Lunchroompanel: Is enkel digitaal betalen een mogelijkheid voor jouw dagzaak?

Auteur: Redactie
Lunchroompanel Ondernemen 7 augustus 2023
Lunchroompanel: Is enkel digitaal betalen een mogelijkheid voor jouw dagzaak?

In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. Digitaal betalen is in opkomst. Sommige horecabedrijven accepteren alleen nog maar digitale betaalopties. Is dat ook een mogelijkheid voor jouw dagzaak?

Bartjan Hendriksen van lunchroomketen Toastable:

“Men liep zelfs weer weg bij het horen dat ze alleen konden pinnen!”

“Toen begin 2020 het toerisme helemaal wegviel, zijn wij met veel plezier overgestapt op cards only. Dat werkte fijn, snel en overzichtelijk. Zeker als je werkt met kassagekoppelde pin terminals kunnen er bijna geen fouten meer gemaakt worden en klopt je kassa altijd. Uiteraard waren wij ontzettend blij toen iedereen weer vrij om te gaan en staan was en het toerisme weer volop aantrok, met de vraag naar cash betalingen. Zeker toeristen uit Duitsland of Oost-Europese landen zeggen nou eenmaal vaak alleen cash bij zich te hebben. Waarschijnlijk hebben ze dat cash met een pas even verderop uit de muur gehaald, maar op de een of andere manier willen ze in de horeca contant blijven betalen. Men liep zelfs weer weg bij het horen dat ze alleen konden pinnen! Wij hebben de kassalades dus weer afgestoft en in gebruik genomen. Maar eerlijk is eerlijk; bij contante betalingen wordt wel guller fooi gegeven.”

Freek Weel, director of operations bij Vascobelo:

“Een aantal keer per maand krijgen we een opmerking waarom we geen cash accepteren”

“Wij hanteren al enkele jaren alleen digitale betaalopties. Het niet hoeven werken met cash geld, maakt het werk voor onze collega’s veiliger en eenvoudiger. Een aantal keer per maand krijgen we een opmerking waarom we geen cash accepteren. Met een goede uitleg gaan gasten uiteindelijk altijd overstag. Iedereen heeft wel een digitaal betaalmiddel in deze tijd.”

Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:

“Juist omdat deze groep wellicht kwetsbaarder is in de huidige maatschappij”

“We spreken in deze stelling in verleden tijd, aangezien we nu alleen binnen Nederland en Europa koken met ons cateringbedrijf. Maar, we hebben ervaring opgedaan de afgelopen veertig jaar. Juist om mee te gaan met de behoefte om steeds minder fysiek geld op zak te hebben, vinden we het belangrijk hier gehoor aan te geven. We merken daarom in de praktijk dat er steeds minder wordt betaald met contant geld. In eerste instantie zagen we duidelijk de wat oudere doelgroep nog betalen met contanten, maar deze is duidelijk aan het switchen naar pinbetalingen. Juist omdat deze groep wellicht kwetsbaarder is in de huidige maatschappij, en het daarom steeds handiger wordt voor hen om met pin te betalen. Wij zeggen daarom: ‘Geen enkel probleem’. Tenslotte, de groepen en zakelijke markt betalen sowieso al digitaal.”

Anielka Menner van lunchroom Smaak Lokaal in Rijen:

“Er wordt bij ons nog voor 1/3 cash betaald”

“In onze lunchroom gaan we zeker nog niet over op alleen digitale betaalopties. Er wordt bij ons nog voor 1/3 cash betaald. Wij zitten in een winkelcentrum en op donderdag met de weekmarkt voor de deur gaan we dit momenteel niet veranderen.”

Lisette de Jong van lunchroom The Blueberry in Amersfoort:

“Wij hebben het toen even voorgeschoten per pin”

“Ik denk dat contant geld op niet al te lange termijn zal verdwijnen uit de horeca. Je merkt ook in de detailhandel dat er steeds meer overgegaan wordt op betalen met pin of via de mobiele telefoon en dat het publiek daar redelijk goed in meegaat. Zelf heb ik afgelopen paar jaar ook wel redelijk vaak overwogen gewoon maar te stoppen met contant geld in de lunchrooms. Het voorkomt kasverschillen, is minder gevoelig voor overvallen, het is sneller en ook goedkoper (de afstortingskosten zijn tegenwoordig nogal hoog!). Toch wordt er nog wel veel contant betaald bij ons, al wisselt dit sterk per locatie en is het afhankelijk van het publiek wat er komt. Er wordt contant veel fooi gegeven, en überhaupt de optie om contant te betalen wordt erg gewaardeerd. Ook komen nog steeds wel regelmatig storingen voor in pinapparatuur, al is een digitaal betaalverzoek dan tegenwoordig snel gemaakt.
Afgelopen week was ik zelf bij de bioscoop, daar waren twee meisjes die wat lekkers wilden halen. Zij kwamen er daar achter dat je er niet meer contant kan betalen, enkel digitaal. Dit terwijl ze cash geld mee hadden gekregen van hun tante, maar die was natuurlijk al lang en breed vertrokken. Wij hebben het toen even voorgeschoten per pin, en kregen het van hun contant. Maar hoe sneu als ze zonder drankjes de zaal in hadden gemoeten, terwijl ze wel gewoon geld bij zich hadden. Toen dacht ik wel: ‘Ik wacht nog even met het afschaffen van contant geld op onze locaties, zolang nog niet iedereen er aan toe is’.”

Wil je alle reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws