Minder cafetaria's, meer lunchrooms

30 april 2014 |
Minder cafetaria's, meer lunchrooms<

Het aantal bedrijven in de fastservicesector is in Nederland de afgelopen vijf jaar met 572 bedrijven toegenomen, een groei van 5,7%. Met name het aantal ijssalons en lunchrooms
nam toe. Dit blijkt uit het onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.

Langetermijnontwikkeling
Nederland telde in 2013 bijna 10.700 bedrijven in de fastservicesector die bestaat uit ijssalons, cafetaria, fastfoodrestaurants, shoarmazaken, lunchrooms, pannenkoekenrestaurants, restauraties en overige kleinschalige spijsverstrekkers. Het aantal bedrijven neemt al meer dan tien jaar toe, maar de groei kwam de afgelopen vijf jaar in een stroomversnelling.

De sector wordt gekenmerkt door een relatief laag prijsniveau dit heeft door de recessie een positieve invloed. Door de verandering in het bestedingspatroon van consumenten, neemt de bezoekparticipatie geleidelijk toe. De verwachting is dat de groei de komende jaren gestaag zal doorzetten.

Groei in grote steden
In de grote steden nam het aantal bedrijven het sterkst toe. De toename bedroeg 6,7% in alle steden met meer dan 100.000 inwoners en 8,4% in de G4 (de vier grote steden).

Spectaculaire stijging
IJssalons weten het hoofd koel te houden tijdens de recessie. Landelijk nam het aantal de afgelopen vijf jaar met 30,4% toe. In de G4 nam het aantal ijssalons toe van 54 naar 84, een groei van 56%. Niet in alle steden werd groei gerealiseerd, in Zoetermeer (-50%), Dordrecht (-33,3%), Groningen (-25%) en Enschede (-16,7%) nam het aantal ijssalons af.

lunchrooms in de lift
Naast ijssalons zorgen lunchrooms, pannenkoekenrestaurants en shoarmazaken voor groei. Over de gehele linie geldt dat de groei in de grote steden sterker is dan het landelijk gemiddelde. Shoarmazaken doen het met name goed in Zwolle (75%), Amersfoort (66,7%) en Apeldoorn (40%). Lunchrooms stijgen hard in Zwolle (57,1%), Utrecht (34,7%) en Nijmegen (26,1%) en in Utrecht, Tilburg en Almere verdubbelde het aantal pannenkoekenrestaurants.

Afname cafetaria’s en fastfoodrestaurants
Het aantal cafetaria’s en fastfoodrestaurants nam landelijk af met respectievelijk 1,6% en 3,5%. In de grote steden was de daling sterker met een afname van circa 6%. Cafetaria’s namen vooral af in Leiden (-17,1%) Amsterdam (-14,1%) en Utrecht (-9,4%). Het aantal fastfoodrestaurants daalde vooral in Groningen (-45,5%), Enschede (-40%), Den Bosch en Nijmegen (beiden -37,5%).

Alles weten over de Nederlandse lunchroommarkt?
Uitgeverij PS: bv publiceert al sinds 2005 de Lunchroom marktverkenning.
"Download hier de Lunchroom Marktverkenning 2014":http://www.lunchroom.nl/download/46/

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Download nu de decembereditie van Lunchroom

Hij is er weer! Voor wie dit jaar goed wil afsluiten, hebben we de decembereditie van Lunchroom als download op de website geplaatst. Je kunt de uitgave downladen via deze link. Natuurlijk blikken we terug op het afgelopen jaar met het Horeca Jaaroverzicht, maar kijken we ook naar het heden en de to...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Lunchroom
Bagels & Beans kerstactie voor Muziekids

Muziek doet (ver)wonderen. Tijdens het luisteren naar muziek of het bespelen van een instrument vergeet je even de wereld om je heen. Stichting Muziekids zorgt dat kinderen tijdens een verblijf in het ziekenhuis muziek kunnen beleven. Een prachtig goed doel voor de jaarlijkse kerstactie van Bagels &...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabe...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: