Italiaanse producten onverminderd populair

4 januari 2019 | David Bakker

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland; in de eerste 9 maanden van 2018 werd er voor 911 miljoen euro voedingsmiddelen uit Italië geïmporteerd wat een stijging betekent van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Voor Nederland is Italië een van de belangrijkste exportlanden met zo’n 1,75 miljard export in de eerste 9 maanden van 2018 (+ 3,93%)

Hoofdthema’s van de Expo dit jaar zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit, extra virgin olijfolie en de bescherming van PDO en AOC-producten. Daarnaast is er een grote focus op biologische en biologisch-dynamische producten.

Bellavita Expo Amsterdam, de grootste ‘Made in Italy’ eet en drink beurs in de Benelux vindt voor het vierde jaar op rij plaats van 7 tot en met 9 januari. 150 standhouders zullen de beste en meest innovatieve Italiaanse producten tonen aan 70.000 lokale inkopers, distributeurs, chefs en andere leiders binnen de sector.

De Italiaanse gastronomie is erg populair in Nederland getuige de import van meer dan 911 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2018; een toename van 5,32% ten opzichte van vorig jaar. Wat zijn de meest geïmporteerde producten? Fruit en groenten (225 miljoen euro), wijn en dranken (136 miljoen euro) en melk en eieren (131 miljoen euro). Italië is ook een belangrijk exportland voor Nederlandse producten. In de eerste 9 maanden van 2018 was de Nederlandse export naar Italië 1 miljard 746 miljoen euro wat een stijging betekent van 3,93% ten opzichte van 2017 (2017 totaal 2 miljard 229 miljoen) (cijfers CBS, 2018).

Hoofdthema's van de Bellavita Expo Amsterdam 2018 zijn het Mediterrane dieet, de regionale- en lokale keuken, druiven van hoge kwaliteit en extra vergin olijfolie, de bescherming van PDO (beschermde oorsprongsbenaming) en AOC (gecontroleerde naam van oorsprong) producten en hoe de echte Italiaanse smaak is te herkennen. Vegan kaas, bio-dynamische wijn, biologische- thee, -koffie en -bloem zijn slechts enkele van de groene innovaties die bij Bellavita Amsterdam zullen worden geïntroduceerd; veel exposanten zullen zich richten op deze biologische en biodynamische producten, een groeiende trend die zich in 2019 doorzet in zowel voedsel als dranken.

“We zijn verheugd om voor de vierde keer de smaak van de authentieke Italiaanse keuken naar Nederland te kunnen brengen” zegt Aldo Mazzocco, CEO van Bellavita. “Bellavita Expo is een belangrijk platform voor gastronomische professionals die op zoek zijn naar innovatieve producten die de aandacht van de consument zullen trekken en met hun authenticiteit kunnen zorgen voor vergroting van de omzet”.

Een panel van bekroonde chefs, sommeliers en experts neemt de bezoekers mee door het beste van het Italiaanse culinaire erfgoed tijdens de Food and Wine Academy.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: