MOAK Pancakes verkoopt pannenkoeken van honderd euro. Een succesverhaal

14 januari 2020 | Daan Lamme

Een modern pannenkoekenrestaurant dat hiphop muziek draait, waar je mooie foto’s kan maken én waar je merchandise kan kopen? Dit alles kan bij MOAK Pancakes in Amsterdam. Sten en Sammy begonnen in 2016 op de De Clerqstraat en hebben recent hun derde vestiging op de Ferdinand Bolstraat geopend. Medeoprichter Sten van den Bedem over het succes.

‘’Sammy heeft al een aantal ondernemingen gehad en ik wilde eigenlijk altijd al een onderneming starten. Ik wist alleen nog niet wat voor onderneming.’’ Toen Sten in zijn eentje aan het reizen was in Thailand schoot hem iets te binnen; een pannenkoekenrestaurant. Maar niet een ouderwets pannenkoekenrestaurant; hij wilde het moderner aanpakken. ‘’Ik wilde dat het er fotogeniek uit zou gaan zien en om die reden heb ik toen voor American pancakes gekozen. Zo is het balletje eigenlijk gaan rollen.’’

‘’We begonnen eerst met een locatie, die we in februari 2016 zijn gestart. Onze tweede vestiging (ook in Amsterdam) zijn we in oktober 2017 gestart en de derde is in november opengegaan. Die derde vestiging is wel iets anders dan de andere twee. Bij onze derde vestiging komt er naast een pannenkoekenrestaurant ook een cocktailbar in. MOAK is op de begane grond en de cocktailbar is in de kelder. Op het moment dat MOAK dichtgaat dan sluiten we het af met een deur. Mensen kunnen dan met de trap naar beneden waardoor ze bij de bar terecht komen.’’

Sten en Sammy hebben niet een standaard pannenkoeken restaurant. Ze hebben het op een manier gedaan hoe ze het zelf tof vinden. ‘’We proberen gewoon echt een eigen stijl neer te zetten. We geloven er ook alletwee in dat dat op lange termijn veel beter werkt. We willen geen eendagsvlieg zijn.’’ En het werkt. Veel publiciteit in de media, eigen merchandise en een pannenkoek van honderd euro (die elke maand een peer keer wordt verkocht) is niet niks.

‘’Wij bedenken onze pannenkoeken zelf. Mijn compagnon Sammy houdt zich vooral bezig met het ontwikkelen van nieuwe soorten pannenkoeken.’’ Sammy kijkt naar nieuwe smaken waar we eventueel iets mee kunnen proberen. Het is belangrijk dat de pannenkoek er ook goed uitziet; zo kan de pannenkoek gedeeld worden via social media."

Het gebruik van social media

Ongeveer 50 procent van de mensen die bij MOAK eet is toerist, 50 procent is Amsterdammer. Er komen veel influencers langs, die vaak ook op de foto gaan en de foto delen op sociale media. Dit is heel goed voor de bekendheid van MOAK. Wie wil er nou niet gratis promotie? Bovendien gebruikt MOAK af en toe ook foto’s van klanten die er hebben gegeten.

Sten: ‘’We hebben een mix van foto’s die we plaatsen. Er worden foto’s gepost die worden gemaakt bij een fotoshoot, maar we gebruiken ook foto’s van mensen die hier zijn geweest.

We hebben eens in de zoveel tijd een fotoshoot, meestal op het moment dat we een nieuwe menukaart krijgen. We fotograferen dan gelijk de nieuwe gerechten, die we uiteindelijk kunnen gebruiken voor onze sociale media.’’ Dit heeft ook geholpen bij het promoten van ‘De Golddigger’, de pannenkoek van honderd euro."

Duurste pannenkoek van Nederland

Sten & Sammy wilden graag één van de duurste pannenkoeken van Europa verkopen. Ze hebben toen gekeken hoe ze dat het beste konden aanpakken. ‘’Uiteindelijk zijn we gekomen op goud, Versace bord, Versace bestek; gewoon helemaal over de top. We hebben toen een persbericht geschreven en daarbij uitstekende foto's toegevoegd. Het heeft uiteindelijk wel gewerkt. We staan op verschillende nieuwssites, en de telegraaf is zelfs een keer langs geweest om te filmen. De pannenkoek wordt ook echt besteld, gemiddeld 2-3 keer per maand (per filiaal).’’

Een goed lopende zaak, veel aandacht van media én veel positieve recensies; iets waar elke horecaondernemer van kan dromen. Toch hebben Sten & Sammy nog wel een doel wat ze willen behalen; ze willen heel graag naar het buitenland. ‘’We gaan waarschijnlijk een pop-up store doen in London. Dat zou dan voor 2 weekenden zijn.’’

Tot die tijd zijn ze eerst bezig met het afmaken van hun derde vestiging in Amsterdam. Wilt u meer informatie over de menukaart, het adres óf wilt u foto’s zien van pannenkoeken? Vergeet dan zeker op niet op onze site te kijken.

Deze crossmediale productie is gemaakt door Daan Lamme, student van NIMETO Utrecht (Media & Communicatie). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Achtergronden Rotterdam
Baker&Moore lanceert TO GO picknickservice 'Baker's Box'

Baker&Moore, gevestigd op de Westblaak mag vanaf 1 juni net als de rest van de Nederlandse horeca haar deuren eindelijk weer openen. Tijdens de lockdown is er hard gewerkt aan een nieuw concept. Deze week lanceerde de heer Bakker (eigenaar Baker&Moore) het gloednieuwe concept, genaamd 'B...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Columns
Column Monique van Gevelt: het nieuwe abnormaal

Voor velen van ons is het drukker dan ooit. Dat wil trouwens niet zeggen dat we geld verdienen. Nee, deze crisis is een financieel drama. We zien de reserves verdampen en staren naar de bodem van onze schatkist. En nu onze voordeur op een kier staat voor onze gasten, zijn we er nog lang niet. Hoe de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: