KHN niet positief over btw-verhoging

11 oktober 2017 | Thijs Jacobs
KHN niet positief over btw-verhoging<

De vier partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben op dinsdag 10 oktober het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd. Helaas blijkt de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent een feit. Een maatregel die grote impact heeft op onze branche. KHN zet de voor de horeca belangrijkste maatregelen uit het regeerakkoord op een rij.

Eén van de maatregelen in het regeerakkoord is dus het verhogen van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent per 1 januari 2019. Meer btw zorgt voor hogere consumentenprijzen. Bij gelijke bestedingen van die consument leidt dit tot minder omzet voor horecaondernemers. Dat tast groeikansen en dus werkgelegenheid aan.

'Totaalbeeld is voor gemiddelde horecaondernemer niet positief'

De vennootschaps- en de inkomstenbelasting worden lager. De zelfstandigenaftrek inkomstenbelasting wordt wat beperkt. Maar dat compenseert niet genoeg. De inkomstenbelasting krijgt twee schijven: een schijf van 36,93% en één van 49,5%. De zelfstandigenaftrek wordt echter beperkt tot het tarief van de eerste schijf. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Al met al is het totaalbeeld voor de gemiddelde horecaondernemer niet positief.”

KHN positief over aanpassing ontslagrecht

KHN is wel positief over de aanpassing van het ontslagrecht. En over het feit dat werkgevers medewerkers pas na drie jaar in vaste dienst hoeven te nemen. Voor kleine bedrijven wordt de loondoorbetaling en een aantal verplichtingen bij ziekte op één jaar gesteld. Daar staat voor die werkgevers een collectieve premie tegenover voor het tweede jaar ziekte. De transitievergoeding gaat echter vanaf de eerste dag tellen. Gelet op het arbeidsintensieve karakter van de horeca met seizoenen, pieken en dalen, is KHN er nog niet van overtuigd dat deze maatregelen al met al genoeg maatwerk bieden.

Het wordt voor jongeren tot 21 jaar verplicht om een startkwalificatie te behalen. Oudere leerlingen kiezen eerder voor werkend leren omdat ze dan al een inkomen hebben. Dat levert kansen op voor de horeca. Wij kunnen immers prima opleidingsmogelijkheden bieden aan de Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)-leerling.

Kleine stap naar eerlijker speelveld

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt gevraagd een speciaal team op te richten op het gebied digitale mededinging. Op die manier kan er effectiever en doelgerichter worden opgetreden tegen misbruik van marktmacht door dominante spelers in de interneteconomie. Wat KHN betreft heeft dit betrekking op online reserverings- en bookingssites. En is dit het begin van erkenning door de overheid dat de ‘interneteconomie’ niet alleen maar leidt tot innovatie, maar dat er ook schaduwkanten aan zitten.

De nieuwe regering gaat de ‘algemeen belang-bepaling’ van de Wet markt en overheid aanscherpen. Dat lost volgens KHN de oneigenlijke concurrentie helaas niet op die veel horecaondernemers ondervinden door gesubsidieerde instellingen zoals theaters, poppodia en sportkantines.

Hoe nu verder?

Het regeerakkoord omvat heel veel maatregelen, ook op het gebied van energie, milieu en preventie. KHN gaat het regeerakkoord de komende dagen verder bestuderen en bereidt input voor op het debat over de regeringsverklaring eind oktober 2017. KHN houdt u daar uiteraard van op de hoogte.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Onderwijs
Heb jij het Beste Leerbedrijf Horeca?

Het is weer zover. De volgende editie van Beste Leerbedrijf Horeca gaat weer van start! Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) organiseert namens de branche de wedstrijd voor de 4e keer. Leerlingen en docenten kunnen vanaf 18 juni de leerbedrijven, waarvan zij vinden dat ze kans maken op de titel, no...

Koffie & thee Advertorial
Profiteer nu van een gratis Lonka Professional proefpakket

Om je kennis te laten maken met de overheerlijke en per stuk verpakte Lonka Professional Fudge en Soft Nougat, en om zelf te ervaren hoe heerlijk deze lekkernijen smaken bij koffie en thee, heeft Lonka een proefpakket samengesteld. Vul het aanvraagformulier in en ontvang geheel vrijblijvend een ...

Achtergronden Culinair Fastfood
Lekker of smerig? Domino’s komt met chocolade pizza

Op zaterdag 16 juni onthulde Domino’s haar nieuwste pizza. De choco-lotta pizza gemaakt met echte Belgische chocolade van het merk Callebaut. Het is de eerste zoete pizza op het menu van Domino’s. De pizza is vanaf 9 juli in alle vestigingen verkrijgbaar. Feestelijke pizza De choco...

Amsterdam Opening Culinair
Chef Sidney Schutte opent brasserie

Een plek waar je altijd aan kunt schuiven, meteen vanuit kantoor of rechtstreeks vanuit huis. Geen dresscode, wel goed eten. Geen poespas, wel kwaliteit. Café Cliché is een nieuw initiatief van chef Sidney Schutte dat eind augustus haar deuren opent aan de Middenweg 35 in Amsterdam. He...

Lekkerste Lunchroombroodje Video
Video: heb jij het Lekkerste Lunchroombroodje van 2018?

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland. Dat broodje staat misschien al ergens op de kaart, maar waar? Tot 5 oktober 2018 kunnen medewerkers en eigenaren van dagzaken en lunchrooms in Nederland hun creatie inzenden via thijs.jacobs@uitgeverijps.nl. De voorwaarden vind je hier: https://www.lunch...

Fonte Frappés: veganistisch, minder suikers en razend populair

Als horeca ondernemer ben je steeds op zoek naar een hogere omzet en rendementmakers. Frappé is zo’n rendementmaker. Profiteer van de bekendheid en populariteit die de Frappuccino van Starbucks door de jaren heen heeft opgebouwd. De Frappuccino is een espresso, ijsklontjes, melk, suiker...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: