Nederlanders willen beveiligingscamera's in de horeca

9 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Driekwart van de Nederlanders vindt dat elke winkel en horecagelegenheid beveiligingscamera’s moet hebben, blijkt uit onderzoek onder 1.489 Nederlanders. Zij verwachten dat daardoor criminaliteit wordt teruggedrongen. Bovendien voelen Nederlanders zich in een winkel of café met cameratoezicht veiliger. Toch heeft drie op de tien winkels nog geen beveiligingscamera’s, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) *.

 In de Week van de Veiligheid worden winkeliers en horeca-uitbaters die nog geen camera’s hebben, gestimuleerd deze te installeren. Voor de ondernemers die al cameratoezicht hebben, is het verstandig het cameratoezicht te evalueren. Is er cameratoezicht in de gehele zaak? Zijn de camera’s goed ingesteld en de mensen op de beelden duidelijk te herkennen? Belangrijk, want met goede camerabeveiliging voorkomen ondernemers criminaliteit en vergroten zij het gevoel van veiligheid. Als een camerasysteem via www.politie.nl is aangemeld bij Camera in Beeld, weet de politie direct waar goede beelden beschikbaar zijn. Met goede beelden kan de politie als het misgaat de criminelen opsporen of hulp van burgers inroepen. De meeste Nederlanders zien het belang daarvan in: 89% vindt beveiligingscamera’s een effectief middel om daders op te sporen en zo criminaliteit te verminderen.

Goed beeld voor grotere kans op veroordeling

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde winkeliers camerabeelden maakt waarop mensen niet te herkennen zijn. Frans Pommer, landelijk coördinerend officier van justitie High Impact Crime van het Openbaar Ministerie, onderstreept het belang van goede camerabeelden: “Alleen criminelen zijn gebaat bij schimmige beelden, want hoe slechter de herkenbaarheid, hoe slechter de bewijsbaarheid. Om een zaak rond te krijgen, heb je als officier van justitie weinig aan dit soort opnames. Daders komen dan misschien weg met hun vergrijp, terwijl je met een scherp camerabeeld juist het plaatje van een overval compleet kunt krijgen en je de dader kunt aanpakken. Kortom, goed beeld betekent beter zicht op de verdachte en grotere kans op een veroordeling.”

De Haarlemse juwelier Haverkort kan vanuit de praktijk beamen dat goede camera’s het verschil maken. “We hebben ons vijf jaar oude camerasysteem vervangen door een nieuw camerasysteem. Het is ongelooflijk wat een verbetering dat is,” zegt eigenaar de heer van Leeuwen. “Je kunt de lusjes in het tapijt bij wijze van spreken tellen, zo scherp is het beeld. Met ons nieuwe camerasysteem hebben wij na een overval de daders scherp in beeld én kunnen wij de politie helpen bij de opsporing van criminelen.

Spanningsveld tussen nut en privacy

Uit onderzoek blijkt dat acht op de tien Nederlanders weleens camerabeelden bekijkt van daders op tv of online*. De helft van de Nederlanders bekijkt de beelden in de hoop daarmee te kunnen helpen bij de opsporing van daders. Drie op de tien Nederlanders doen het vooral omdat zij de beelden spannend vinden. 88% van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat de politie dankzij goede camerabeelden burgers kan inschakelen om daders op te sporen. Toch vinden sommigen cameratoezicht niet prettig. Eén op de zes Nederlanders voelt zich bekeken door de camera’s of voelt zich aangetast in zijn privacy. Dit geldt met name voor mensen onder de 40 jaar. 

Rapport Excellent cameratoezicht van CCV, inclusief negen punten voor excellent cameratoezicht: https://hetccv.nl/onderwerpen/cameratoezicht/excellent-cameratoezicht/

Over de Week van de Veiligheid

De Week van de Veiligheid wordt georganiseerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie, VNO-NCW & MKB Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, Detailhandel Nederland, Transport en Logistiek Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Tijdens deze week brengen diverse (branche)organisaties, gemeenten en de politie het thema veiligheid extra onder de aandacht bij ondernemers en hun personeel.

*Onderzoek uitgevoerd onder 1.489 mensen in de leeftijd van 18 jaar en ouder in juli 2017 in opdracht van het CCV.

Steekproef uitgevoerd onder 201 winkeliers in juli 2017 in opdracht van het CCV. 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Michelin Interview
Michelinsterren: Topchef Margo Reuten wrijft over haar glazen bol

Op maandag 11 december worden de Michelinsterren weer uitgedeeld in Nederland, maar ongetwijfeld zullen er ook enkele chefs met een beteuterd gezicht de hoofdstad verlaten na de bekendmaking. Topchef Margo Reuten van tweesterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft al veel uitreikingen meegemaakt ...

Achtergronden
De Haven van Huizen organiseert inzamelactie voor Speelgoedbank Hilversum

Voor kinderen uit gezinnen die het minder breed hebben is een verjaardagscadeautje of een Sinterklaas- of kerstcadeau geen vanzelfsprekendheid. Om ook die kinderen de mogelijkheid te bieden onbezorgd te spelen, zamelt restaurant De Haven van Huizen de hele maand december speelgoed in voor Speelgoedb...

Bezorgen
Online platform ‘KEDAI’ geeft foodondernemers hun onafhankelijkheid terug

Het nieuwe online platform Kedai (Kedai betekent winkel) geeft fastfood- en bezorgrestaurant-ondernemers hun onafhankelijkheid weer terug. Het platform biedt, anders dan de huidige aanbieders, een model waarbij deze ondernemers deels eigenaar kunnen worden van het platform. De afhankelijkheid van gr...

Achtergronden
Top 10 best gelezen artikelen op lunchroom.nl

Het einde van het jaar nadert. Tijd om terug te blikken op een bewogen jaar. We hebben een overzicht gemaakt van de meest gelezen artikelen op lunchroom.nl. We weten nu dat er vaak gezocht wordt op mosselen en de beste naam van een lunchroom. Hier komen de 10 meest gelezen items! 1. 7 misverst...

Opening
Nieuwe vestiging De Beren opent haar deuren in Schiedam 

Op vrijdag 8 december opent in Schiedam een nieuwe vestiging van horecaketen De Beren. Het restaurant bevindt zich op de locatie Schieveste, een vernieuwd complex tussen station Schiedam- Centrum en de A20. Door de centrale ligging leent het restaurant zich uitstekend voor een complete avond uit. Fr...

Opening
Johnny's Burger Company opent in Tilburg

Op woensdag 6 december opende de snelgroeiende hamburgerzaak Johnny’s Burger Company stilletjes een nieuwe vestiging in het bourgondische Tilburg. De 19 de vestiging van de Amerikaans georiënteerde hamburgerzaak vindt zijn standplaats op het bekende Pieter Vreedeplein en wordt gerund door...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: