), gezond(er) eten (17 procent) en meer/vaker fruit eten (15 procent). Als consumenten gezond willen eten, letten ze het meeste op genoeg groenten eten, gevarieerd eten en genoeg fruit. Opvallend genoeg eten Nederlanders echter nog altijd veel te weinig groente en fruit. Dat blijkt uit de meest recente Voedselconsumptiepeiling (RIVM, oktober 2011).

Lastig
Gezond eten blijkt soms lastig. Daarom willen consumenten meer praktische informatie om gezond te eten. Veel meer mensen (57 procent) dan in 2007 (35 procent) geven aan hieraan wel eens behoefte te hebben. Dit geldt voor jongeren vaker dan voor ouderen. Bijna de helft van de Nederlanders wil bovendien graag bij de aankoop van voedingsmiddelen geïnformeerd worden over welke producten gezond zijn en welke niet.

Minder zout, suiker en vet
Winkels zouden volgens 53 procent van de consumenten ook meer gezonde producten moeten aanbieden. Ook fabrikanten kunnen hun producten gezonder maken, vindt driekwart. Kant-en-klaarmaaltijden en soepen, maar ook brood en groente in blik of glas zou bijvoorbeeld minder zout kunnen. Minder vet en minder suiker scoren ook hoog op de wensenlijst van consumenten. En als de producten gezonder worden, dan is tweederde van de mensen bereid daarvoor iets meer te betalen.

Joke Adema

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Video
Op Reportage: Brownies&downieS Harderwijk

Brownies&downieS... Een concept waar Pernilla Spijker uit Ermelo wel blij van werd. “Ik studeerde commerciële economie aan Windesheim in Zwolle. Ik had geen idee wat ik na de studie wilde doen. Een kantoorbaan is niks voor mij maar ik wilde graag iets voor mijzelf beginnen", aldu...

Video
Op Reportage: Panino di Pino

Simone Prestifilippo is samen met haar man Michael eigenaar van de lunchroom Panino di Pino. Panino di pino is een lunchroom waar de moderne Italiaanse sfeer samen met de heerlijke broodjes, Pasta’s en sorbetijs in het centraal staat. Panino di Pino is opgericht door de schoonvader van Sim...

Personalia Fastservice
Domino's krijgt Nederlandse CEO voor Europa

Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s pizza Nederland publiceerde deze week haar halfjaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +9,4% tot €382,8m (+5,0% SSS) en een EBITDA €29,4m (+15,6%). Daarnaast opende D...

Video
Op Reportage: Het nieuwe Olivier

Brasserie Olivier in Bilthoven is met haar 37 jaar een van de oudste eetgelegenheden in het dorp. Sinds een half jaar is Olivier verhuisd naar een nieuwe locatie. En daar horen veranderingen bij. Eigenaresse Myrna Janssen vertelt trots haar verhaal. ‘’We zijn verhuisd naar de meest ce...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: