Maaltijdbezorging nog nooit zo populair

25 oktober 2017 | Thijs Jacobs

In het tweede kwartaal van 2017 zijn er 38,6 miljoen versbereide maaltijden bezorgd. Hieraan gaven Nederlanders in totaal 440,5 miljoen euro uit. Gemiddeld 11,40 euro per maaltijd. ABN AMRO verwacht dat de omzet van maaltijdbezorgers in 2017 tussen 1,3 en 1,4 miljard euro zal bedragen.

Voor 2018 voorziet de bank een verdere groei van ongeveer 20 procent. De gunstige economische vooruitzichten spelen hierbij een rol. Maar ook de vindbaarheid van de restaurants en het online bestel- en betaalgemak. Restaurants bereiken via maaltijdbezorgers nieuwe doelgroepen: mensen met voldoende geld, maar met minder tijd, zoals jonge gezinnen, carrièremakers en longstayers.

Snelheid en gemak doorslaggevend bij uitrol bezorgdiensten

Bij het laten bezorgen van maaltijden spant de pizza veruit de kroon. Pizza's waren in het tweede kwartaal van 2017 goed voor een omzet van ruim 93 miljoen euro. Grill-gerechten staan op een tweede plaats, met een omzet van ruim 77 miljoen euro, gevolgd door fastfood met ruim 60 miljoen euro. Het hoogste gemiddelde bedrag per bestelling geven consumenten uit aan Japanse maaltijden of sushi (17,69 euro per persoon), gevolgd door andere Aziatische maaltijden (13,20 euro per persoon). 80 procent van de consumenten geeft aan trouw te zijn aan één (bezorg)platform. De concurrentie is groot en er is schaal nodig om een bezorgplatform winstgevend te krijgen. Dit vraagt volgens ABN AMRO om slimme investeringen.

Inzetten op slimme software kan omzet maaltijdbezorging vergroten

Slechts 35 procent van de bezorgmaaltijden wordt online besteld. Het overgrote deel van de bestellingen vindt nog telefonisch plaats. Restaurants kunnen hier een inhaalslag maken. "Bij het bezorgen van maaltijden zijn bestel- en betaalgemak, transparantie over bezorgtijden en vooral de bezorgsnelheid doorslaggevend.  Daarom is een goede, geautomatiseerde communicatie cruciaal voor de groei van maaltijdbezorgers. De verwachtingen van de hongerige consument, deelnemende restaurants en fietsende bezorgers moeten volledig en real time op elkaar worden afgestemd. Op termijn wordt de slag om de meest populaire bezorgmaaltijd daardoor niet beslist door de beste chefs of ingrediënten, maar door de software die deze communicatie mogelijk maakt", zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO.


Het volledige rapport is hier te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
Alles over digitaal ondernemen in je lunchzaak

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je lunchzaak

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Interview
Bedrijfspaspoort: Brood en Zoets

Hoe zou jij je lunchroom omschrijven? "Een beetje een tweede huiskamer voor heel veel mensen. Er komen hier veel vaste gasten, en veel mensen uit de buurt die gezellig voor een kopje koffie of een praatje komen. We zijn een van de weinige die zo vroeg open zijn in de stad, dus er komen dan o ...

Opening
Dunkin’ opent Pop up Store in Amsterdam The Style Outlet

Koffie- en donutgigant Dunkin’ opent haar deuren in Halfweg. Na het succes van de vestigingen die in de overige outlets in Nederland gevestigd zijn kon een Vestiging in de Amsterdamse The Style Outlet niet uitblijven. Trost zijn we dat we in dit mooie project onze nieuwste concept van Dunkin&r ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: