Horeca scoort dikke voldoendes

12 maart 2012 |
Horeca scoort dikke voldoendes<

De horeca krijgt hoge rapportcijfers voor service, kwaliteit en prijs. Frits Spangenberg van Motivaction: “De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

Nederlanders zijn zeer tevreden over de horeca en komen er graag blijkt uit de Mentality-meting 2011 die onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland uitvoerde.

Gastvrij en veilig
Driekwart van de Nederlanders ervaart de horeca als een gastvrije en veilige plek. Vooral de service/gastvrijheid in de horeca scoort hoog met een 8,1. Slechts 2 procent geeft een onvoldoende.

Restaurants en eetcafés meest bezocht
De ruim 1.300 deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ontspanning en gezelligheid voor hen de belangrijkste redenen voor een horecabezoek zijn. Het liefst bezoeken zij restaurants en eetcafés; 44 procent bezoekt maandelijks een restaurant, ruim een derde een eetcafé.

Snackbar meest populair onder fastservice
In de sector fastservice is de snackbar het meest populair: meer dan de helft brengt er minstens één keer per maand een bezoek, gevolgd door het fastfoodrestaurant (34 procent). De mening van de Nederlanders over al deze eetgelegenheden is zeer positief. Zij beoordeelden de kwaliteit van de gerechten met een 8.2.

Prijsbewust
De Nederlandse consument let op de prijs; bijna 80 procent van de ondervraagden geeft aan dat de prijs meespeelt bij het maken van een keuze voor een restaurant. En over deze prijs zijn zij tevreden, deze wordt beoordeeld met een 7,8.

Nieuwe zaken op aanraden bekenden
Nieuwe horecagelegenheden worden door de meeste Nederlanders (82 procent) bezocht op aanraden van vrienden en familie.

Voorbeeldfunctie horeca
De horeca wordt ervaren als een veilige omgeving: 74 procent van de uitgaanders voelt zich veilig tijdens een bezoek aan een horecagelegenheid. Iets meer dan een derde van de Nederlanders is van mening dat de horeca overlast veroorzaakt, hoewel zij niet per se spreken uit persoonlijke ervaring. Bijvoorbeeld geluidsoverlast of zwerfafval.

Maatschappelijke taak
Nederlanders zien daarnaast een belangrijke maatschappelijke taak weggelegd voor de horeca. Zo vinden zij dat de horeca de gezonde levensstijl voor Nederlanders moet bevorderen en dat de horeca het gebruik van duurzame en biologische producten moet stimuleren. Volgens hen doet de horeca niet genoeg aan het tegengaan van alcoholmisbruik.

Smeermiddel samenleving
Frits Spangenberg van Motivaction: “De horecasector speelt niet alleen een hoofdrol wat betreft gastvrijheid en werkgelegenheid, maar ook als het gaat om verantwoord alcoholgebruik en sociaal maatschappelijk gedrag. De horeca is een smeermiddel voor de samenleving.”

Hotel en disco minst bezocht
Drinkgelegenheden zijn populair bij de Nederlanders, meer dan een derde (38 procent) bezoekt minstens een keer per maand een café of bar. 17 procent van de respondenten geeft aan maandelijks een discotheek te bezoeken en zo´n 15 procent geeft aan een keer per maand een hotel te bezoeken om er te overnachten of voor een ontmoeting.

Horeca als werkgever?
Een kwart van de ondervraagden wil graag in de horeca werken. Werken in de horeca wordt als aantrekkelijk gezien door met name Nederlanders onder de 25 jaar. Zo´n 18 procent van de ondervraagden zou zelf een bedrijf willen starten.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Restaurant Par Hasard Almere omgetoverd tot all you can eetcafé

Restaurant Par Hasard op het Belfortplein in Almere Stad past haar concept aan en wordt het gezellige en toegankelijke All you can eetcafé by Par Hasard. Hiermee sluit het restaurant beter aan op de wensen van een groot deel van de bewoners en bezoekers van Almere en speelt zij in op de ...

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: