Maaltijdbezorgers bezorgen 140 miljoen maaltijden

26 september 2018 | Thijs Jacobs

Vandaag is het de Dag van de Maaltijdbezorger, een landelijk initiatief van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. Op deze dag wordt op nationaal niveau extra aandacht gevraagd voor iedereen die door weer en wind maaltijden thuis aflevert. Het bestellen van eten was nooit eerder zo populair: dit jaar steeg het aantal bestellingen met gemiddeld 20% ten opzichte van vorig jaar. Aan het einde van dit jaar zijn er naar verwachting ruim 140 miljoen maaltijden bezorgd.

Door deze toenemende maatschappelijke trend wordt het werk van maaltijdbezorgers steeds belangrijker en daar mag volgens de NLVVM meer waardering voor komen. Dagelijks staat deze groep – vaak jongeren – paraat om hardwerkende tweeverdieners, drukke gezinnen en overactieve Millennials te voorzien van goed eten. Tijdens de Dag van de Maaltijdbezorger wordt daar extra aandacht voor gevraagd.

Functie van maaltijdbezorger wordt steeds belangrijker

Nederlanders kiezen steeds vaker voor gemak en willen hun schaarse vrije tijd investeren in leuke dingen. Daar hoort nadenken over het avondeten, boodschappen doen en iedere avond koken vaak niet bij. Het zijn de maaltijdbezorgers die de oplossing bieden en een zorg uit handen nemen. Hoewel zij iedere dag opnieuw klaarstaan om klanten zo snel mogelijk van goed eten te voorzien, zijn het de weekenden die om extra inzet vragen. Maar liefst driekwart van het aantal bestellingen komt van vrijdag tot en met zondagavond binnen.

Koeriers zijn genoodzaakt om een extra tandje bij te zetten. Op hun elektrische scooters en fietsen rijden zij steeds vaker door kou, hitte, nattigheid, wegopbrekingen en verkeersdrukte. Dat alles om de bestelling gemiddeld binnen 30 minuten – van het moment van bestellen tot aan bezorging aan de deur – te bezorgen aan degenen die daar zelf even geen tijd voor over hebben.

YouTuber Petrus ondersteunt Dag van de Maaltijdbezorger

De NLVVM introduceerde deze dag voor het eerst in 2017. Dit jaar pakt de vereniging het groots aan door samen te werken met Youtuber Petrus. Met zijn scherpe videoboodschap kunnen maaltijdbezorgers zich identificeren en wordt een gevoel van trots aangewakkerd. Martijn Jansen, voorzitter van de NLVVM licht toe: “Dit jaar pakken we wat groter uit om deze onvoldoende gewaardeerde helden in het zonnetje te zetten. Want wanneer wij in tijdsnood komen en niet nagedacht hebben over het avondeten, zijn zij degenen die je daarin te hulp schieten.”

Petrus vult daarop aan: “Toen de NLVVM mij benaderde met deze campagne, wist ik direct dat ik hieraan mee wilde werken. Ik ben van mening dat we waardering moeten hebben voor alle soorten banen en deze boodschap sluit daar perfect op aan”. De videocampagne van Petrus is vandaag gelanceerd op zijn YouTubekanaal: https://youtu.be/VJ6eWry1OAs 

Over de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers

De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren, Spare Rib Express, Taco Mundo, FEBO & New York Pizza. SushiPoint en Johnny’s Burger Company voegden zich in 2017 toe aan de vereniging. Deze 8 prominente bezorgketens vertegenwoordigen meer dan 500 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van de bedrijven werkzaam in de branche. Daarnaast zet de NLVVM zich in voor professionalisering van deelnemende ketens.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Lunchroom
Ontdekken en genieten: Op wereldreis bij De Ontdekking [video]

Op de hoek van de altijd levendige Voorstraat in Utrecht bevindt zich lunchroom De ontdekking, die je in gedachten even meeneemt naar een ander land. Onder het genot van een Braziliaanse koffie of Arabic-night smoothie, word je even weggetrokken uit de dagelijkse sleur. De Ontdekking zorgt voor e...

Lunchroom Interview
"Ze worden hier echt in hun kracht gezet"

De mooie en speciale samenwerking tussen begeleider en cliënt medewerker is uitermate uniek. De Postkamer is een Grand Café gelegen in het hartje van Nijkerk waar gemotiveerde cliënten begeleid en ondersteund worden door zorgorganisatie Careander. De zaak waar Henriette Eleveld als ...

Lunchroom
Op reportage: La Colline [video]

Nergens in Oss u zo thuis voelen als bij La Colline. Te vinden op d’n heuvel zoals op z’n Brabants gezegd wordt. Wat deze zaak zo bijzonder maakt: “La Colline is de woonkamer van Oss geworden waar alle inwoners uit alle woonwijken van Oss welkom zijn”, zegt verantwoordelijke ...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Interview Ondernemen
Reportage: Restaurant Bij Goes

Bij Goes is gevestigd op een bedrijventerrein in De Meern. Geen normale lunchroom in de stad dus, maar vooral zakelijk gericht. De werknemers van deze bedrijven kunnen tijdens de lunchpauze, tussen 12 en 1, komen lunchen bij Bij Goes. Michelle Tang is twee jaar geleden samen met haar zus dit avontuu...

Columns Blog
Kan het uit?

Vandaag werd ik benaderd door een landelijke nieuwswebsite. De dame in kwestie had een vraag gerelateerd aan horeca-advies. Of ik in een video mijn mening wilde geven over ‘All you can eat’ restaurants. Hoe ze financieel uitkomen met zo’n concept waar mensen ongelimiteerd eten en d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: