Nederlanders kiezen steeds vaker voor peulvruchten

16 april 2018 | David Bakker
Nederlanders kiezen steeds vaker voor peulvruchten<

Het is al geruime tijd een hot topic: plantaardig eten wordt steeds belangrijker. Dit betekent niet direct dat heel Nederland en masse vegetariër of veganist wordt. Er is echter wel een groeiende trend gaande waarin het steeds normaler wordt om eens een dagje geen vlees te eten (62%). Peulvruchten, in de volksmond bonen genaamd, hebben in de afgelopen jaren een flinke opmars gemaakt. Het is namelijk een goede en volwaardige vleesvervanger met als resultaat: een enorme impact op de gehele bonenindustrie in Nederland. In vier jaar tijd steeg de omzet met maar liefst een kwart.

Ondanks de enorme groei, zijn er nog steeds barrières die men ervan weerhouden om voor bonen te kiezen: ze weten niet hoe je bonen lekker kunt klaarmaken en komen niet verder dan de bruine boon in de chili con carne of witte bonen in tomatensaus of denken er simpelweg niet aan. Dit terwijl er tegenwoordig een keur aan variatie van ook de minder traditionele peulvruchten in de schappen ligt, zoals kidneybonen, kikkererwten en linzen waarmee de lekkerste gerechten kunnen worden klaargemaakt. Bij anderen zit het gewoonweg niet in de wekelijkse eetroutine.

Bonen ontzettend voedzaam

Dat bonen gezond, vezelrijk en toch licht verteerbaar zijn en daarnaast ook nog eens boordevol eiwitten zitten, is nog niet bij iedereen bekend. Peulvruchten zijn onderdeel van de Schijf van Vijf en het advies van het Voedingscentrum is om wekelijks bonen te eten, zoals kidneybonen, linzen of kikkererwten. In lijn met dit advies heeft marktleider HAK zichzelf ten doel gesteld om de consument te bewegen tot het minimaal één keer per week eten van bonen.

“Geen week voorbij zonder bonen erbij”

Nicole Freid, directeur marketing en innovatie bij HAK: “Ons doel is om het eetgedrag van Nederlanders op een gemakkelijke manier te verrijken. Met de cross-mediale campagne genaamd “Geen week voorbij zonder bonen erbij” roepen wij Nederlanders op om één keer per week bonen aan de maaltijd toe te voegen.

De barrières om te kiezen voor bonen bij het eten willen wij wegnemen door middel van educatie en laten zien hoe makkelijk en lekker het is om een gerecht met bonen te maken.” Met de hulp van een selecte groep foodbloggers zoals o.a. Francesca Kookt, GWESSE van Leonie ter Velde, De Hippe Vegetariër, Leukerecepten.nl en natuurlijk topkok Herman den Blijker zal HAK het komende jaar wekelijks een keur aan recepten, feiten, weetjes en een grote variatie aan (nieuwe) producten bieden waardoor het bijna onmogelijk wordt om nog te kiezen voor een maaltijd zonder bonen.

Favoriete boon van Nederland

Voor het vierde opeenvolgende jaar is de bruine boon van HAK de favoriete peulvrucht van Nederlanders, op de voet gevolgd door witte bonen in tomatensaus. Daarnaast zijn de ‘hippe’ peulvruchten enorm in opmars. Vooral in de grote steden is de vraag naar moderne, hippe peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen, enorm toegenomen. De bonen, die zijn verpakt in de innovatieve stazak met een modern en hip uiterlijk, trekken enorm de aandacht van de jongere consument en maken een grote groei door.

“De stazak is inmiddels verkrijgbaar in 14 varianten en trekt vooral de moderne, eter die op zoek is naar lekkere, plantaardige en vooral pure producten,” aldus Freid.

Bonen mogen dan wel steeds populairder worden: in vergelijking met Europeanen eten Nederlanders nog altijd slechts een vijfde van de hoeveelheid peulvruchten die in Europa wordt verorberd. Freid: “Er is nog genoeg werk te doen, daarom gaan wij ook dit jaar weer door met nieuwe introducties op het gebied van peulvruchten en blijven we de consument innovatieve oplossingen bieden om makkelijk, lekker en gezond bonen te eten.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de decembereditie van Lunchroom

Hij is er weer! Voor wie dit jaar goed wil afsluiten, hebben we de decembereditie van Lunchroom als download op de website geplaatst. Je kunt de uitgave downladen via deze link. Natuurlijk blikken we terug op het afgelopen jaar met het Horeca Jaaroverzicht, maar kijken we ook naar het heden en de to...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Lunchroom
Bagels & Beans kerstactie voor Muziekids

Muziek doet (ver)wonderen. Tijdens het luisteren naar muziek of het bespelen van een instrument vergeet je even de wereld om je heen. Stichting Muziekids zorgt dat kinderen tijdens een verblijf in het ziekenhuis muziek kunnen beleven. Een prachtig goed doel voor de jaarlijkse kerstactie van Bagels &...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: