"Ik ben wel klaar met de crisis"

18 januari 2013
"Ik ben wel klaar met de crisis"

Wordt 2013 dan echt een zwaar jaar voor de horeca zoals velen voorspellen? Lunchroom vroeg het op de Horecava 2013 aan het horecapubliek. Verrassende antwoorden!

Nieuwe horecazaken blijven hun deuren openen in 2013. Verrassende concepten treden toe op de markt. Innoveren blijft de sleutel in 2013 en ook nieuwe gerechten en broodjes, sieren de menukaarten van de Nederlandse horeca. Duidelijk is dat de horeca nog lang niet toegeeft aan de negatieve economische voorspellingen. Blijven ondernemen en nieuwe trends en ideeën opdoen; dat is vooral het hoofddoel van het publiek om de beurs te bezoeken.

Horecamensen uit verschillende plekken uit Nederland geven hun visie op 2013.

~Ronald de Meyer opent oesterbar~



Voor ondernemer Ronald geen crisis. "Ik ben helemaal klaar met de crisis. Voorheen hadden we vier auto's voor de deur en nu maar twee. Over vijf jaar zijn we blij met de crisis. Dan staan we weer met beide benen op de grond. We zijn te verwend", vertelt De Meyer. In Rotterdam gaat hij in maart een nieuw restaurant openen. "Met mijn oesterbar wil ik een breed publiek aantrekken. Oesters hebben nu het imago van exclusief, maar ik wil dat gaan veranderen. Ik wil de eetcultuur nog meer overbrengen naar Nederland en dat kun je bereiken met een oester. Ik ga Nederlanders aan de oester brengen", vertelt hij enthousiast. Naast de oester zal hij ook Spaanse tapas gaan aanbieden. De ontbijttrend, die vooral nog in de grote steden een opmars beleeft, is ook hem niet ontgaan. "Ik ga nu open van 8.00 tot 20.00 uur. Ik ga me ook focussen op het ontbijtmoment." Ronald de Meyer opent in 2013 een nieuwe horecazaak en is volop bezig om zich te onderscheiden in de Nederlandse horeca.

~Salissa bedrijfsleider van Sanday's Sandwiches~



Al vier jaar werkt Salissa bij Sanday's samdwiches. Zij verwacht voor 2013 geen hommeles voor de lunchmomenten. "Mensen kennen ons nu concept. We hebben geen kleffe benzinebroodjes, en de gast weet dat je ook snel en vers bij ons kunt eten. Het moest een beetje overwaaien uit Engeland, maar die beleving is er nu." De bedrijfsleidster merkt wel dat de wensen van de klant veranderen. "Nu kiezen mensen; of een broodje, of een drankje. Het is niet meer allebei. Je moet daar op inspelen door bijvoorbeeld de styling aan te passen, menu's aanbieden of om bijproducten meer te promoten. Alleen red je het niet."


~Meijer al 40 jaar horecaman~



Meijer is al 40 jaar werkzaam in de horeca als kelner. "Ik hou van de horeca. Ik doe het werk echt voor mijn plezier. Ik merk wel dat het werk minder wordt. Ik zie daardoor ook bijna geen jonge kelners meer. Ik denk dat 2013 een moeizaam jaar wordt, vooral voor cafés. Er staat zoveel te koop." Het plezier van het werken neemt daarentegen niet af. En met deze instelling blijft de horecaman met een lach nieuwe introducties en inspiratie opdoen op de beurs.

*Nationale Lunchroomdag*
Meerdere ondernemers gaven aan klaar te zijn met de crisis. Het is vooral de instelling die men uitoefent. Blijven vernieuwen, de trends oppikken en vooral om je heen kijken. Een ding is duidelijk, stil zitten en wachten tot de gast komt, is in ieder geval geen oplossing! Wellicht dat het bezoeken van de Nationale Lunchroomdag op 18 maart 2013 een optie voor u is. Een variatie aan deelnemende partijen vertellen u graag de nieuwste trends en innovaties die voor de lunchroomondernemer van belang zijn. Proeven, workshops, innovaties, tips, presentaties, vakinformatie, trends en kookdemonstraties; het komt allemaal voorbij op de ondernemersdag voor lunchroomhouders. Het thema van dit jaar: 'Haal meer rendement uit uw lunchroom'. Het bezoeken van deze dag is geheel gratis. Houd de website van "lunchroom.nl":http://www.lunchroom.nl/ in de gaten; wij informeren u over alle ontwikkelingen, het programma, de deelnemers en de inschrijvingen.

~Myrtille Vromans~

Overig nieuws