Lunchroompanel: Ik maak mij door de onzekere factoren geen zorgen over de voortgang van mijn lunchroom

Auteur: Redactie
Ondernemen Lunchroompanel 15 december 2022
Lunchroompanel: Ik maak mij door de onzekere factoren geen zorgen over de voortgang van mijn lunchroom

In de rubriek ‘Het Lunchroompanel’ worden actuele ondernemersvraagstukken beantwoord door ondernemers in horecadagzaken uit het hele land. We leven in onzekere tijden voor horecaondernemers. Wij vroegen de uitbaters of ze daar goed mee om weten te gaan en of zij zich zorgen maken over de voortgang van hun lunchroom. 

Jurgen de Ruijter van Stiefkwartierke in Breda:

“Absoluut mee eens!”

“Ik denk dat het voor ons een groot voordeel is dat we veertig jaar ervaring hebben als familiebedrijf. We hebben in al die jaren een goede buffer opgebouwd en als familiebedrijf weten we hoe het ondernemerschap werkt. Dat is een pre in de afgelopen periode geweest. Sterker nog, we moeten geld terugbetalen aan de overheid omdat we te veel hebben verdiend voor wat we gekregen hebben aan coronasteun. Daar hebben we geen zorgen over vanwege weer een buffer. We kunnen flexibel zijn vanwege een opvangnet, dan kom je op een normale manier zo’n periode door. We zijn altijd heel strikt omgegaan met onze betalingen of het opbouwen van een buffer. Dat is een feitelijke les die heel handig en verstandig is om te doen. Het heeft ook te maken met een vaste klantenkring die we hebben opgebouwd. Dit jaar is verder heel goed gegaan. Je ziet duidelijk dat de maatschappij weer aantrekt, maar ik kan me ook voorstellen dat het geld opraakt bij de consument.”

Jan de Roeck van all-day cafe-brasserie Vascobelo:

“Wij hebben er daardoor vertrouwen in dat we deze periode goed door gaan komen.”

“De voorbije drie jaren waren vanwege de pandemie en de daaropvolgende inflatie, stijgende energiekosten, personeelstekorten en de terugbetaling van de overheidsschulden bijzonder lastig. Wij zijn bijzonder blij dat we deze crisis samen met de hulp van onze partners, medewerkers, aandeelhouders, leveranciers, huiseigenaars, bankiers en overheid overleefd hebben. De schade is natuurlijk niet onaanzienlijk. Gelukkig begint de hemel voor ons op te klaren. Ons personeelsbestand gaat (eindelijk) richting 100 procent. Het hele jaar draaiden wij met slecht 80 procent. We kunnen dus bijna overal voluit open gaan en onze klanten de service bieden die ze van ons pre-covid gewend waren. Wij hebben er daardoor vertrouwen in dat we deze periode goed door gaan komen, ondanks dat wij natuurlijk net als onze branchegenoten voor een grote uitdaging staan komend jaar.”

Rob Marcelissen (partner van Anielka Menner) van Smaak Lokaal in Rijen:

Rob heeft alle huidige uitdagingen gesegmenteerd.

“Inflatie: We blijven scherp op de prijs zitten, we durven de verkoopprijzen te verhogen en proberen margemakers te zoeken voor de kaart. ‘Verliezers’ halen we eraf of daarvan verhogen we de prijs, ‘slapers’ prijzen we slim aan en we houden de marges en portionering van ‘winnaars’ en ‘hardlopers’ goed in de gaten.”

“Energie: Het is elke dag weer een uitdaging om de airco, vaatwasser, glazenspoeler, afzuigkap en andere apparaten zo kort mogelijk te laten draaien. We moeten ons bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur meer verdiepen in de duurzaamheid ervan. Net als in de huidige energiemarkt en de huidige tarieven daarvan. Daarnaast is het belangrijk te blijven werken aan de USP’s van je zaak en moet je ervoor zorgen dat het behaaglijk en gastvrij is in je zaak. Wij hebben plafondventilatoren aangeschaft voor verkoeling in de zomer en verwarming in de winter door ze dan andersom te laten draaien. Dan trekken ze de warme lucht die bovenin hangt naar beneden.”

“Personeelstekort: We blijven de ontwikkelingen van de QR-code volgen en uiteindelijk implementeren we die in de zaak. Ook overwegen we robotisering. Dat zie je steeds meer, dus wordt het maatschappelijk geaccepteerd. Knuffelen met het personeel, leuke avonden en uitstapjes organiseren, is belangrijk. Net als ze serieus nemen middels onder andere beoordelings- en functioneringsgesprekken en loopbaanplanning als daar behoefte aan is. Daar doen we tevens verslaglegging van.”

“Gastvrijheid: Elke zaak wordt maandelijks bezocht door een mystery guest waar we een rapportage van krijgen. De gast zal ondanks alle uitdagingen die we hebben kritisch blijven en keuzes maken, dus moeten we ons best blijven doen om de voortgang van onze lunchroom veilig te stellen.”

Wil je meer reacties op stellingen lezen? Klik dan hier.

Alle leden van het lunchroompanel van de foto zijn niet altijd in de gelegenheid om te reageren. 

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste luchroomnieuws en één keer per week de digitale nieuwsbrierf van Lunchroom ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws