Nationale Week Zonder Vlees bereikt ruimt 40% van de Nederlanders

18 juni 2019 | Thijs Jacobs

De tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond dit jaar plaats van 11-17 maart. 57.600 Nederlanders hebben zich via de website ingeschreven om mee te doen, de campagne heeft echter een veel groter effect gehad. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Blauw* blijkt dat 43% van de Nederlanders van de Week Zonder Vlees heeft gehoord, gelijk aan bijna 7,5 miljoen mensen. Maar liefst de helft van de Nederlanders die de campagne gezien heeft, spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten. Met recht kan de Week Zonder Vlees dus een nationale campagne worden genoemd die daadwerkelijk bijdraagt aan een impactvolle gedragsverandering.

Nationale betrokkenheid

57.600 Nederlanders schreven zich via de website in om mee te doen en een week geen vlees te eten. Samen bespaarden zij 7.5 miljoen liter water (660 dagen non-stop douchen), 4.4 miljoen kilometer autorijden aan CO2-uitstoot (110 rondjes om de aarde) en 44 duizend kilo dierenvlees (8 mannelijke savanne-olifanten). Om de verdere betrokkenheid van Nederlanders bij de campagne te meten, heeft Onderzoeksbureau Blauw onderzoek gedaan naar de bekendheid van de Nationale Week Zonder Vlees, onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Hieruit is gebleken dat vier op de tien Nederlanders (43%) zeker weet iets te hebben gehoord over de Nationale Week Zonder Vlees. De helft van deze Nederlanders is ook daadwerkelijk van plan om in de toekomst minder vlees te gaan eten.

Eén op de drie Nederlanders wil minder vlees eten

Momenteel eet gemiddeld de helft van de Nederlanders bijna dagelijks vlees (5-7 dagen), 32% van de consumenten eet 3 tot 4 dagen vlees en ongeveer 4% is vegetariër. Eén op de drie Nederlanders geeft aan minder vlees te willen eten in de toekomst. De Nationale Week Zonder Vlees helpt hierbij door de drempel te verlagen met praktische tips, lekkere en makkelijke recepten en handelingsperspectief in de vorm van vegetarische producten en kortingsacties.

Jaarlijks terugkerend initiatief

Consumenten worden steeds bewuster van de impact van voedsel op het milieu. De grote milieu-impact van vlees eten is een belangrijke reden voor consumenten om te minderen. Initiatiefnemer Isabel Boerdam: “We zijn blij om te zien hoeveel Nederlanders we bereiken met deze campagne, maar zo lang er door veel Nederlanders nog steeds dagelijks vlees gegeten wordt, is deze week nog steeds hard nodig. Wij bereiden ons dus alvast voor op komend jaar, dan vindt de Nationale Week Zonder Vlees plaats van 9-15 maart!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Koffie & thee Achtergronden
App spaarder 'wint' reis naar Italië bij Doppio Espresso

In september 2018 was de lancering van de Mijn Doppio App. Gasten van Doppio Espresso kunnen middels de app sparen voor gratis koffie, patisserie, lunch en als ultieme spaardoel een reis naar Milaan. In 2019 is het zover, de eerste gasten hebben 5000 punten bij elkaar gespaard. De trouwe gast van...

Interview Longread
Het succesverhaal van Brownies&downieS: “Eind dit jaar hebben we 57 lunchzaken”

In zeven jaar tijd van twee naar vijfenvijftig vestigingen. Thijs Swinkels, oprichter van Brownies&downieS, geniet nog steeds van de olievlek die zich vanuit het Brabantse Veghel heeft weten te verspreiden naar de rest van Nederland. Een mooie prestatie voor iemand die eigenlijk alleen maar werk...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Opening Rotterdam
Tweede Bagels & Beans aGoGo verovert Rotterdam

Binnenkort klotst de bagelliefde over de randen van de Koopgoot: woensdag 20 november opent Bagels & Beans de sluizen van bagels, koffie en geluk in FORUM Rotterdam. Op de eerste verdieping komt de vertrouwde Bagels & Beans, de begane grond is gereserveerd voor Bagels & Beans aGoGo. De t...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: