Japans Wagyu verkrijgbaar

25 juni 2014 |
Japans Wagyu verkrijgbaar<

Japans Wagyu zal vanaf nu op de kaart prijken van menig toprestaurant en de consument kan het kopen bij hoogwaardige slagerijen. Japan heeft definitief de exportmarkt geopend voor
dit authentieke Japanse product. Horecaslagerij en importeur Nice to Meat, van de broers Mikel en Patrick Pouw, tekende op 24 juni het exclusieve importcontract tijdens een bijeenkomst in Hotel Okura Amsterdam. De eerste leveringen aan afnemers hebben inmiddels plaatsgevonden vanuit het bedrijf in Almere-Poort.

Handtekening
Tijdens de ondertekeningsceremonie zetten Patrick Pouw en Takeshi Kimura hun handtekening onder het contract waarmee de unieke samenwerking tussen Nice to Meat en de Japanners beklonken werd.

Lunch
Na afloop was restaurant Sazanka het toneel van een feestelijke lunch, met onder andere afgevaardigden van de Japanse Ambassade en de Japanse Kamer van Koophandel. Okura’s Executive Chef Masanori Tomikawa creëerde speciaal voor deze gelegenheid een volledig Japans Wagyu-menu.

Sterrenchefs
Een dag eerder waren de broers Mikel en Patrick Pouw al in Londen om, in gezelschap van onder andere Nederlandse top- en sterrenchefs Mario Ridder, Dick Middelweerd, Francois Geurds, Schilo van Coevorden, Roger Rassin en Sidney Schutte, de aankomst van Japans Wagyu in Europa te vieren in het hippe restaurant Nobu. De ontmoeting met Europese Chefs in London was bijzonder. Patrick Pouw: “Japans Wagyu geeft ons ongekende mogelijkheden onze naam in Europa te versterken. De gehele culinaire top heeft uitgekeken naar de komst van dit exclusieve vlees. Dat we nu met dit gezelschap in het beste restaurant van London zitten, bewijst het belang van dit product.”

Onderscheiden kenmerken Japans Wagyu
Geprezen door Chefs en kenners, is Japans Wagyu befaamd om zijn uitzonderlijke kwaliteit en smaak. Het vlees van de 100% raszuivere Wagyu-runderen is uiterst mals door de intense marmering, veel meer nog dan de Amerikaanse en Australische varianten. Juist deze bijzondere dooradering van het vlees is de onderscheidende factor, die ervoor zorgt dat het vlees smelt op de tong. Het (meer) gezonde, enkelvoudig onverzadigd vet met een hoog percentage omega-3 en -6 vetzuren, verleent het summum van smaak aan het vlees.

Die opvallende hoeveelheid onverzadigde vetten van Japans Wagyu zijn het resultaat van de genetica en de manier van voeden en verzorgen. In Japan worden de runderen per traditie langer, intensiever en met meer aandacht verzorgd dan elders. Een uitgebalanceerd dieet van rijststro, maïs en mineralen, plus rust, regelmaat en reinheid vormen 28 maanden lang de ingrediënten voor gezonde en stressvrije runderen.

Langdurige lobby voor import
Nice to Meat is sinds 1998 leverancier van en specialist op het gebied van Wagyu. Een jarenlange lobby op Europees niveau om Japan te bewegen tot export van hun Wagyu had uiteindelijk resultaat. Nice to Meat verwacht maandelijks minimaal 24 runderen te kunnen afnemen, afkomstig uit de Japanse provincie Gunma. Alleen de meest luxe delen worden verkocht: entrecote, ribeye en ossenhaas. De prijs per set van drie zal variëren van 135 euro – 275 euro per kilo, afhankelijk van de klassificatie A3, A4 of A5 (aller-exclusiefst). Mikel Pouw: “We hebben er 15 jaar op moeten wachten. Nu is het eindelijk zover, we mogen nu Japans Wagyu rechtstreeks uit Japan importeren en verkopen. Voor vleesliefhebbers is het absoluut een ongeëvenaarde ervaring. Japans Wagyu is kostbaar, maar je eet het in zeer bescheiden porties. In toprestaurants en de Aziatische keuken mag het beslist niet ontbreken.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: