Instinctief

22 april 2009 |

Vorige maand werd in Burgers Zoo het congres Good Food gehouden. Doel was om bedrijven die zich bezighouden met gastvrijheid en recreatie bewust te laten stilstaan bij de foodbeleving die de ondernemers aan de gasten bieden. ‘Good Food’ sloeg daarbij op gezond, eerlijk en lekker eten en drinken. In het programma was er dan ook een centrale rol voor de huidige gezondheidstrends en maatschappelijke ontwikkelingen. (voorwoord Frank Lindner, Lunchroom 2009, nr.2)

Trendanalist Christine Boland vertelde over positieve en negatieve trends die hun weerslag hebben op maatschappij, mensen en gastvrijheidsbedrijven. Er zijn een aantal crisissen gaande, zeker niet alleen ‘die ene’: brandstoffencrisis, milieucrisis en een voedsel- en voedingscrisis. Plus de keuzeproblematiek en overvolle agenda’s van uw gasten. Het schijnt dat consumenten bij meer dan acht keuzes geen rationeel onderscheid meer kunnen maken. Hoeveel broodjes staan er bij u op de kaart: meer dan acht? Dan maakt u het uw gasten onnodig moeilijk. Ook het leven in een 24-uurs maatschappij heeft een negatieve weerslag op het welzijn en de gezondheid van mensen. Onder de aanhoudende consumententrend ‘Vereenvoudiging’ schaarde Boland dan ook terecht de ontwikkeling dat men zoekt naar rust en stilte, naar purisme: helder en eerlijk, en het liefste ‘super normaal’.

Niet gezien op het congres, maar wel ervaren tijdens de presentatiedag van eindstudenten Food Design aan de HAS Hogeschool Den Bosch: Rachel’s Tosti Huis. Theatermaakster Rachel Zweije creëerde in een kas een omgeving waarin de tijd even stilstond. De bezoekers werden zich in stilte bewust van al hun zintuigen. Vogels kwetteren op de achtergrond, mensen zaten met pantoffeltjes aan zeeblauwe tafels. Men krijgt geruststellende woordjes ingefluisterd en wordt verwarmd door liefelijke blikken van tostidametjes. Daarbij wordt een tosti (keuze uit vier soorten) via een uitvoerig ritueel opgediend, alsof het een dierbaar bezit is.
‘Op deze tosti’s zitten geen hoge marges’, dacht menigeen in het begin een beetje lacherig. Na afloop van de seance had iedereen wel de meest verrukkelijke tosti gegeten uit zijn hele leven. Eindelijk werd eten, al was het maar vijfentwintig minuutjes, weer heel instinctief ervaren. Deze tosti was onbetaalbaar.

Frank Lindner
Hoofdredacteur Lunchroom

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Opening
Food & Wine bar Pierre Par CP gerestyled [foto's]

Op dinsdag 6 augustus opende food & wine bar Pierre par CP aan de Denneweg in Den Haag opnieuw haar deuren na een grote make over. Interieurontwerper Jeroen Smeele restylde de zaak in het hart van de Zuid-Hollandse hoofdstad. Met een bijzondere kaart maakt eigenaar Joey de Kruijf, samen met b...

Economie
Horeca telt veel snelgroeiende bedrijven

In 2018 waren er voor het eerst meer dan 10 duizend snelgroeiende bedrijven. Dit is 20 procent meer dan het vorige record uit 2017 toen er bijna 8 500 snelle groeiers waren. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over snelgroeiende bedrijven. Een bedrijf is een snelle groeier als het aanta...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: