Nationale Week Zonder Vlees bereikt ruimt 40% van de Nederlanders

18 juni 2019 | Thijs Jacobs

De tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond dit jaar plaats van 11-17 maart. 57.600 Nederlanders hebben zich via de website ingeschreven om mee te doen, de campagne heeft echter een veel groter effect gehad. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Blauw* blijkt dat 43% van de Nederlanders van de Week Zonder Vlees heeft gehoord, gelijk aan bijna 7,5 miljoen mensen. Maar liefst de helft van de Nederlanders die de campagne gezien heeft, spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten. Met recht kan de Week Zonder Vlees dus een nationale campagne worden genoemd die daadwerkelijk bijdraagt aan een impactvolle gedragsverandering.

Nationale betrokkenheid

57.600 Nederlanders schreven zich via de website in om mee te doen en een week geen vlees te eten. Samen bespaarden zij 7.5 miljoen liter water (660 dagen non-stop douchen), 4.4 miljoen kilometer autorijden aan CO2-uitstoot (110 rondjes om de aarde) en 44 duizend kilo dierenvlees (8 mannelijke savanne-olifanten). Om de verdere betrokkenheid van Nederlanders bij de campagne te meten, heeft Onderzoeksbureau Blauw onderzoek gedaan naar de bekendheid van de Nationale Week Zonder Vlees, onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Hieruit is gebleken dat vier op de tien Nederlanders (43%) zeker weet iets te hebben gehoord over de Nationale Week Zonder Vlees. De helft van deze Nederlanders is ook daadwerkelijk van plan om in de toekomst minder vlees te gaan eten.

Eén op de drie Nederlanders wil minder vlees eten

Momenteel eet gemiddeld de helft van de Nederlanders bijna dagelijks vlees (5-7 dagen), 32% van de consumenten eet 3 tot 4 dagen vlees en ongeveer 4% is vegetariër. Eén op de drie Nederlanders geeft aan minder vlees te willen eten in de toekomst. De Nationale Week Zonder Vlees helpt hierbij door de drempel te verlagen met praktische tips, lekkere en makkelijke recepten en handelingsperspectief in de vorm van vegetarische producten en kortingsacties.

Jaarlijks terugkerend initiatief

Consumenten worden steeds bewuster van de impact van voedsel op het milieu. De grote milieu-impact van vlees eten is een belangrijke reden voor consumenten om te minderen. Initiatiefnemer Isabel Boerdam: “We zijn blij om te zien hoeveel Nederlanders we bereiken met deze campagne, maar zo lang er door veel Nederlanders nog steeds dagelijks vlees gegeten wordt, is deze week nog steeds hard nodig. Wij bereiden ons dus alvast voor op komend jaar, dan vindt de Nationale Week Zonder Vlees plaats van 9-15 maart!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: